Glidvalla eller alpinvalla?

Jag har köpt ett par begagnade slalomskidor till sonen som är ganska repiga under och jsg tänkte valla dem, så jag har köpt glidvalla graphite som ska funka till all snö och alla temperaturer, men ser nu på tillverkarens hemsida stt det finns alpinvalla också.
Bör jag byta, eller går det lika bra med den jag har?

skickat från min Galaxy Tab 7.0
 
Att belagen har lite repor är inte ett så stort problem i sig, men om stålkanterna har fått mycket stryk eller om några repor är väldigt djupa skulle jag lämna in dom för lagning och slipning.

Grafit används av vissa som en grundvalla, den valla som ligger närmast belaget, den kompletteras sedan med annan glidvalla. Teorin är väl att grafiten på något sätt ska binda vallan med belaget på ett bättre sätt än om vallan lagts direkt på belaget. Men det är väldigt oklart om det har nån effekt i praktiken.
Jag skulle själv ignorera grafiten och köpa en billig kall glidvalla. Billig brukar betyda utan flour och de kallaste vallorna är hårdare och kommer hålla längre. Du kommer dock kanske tycka att kall valla glider lite trögt i lössnö under påskhelgen.

Alpin- eller längdskidsglidvalla spelar ingen roll, jag undrar om de över huvudtaget har en annorlunda sammansättning. Om vallan innehåller flour kommer det glida bättre, priset gå upp och naturen gråta.

Välkommen in i valldjungeln, om du tycker om prylar är detta himmelriket.
 
Att belagen har lite repor är inte ett så stort problem i sig, men om stålkanterna har fått mycket stryk eller om några repor är väldigt djupa skulle jag lämna in dom för lagning och slipning.

Grafit används av vissa som en grundvalla, den valla som ligger närmast belaget, den kompletteras sedan med annan glidvalla. Teorin är väl att grafiten på något sätt ska binda vallan med belaget på ett bättre sätt än om vallan lagts direkt på belaget. Men det är väldigt oklart om det har nån effekt i praktiken.
Jag skulle själv ignorera grafiten och köpa en billig kall glidvalla. Billig brukar betyda utan flour och de kallaste vallorna är hårdare och kommer hålla längre. Du kommer dock kanske tycka att kall valla glider lite trögt i lössnö under påskhelgen.

Alpin- eller längdskidsglidvalla spelar ingen roll, jag undrar om de över huvudtaget har en annorlunda sammansättning. Om vallan innehåller flour kommer det glida bättre, priset gå upp och naturen gråta.

Välkommen in i valldjungeln, om du tycker om prylar är detta himmelriket.

Grafitvalla ska mycket riktigt ligga direkt på belaget, den sprider friktionsvärmen från snön över större yta, så inte vaxet smälter bort fläckvis, vallningen håller då längre och belagen har mindre risk att torka. I alla fall i teorin. Lägga på grafitvalla är ett skitigt arbete, ha inte på dig något som du inte vill ha gråa fläckar på. :)

Glidvalla för längdskidor och slalomskidor är det samma, men idealtempen skiljer lite, slalomvalla är lite hårdare (kallare) än längdskidvalla avsedd för samma temperatur, då friksjonsvärmen blir högre på slalomskidor (pga högre farter).

Jag rekommenderar hellre en valla för lite högre temp om du bara ska ha en valla, ja, den slits lite fortare, men i varmt väder med kallvalla kan man bli helt stående, i kallt väder med varmvalla går det märkbart långsammare, men det blir inte stopp.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...