skillnad All mountain skidor och Randonnée?

Spontant är min tanke och uppfattning att Radonee skidor är med mer fokus på själva turandet, lättare skidor och bindnings system med fokus på att vara bra uppför, typ Dynafit. Medans All mountain skidor är bredare, större, tyngre skidor som har fokus på att prestera i djup snö och nedför typ ett par 120 mm breda med marker baron bindningar. Givetvis går dom in på varandras område.
 
Det är framförallt bindningen (och skorna) som skiljer. En all mountain-skidan är i grunden en pistskida (tyngre och mer vridstyv) som har gjorts bredare för att funka bättre utanför preparerad nedfart. Skidornas mellanmjölk typ.
 
Tack för snabba svar! Så om jag förstår rätt: om jag vill tura en mil upp på ett fjäll och sen åka utför och tura tillbaka till stugan så ska jag satsa på Randonnée? Även om jag vill gå en längre skidtur med övernattning med lite toppturer här och var?
 
Du behöver mer turåkningsanpassade skidor om du tänker dig längre skidturer, så du får kompromissa eller skaffa flera par.
 
Ok. Ja jag har ett par Åsnes Nansen med telemarksbindning med ett par halvhårda pjäxor (Fischer) som jag går på tur med. Det går att åka telemark med dem, men jag har inte lärt mig det än. :) Funderar på hur jag ska göra i framtiden, om jag ska lära mig att åka telemark eller om jag ska köpa utrustning som jag kan åka slalom med. Lyxproblem :)
 
Olika utrustning för olika turupplägg är min melodi.

Jag gillar telemark och har utbyte av telemarkteknik både i alperna och i skandinaviska fjällkedjan. BC-bidning och lättare smalare skidor på långturer, resp carvingskidor plastpjäxor och 7tm-bindningar för toppturer och liknande.

Vad har du för bindningar på dina turskidor?

Thure
 
Ok. Ja jag har ett par Åsnes Nansen med telemarksbindning med ett par halvhårda pjäxor (Fischer) som jag går på tur med. Det går att åka telemark med dem, men jag har inte lärt mig det än. :) Funderar på hur jag ska göra i framtiden, om jag ska lära mig att åka telemark eller om jag ska köpa utrustning som jag kan åka slalom med. Lyxproblem :)

Det går alldeles utmärkt att tura hyfsat långa sträckor med en lätt randonnéeutrustning, men tänk på att det inte bara är skidorna det hänger på utan även bindningen, pjäxorna och hudarna. Dynafit har länge varit ledande i denna utveckling men alltfler har börjat med s k tech-bindningar dvs dynafits system med inserts i pjäxsulan. Fördelen är uppenbar mot andra system då man inte behöver lyfta bindningens vikt i varje steg och man kan göra bindningen väldigt lätt och minimalistisk.

Pjäxor är också en viktig sak. En modern rando-betonad pjäxa är idag väldigt lätt och har samtidigt helt okej utförsegenskaper. Ska man gå långt är gå-egenskaperna viktiga med rörlighet i skaft som en viktig faktor. Även när det gäller pjäxor har Dynafit länge varit ledande även om det på senare år kommit fler i segmentet.

När det gäller skidor så är skillnaden mellan allmountain och randonnée egentligen mer semantisk och det finns en överlappning. Renodlade tävlingsrandonée-skidor är korta, superlätta och nästan oåkbara och därifrån finns ett kontinuum mot allmountainskidor där åkegenskaperna blir alltmer viktiga med större bredd, vridstyvare och tyngre. Jag har ett par Dynafit Stoke som är ca 100 mm i midjan och har helt okej utförsegenskaper men är samtidigt rätt lätta. 1-2 mil på platten är inget problem.

Stighudar är också en viktig grej; man har ju dem på hela tiden förutom utför. Och det är en väldigt stor skillnad på glid. Hudar av mohair utan eller med viss inblandning av syntet är bäst. Rena syntethudar är väldigt jobbiga att gå med långt. Speciellt med en bredare skida med stor yta.

Personligen tycker jag att en hyfsat lätt rando-utrustning med en lätt skida på ca 90-100 mm midja, dynafitbindning och lätta dynafitpjäxor (eller liknande) täcker in ett väldigt brett spektrum. Förutsatt att du vill göra toppturer och även ha behållning av utförsåkningen. För min del är ju utförsegenskaperna viktiga och det andra är mer kompromisser, men det är kompromisser som funkar rätt långt. En traditionell turutrustning är förvisso lättare att åka med på platten, men är inte kul utför. Den är inte alla gånger kul uppför heller förvisso. Sen är det upp till dig hur du väljer att värdera utförsegenskaper kontra plattåkning.
 
@Thure: Jag har Rottefella super telemark- bindning, pjäxorna är Fischer BCX8 Back Country.

Åsnes har ju sina "egna" stighudar, Fellelås, som man bara sätter i spannet. Det är väl för att man ska kunna åka med dem i alla lutningar, men jag gillar inte att ha dem på platten eller utför. Uppför tycker jag att de funkar jättebra, men jag är ju uppvuxen med att tura med vallningsfria turskidor med fiskfjäll under. Har inte turat förut för att få fina utförsåk, vilket jag däremot vill nu. Har åkt slalom sen jag var 7 år och nu vill jag kombinera tur och utförsåkning mera. Är en del i Klimpfjäll och om man har bil och lite kondition så kan man ta sig till fina åk i närheten.

Tack för era svar! Jag märker att det har hänt en hel del med utbudet de senaste 15 åren. :) har mycket att tänka på!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...