Nepal - EBC (Cho La Pass)

Hej allihopa!

Reser till Nepal under juni och skall vandra till Everest Base Camp. I denna förbindelsen önskar jag höra om ni haft erfarenheter av hikingen och eventuella råd och tips.

Har planlagt flyga från Kathmandu till Lukla och starta ruten därifrån.
Istället för vandra samma väg upp som ner, så vill jag passera genom Cho La Pass för fantastiska upplevelser.

Jag har hittat olika vägar och har fasnat för denna:

Day 01: Katmandu to Lukla by flight then trek to Phakding (2610m).
Day 02: Trek from Phakding to Namche Bazaar (3,440m).
Day 03: Rest Day at Namche Bazaar for acclimatization.
Day 04: Trek from Namche Bazaar to Phortse Tenga (3,680m).
Day 05: Trek from Phortse Tenga to Dole (4,090m).
Day 06: Trek from Dole to Machhermo (4,470m).
Day 07: Trek from Machhermo to Gokyo (4,790m).
Day 08: Hiking to Gokyo ri peak and explore Gokyo valley.
Day 09: Trek from Gokyo to Thangna (4,700 m).
Day 10: Trek to Dzongla (4830m) via Chola pass (5420m).
Day 12: Trek form Dzongla to Gorakshep (5180mm).
Day 12: Hiking to Everest base camp 5316m, back to Gorakshep (5140m).
Day 13: Hiking to Kala Patthar (5550m.) then trek back to Pheriche (4240m.)
Day 14: Trek from Pheriche to Tyangboche (3860 m.)
Day 15: Trek from Tyangboche to Namche Bazaar (3440 m)
Day 16: Trek from Namche Bazaar to Lukla (2840 m.)
Day 17: Flight from Lukla to Kathmandu, evening farewell dinner.

http://www.basecamptrekking.com/everest-trekking/cho-la-pass-trekking

Förutsett vädret på min sida, kan detta genomföras på kortare tid? Acklimatisering är såklart viktigt, men är det möjligt tror ni?

Har god fysik och vandrat i dessa höjder i andra kontinenter.
 
Tänkte dela lite intressant info.

Har gjort research och kommunicerat med erfaren vandrare i Nepal, som menar det går att fullföra på kortare tid, såvida vädergudarna håller gott humör.Tydligen har monsoon perioden förflyttats och större regn förväntas numera under juli/aug.

Nedan visar totalt 14 dagar och jag kommer försöka korta ner det till 13 dagar, genom vandra från Thangnak till Lobuche direkt, istället för övernatta i Dzongla.

Day 1 Kathmandu to Lukla (Flight) to Phakding 2651 m 3 - 4 hr
Day 2 Phakding to Namche Bazaar 3438 m 5 - 6 hr
Day 3 Acclimatization day 3700 m 5 hr
Day 4 Namche Bazaar to Dole 3680 m 5 - 6 hr
Day 5 Dole to Machhermo 4470 m 3 - 4 hr
Day 6 Machhermo to Gokyo 4800 m 4 hr
Day 7 Gokyo to Thagnak (Morning hike to Gokyo Ri) 5367 m 4 hr
Day 8 Thagnak to Dzongla via Cho La Pass 4843m 7 - 8 hr
Day 9 Dzongla to Lobuche 4940 m 2 - 3 hr

Day 10 Lobuche to Gorakshep (Day trip to EBC) 5368 m 7 - 8 hr
Day 11 Gorakshep to Pheriche (Morning trip to Kalapatthar) 4200 m 7 - 8 hr
Day 12 Pheriche to Namche Bazaar 3440 m 7 hr
Day 13 Namche Bazaar to Lukla 2860 m 7 - 8 hr
Day 14 Lukla to Kathmandu (Flight) 1380 m 40 m
 
Når man går den rutt du avser ta så avancerar man fortare i höjdled än om man väljer den "klassiska" vägen till EBC, För att få en acceptabel acklimatisering bör man räkna med ca 300 m/dag (förstås väldigt individuellt) om man avser fortsätta avancera i höjd. Som du beskriver din rutt så förflyttar du dig ca 1300 m på 2 dgr (Namche till Gokyo) och då är det inte säkert att du helt har acklimatiserat dig på höjden i Namche. När du går vidare upp därifrån kanske du har en "acklimatiseringsskuld" som gör att du egentligen har mindre marginal än 300 m/dag. Jag skulle valt dit första alternativ men det är inte ens säkert att du hanterar det bra utan du måste vara uppmärksam på de signaler som tyder på höghöjdssjuka. Får man de signalerna från kroppen stannar man på höjden eller om det inte hjälper så är enda alternativet att gå tillbaka ner.
 
Min kunskap är i 2a hand.

Reservdagar kan komma att behövas för t ex väder som fördröjer flyg till och från Lukla, väder i de högre passen och din form, förkylning knäbesvär och ev känningar av akut höjdsjuka. Större risk för akut höjdsjuka om man flyger till Lukla.

Du kanske är en plusvariant avseende höjdsjuka. Det är bra att känna till i planeringen. Skall du gå ensam?

Thure
 
Tack för input.

Låter vara osagt huruvida jag är plusvariant avseende höjdsjuka. Haft nätter med obarmhärtig huvudvärk, och andra vandringar undgått symtomer. Reser ensam och förbehåller att flyg till och från Lukla kan vara inställda, bokar av denna anledning flexibel biljett.

Planen är fortsatt 13 dagar, i tillfälle kroppen ger utslag på höjdsjuka, så värderas situationen på plats. Tar i alla fall med era råd.

Glädjer mig!
 
En senfärdig kommentar jag hoppas trådskaparen är kvar.
Det låter förnuftigt och rationellt att värdera sin kondition och fatta beslut om åtgärd utifrån kroppens reaktion. Men istället för ett lugnt övervägande om hälsotillståndet kan man drabbas av en brutal insikt då det för stunden inte ens är möjligt att agera för att förbättra sitt läge. Det är inte ovanligt att symptomen på höghöjdssjuka kommer ett tag efter att man är på plats på den nya höjden. På kvällen efter middag på tehuset kanske man börjar känna av symptomen och är man inte acklimatiserad så förvärras de ofta succesivt. Det kan också vara så att man samtidigt har en förkylning eller luftvägsinfektion vilket inte är helt ovanligt i den miljön och det kan då vara svårt att avgöra vad som beror på infektion och vad som är orsakat av syrebrist.
Om man då på kvällen blir dålig och inser att man gått upp för fort så kan en lång kvalfull natt ligga framför en. Timmarna på natten går då långsamt om man har andnöd, är illamående och dessutom har en bultande huvudvärk. När morgonen sen kommer väntar en mindre behaglig vandring ner till lägre höjd för acklimatisering. Har man begränsad tid för sin vistelse i bergen så är det inte troligt att man hämtar sig så pass mycket att man fortsätter uppåt igen. Det kan vara så illa att man inte är kapabel att ta sig ner för egen maskin utan behöver assistans av helikopter, det är inte alls ovanligt där. Då är det viktigt att ha ett försäkringsbolag som verifierar att de tar kostnaden för transporten alternativt att du själv kan visa att du har medel för ersättning till helikopterföretaget.
Jag rekommenderar dig att inte försöka genomföra med den tidplan du redovisar. När du nu åker över halva jordklotet med möjlighet att få fantastiska upplevelser i unika miljöer och dessutom lägger ned massa pengar och tid på det så vore det väl olyckligt att missa det för att du inte tog ett par dagar i anspråk för acklimatisering.
 
God morgon likasinnande och tack för svar.

Då är jag åter tillbaka i Skandinavien efter en fantastisk trekk i Himalaya. Vilken otrolig vandring och trots moonson säsong lyckades jag fånga många vackra ögonblick av vyer över mäktiga berg och miljöer.

För dig som är intresserad fattar jag kort min vandring på 12 dagar.

Dag 1. Lukla till Phading
Dag 2. Phading till Namche
Dag 3. Namche
Dag 4. Namche till Tengboche
Dag 5. Tengboche till Dingboche
Dag 6. Vandring till Chukkung och tillbaka till Dingboche
Dag 7. Dingboche till Loboche
Dag 8. Loboche till Gorakshep, base camp och tillbaka till Gorakshep
Dag 9. Från Gorakshep till Kala Patthar, ner till Loboche
Dag 10. Loboche till Gokyo
Dag 11. Gokyo till Gokyo Ri, sedan ner till Namche
Dag 12. Namche till Lukla

Skulle vilja påstå att vandringen i sig var mycket enkel och något alla klarar bemästra, avgörande är acklimatesering. Dag 10 innebar 15-16 timmar vandring i god takt och den enda långa vandringen egentligen, på gott och ont. På grund av dålig sikt, tvingades jag åka helikopter till och från Lukla, betalade dock inte fullpris utan förhandlade ner till rimliga nivåer.

Blev höjdsjuk dag nr 5 och kräktes en del efter fortsatt avancering av höjd efter nått Dingboche, dålig förtärning och alltför kyligt klädd i den stekande solen. Andades mer eller mindre luft direkt från molnen. Det gick över efter sovande och morgonen därpå kändes nydelig!

Upplevde även höjdsjuka dag 8 ca 1 km innan base camp. Slogs av kraftig illamående, huvudvärk och snurrighet. Ville lägga mig ner och sova. På plats i base camp blev jag orolig, då symptonerna ökades och koordinationerna inte stämde, det kändes som jag gick vilse, allt såg likadant ut och vägen tillbaka var omöjlig att finna. Var ju ensam, så kunde inte kommunicera med någon.
Förklaras förmodligen av dålig förtärning och väldigt lite sömn.

Base camp var bucket list, medan Kala Patthar och Gokyo Ri utsikten. Alltså är alla 3 punkter ett måste!

Avancerar nästa gång och tillsammans med nybliven lokal vän utföra särskild Thadi Laptsha vandring på 6500 m höjd inkluderat bergsklättring. Kan inte glädjas mer!!!

Må väl och på återseende!
 

Bilagor

  • 20190624_115147.jpg
    20190624_115147.jpg
    60.7 KB · Visningar: 309
  • 20190625_050106.jpg
    20190625_050106.jpg
    38.5 KB · Visningar: 316
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
nizla UD:s avradan fran Nepal Trekking 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...