Vattentät infästning i oåtkomligt utrymme

Hej.

Jag ska installera ankarhållare, spöhållare och ett fast roder på min plastkajak, men på de flesta ställen är det svåråtkomligt eller helt omöjligt att komma åt med en mutter från insidan.

Hur har andra i samma sits löst problemet och med vilken produkt? Jag har sett flera videor på amerikanare som dragit dit grejerna med självåtdragande vattensäker bult gjord för ändamålet men hittar inget liknande i svenska båtaffärer.

Är det någon som har stött på någon produkt eller har knep för att få fast grejerna där man inte kommer åt från båda sidor?

Mycket tacksam för hjälp på traven.

Mvh
Jonatan
 
Hej tack för svar.
Ja popnitar är en bra idé. Frågan är hur dom står sig i saltvatten i längden? Rostfri i så fall? Hur mycket vågar man belasta dom om jag ska fästa rodret tro?

Helt klart ett alternativ!
 
Popnitar finns i rostfritt. Men det bli ett hål i mitten och risk att rodret vrids loss. Många kajaker har färdigt fäste för roder. Har du inget kanske du kan få dit ett hemgjort fäste t ex en genomgående skruv och mutter med brickor mellan babords och styrbordssidan längst bak på kajaken.

Självåtdragande skruv fattar jag inte. Typ ett gipsankare?

Thure
 
Hej tack för svar.
Ja popnitar är en bra idé. Frågan är hur dom står sig i saltvatten i längden? Rostfri i så fall? Hur mycket vågar man belasta dom om jag ska fästa rodret tro?

Helt klart ett alternativ!

Prata med en skeppshandel, om det finns en i närheten. De bör ha koll på vad som funkar för dig. Jag är van att använda popnitar i monel, men eftersom du inte behöver bry dig om galvaniska strömmar (dvs olika metaller mot varandra) så kan det mycket väl gå med billigare popnitar.
 
https://youtu.be/0eeybNYsmWI?t=191

Detta är infästningen jag menade, verkar inte gå att få tag i Sverige dock?
Verkar fantastiskt smidig.

På filmen ser det ut som att han använder popnitar som är gängade invändigt. Det krävs lite andra verktyg för sådana jämfört med vanliga popnitar, men det finns att köpa lite här och var.

Popniten i sig fungerar till att börja med som vanligt: borra ett hål, stoppa i niten, använd ett specialverktyg för att trycka ihop den. Det som skiljer är att det går inte med det vanliga popnitverktyget, utan man behöver en specialversion som kan dra i en gängad stång (tänk lång skruv) som man skruvar in i popniten. När nitandet är klart har du ett hål i vilket du kan fästa vanliga skruvar.
 
Hittade dessa:https://mojoshop.se/hem/505-sea-lect-popnitar-10-pack.html

Som verkar gjorda för att fästa i kajak, beror på hur hållfastheten är dock.

Kanske får såga upp för en ny lucka bak i, så jag kan få in armen å hålla i muttrar för rodret. :p

Huj vad dyrt för ett tio-pack popnitar! Det måste finnas liknande till billigare pris på Biltema, Clas Ohlson, Watski, närmaste skeppshandel (=båttillbehörsaffär) och så vidare. Eller Amazon, om du kan vänta några dagar.
 
Ser ut att vara en mutter inkapslad i en gummering. Kanske går att knåpa ihop själv om inte annat. Eller så får jag prova lyckan på ebay.

XXyHL_zpsf0c61ffd.png
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.