kajakbyggartankar

Hallå

Efter många års kayaklöshet så går jag nu i tankana att bygga en egen kajak i vinter. Att jag vill bygga stället för köpa färdigt skulle kunna motiveras med att det är billigare (åtmindstånde till familjen) men det verkliga orsaken är att det är så oerhört tillfredställande att skapa något med egna händer och sedan få njuta av det resten av livet.

När jag spanar efter olika kajaker som går att bygga så slås jag av vilken variation det finns. Det är helt enkelt nästan omöjligt att kunna välja modell / typ.

Förutsättnignar:
Jag har under studietiden hyrt kajak på somrarna. Har inget minne av ifall någon modell var bättre eller sämre, det var helt enkelt ett billigt sätt att komma ut i skärgården på sommarloven.
Sedan var det många år utan paddling. Flyttat till Arboga och här lånade jag en VKV Lisa i några år, fin kajak men jag tycker den var gansak tråkig att paddla och den var tung att hantera.

Om jag ranskar mig själv så kommer det inte bli några långturer numera, familj och andra intressen tillåter inga sådanna övningar idag. Det jag vill ha kajaken till är som alternativ tränignsform och då kommer det vara i ArbogaÅn eller liknande vattendrag. Det kan även bli halvdagsturer på Hjälmaren eller Mälaren, kanske heldagsturer när man är bättre tränad.

Tror ni en Surfski kan vara något för mig? Jag tilltalas av enkelheten, båda i själva bygget men framförallt i användandet. Jag har t.ex alltid tycket att kapellet göra mera skada en nytta då det blir så svettigt och kladdigt på underkroppen med kapell.
 
Surfski blir också rätt blött. Du kan bygga en surfski konstruerad av Björn Thomasson. Tänk på att anpassa kajak/ surfski efter din kroppsvikt.

Lisa finns rätt mkt på begagnatmarknaden på Blocket. De äldre modellerna med underliggande roder och utan luckor är betydligt lättare. Men motionslåda typ turbåt borde passa dig rätt bra. Björn Thomasson har såna också.

Thure
 
Hej

Det är inte vätan som stör mig utan instängdheten och värmen på underkoroppen som kapellet skapar.

Har kikat på Björn Thomasson konstruktioner, modellen Spray verkar intressant. Men jag skulle nog vilja ha en lite kortare kajak, det finns vissa begräsnningar i lokalen där jag skall bygga och förvara den. Har inte ännu mätt upp lokalen, Lisa fick plats men det var inte mycket marginal på längden.

Hur anpassar jag kajaken efter egen vikt? jag är 174cm långa och väger ca 70kg. Borde egentligen väga strax under 70 men det verkar öka med åren om än långsamt.
 
Bredden på kajaken kan gärna vara smal för kortare paddlare och däcket vara utformat för brantare och effektivare paddelföring. Vikten på paddlaren ger en indikation om hur stor volym kajaken bör ha.

Man kan ha ett kapell med "fikalucka" så blir det inte lika instängt

Thure
 

Bilagor

  • 20180802_121610.jpg
    20180802_121610.jpg
    46.3 KB · Visningar: 704
Thomassons Njord är snabb för en stark paddlare. Smal och aningen rank men kan du tänka dej en surfski så... Sambon och jag byggde varsin för sex år sen. Sen dess har han ritat Frej som verkar ha tagit över som mest populär. Lite bredare, lite tryggare, mycket lekfullare. Om du nu skulle ändra surfskiplanerna.
 
I lugnare väder kan det (lite beroende på kajakmodell) fungera att paddla utan kapell, eller med halvkapell, om kapell känns för instängt. Men visst bör en surfski kunna fungera för dina behov också.

Angående att Spray skulle vara för lång, så skall det vara ganska enkelt att bygga den lite kortare. Se t.ex. https://www.thomassondesign.com/bygga/om-att-andra , och skrolla ner till rubriken "Längden".
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...