Giltighet av utlændska certifikat?

Har funderat på att ta skærmflygar cert i Spanien. Har fått før mig att det ær betydligt mycket bættre priser dær. Har tex fått ett erbjudande på ca 2000 kr før en 6-dagars kurs.

Undrar nu om det ær tillåtet att flyga i Sverige på det certifikat man får dærifrån, eller om man måste avlægga någon sorts prov el dyl. hr oxå før att bli godkænd. Någon som vet?
 
Troligen ingen giltig licens

I spanien krävs så vitt jag känner till ingen Licens för att få flyga( kanske inte ens att vara instruktör), MEN du måste ha en ansvarsförsäkring för skärmflygning (obs detta är EJ hemförsäkringens resedel...) För att kunna teckna ansvarsförsäkring i Sverige så måste du ha svensk licens. Licensieringen via SSFF inbegriper en försäkring.

och nu till det bästa

För att kunna flyga som en fri som en fågel i andra länder än Sverige behöver du Licens steg 2. Det krävs minst 3 kurser för att nå dit:
- Elevlicens (som i princip bara ger dig behörighet att betala för fler flyg under en instruktörs vakande öga)
- Steg 1, som ger dig möjlighet att flyga självständigt i Sverige eller tillsammans med steg2/3 utomlands.
Steg 2 kurs, som ger dig möjlighet att flyga självständigt i de flesta länder i måttfulla förhållanden.

Se själv vad det kostar: http://www.paragliding.se/
 
cert?

Om jag inte har för mig fel så får du flyga ett år på utländsk licens.
Sedan måste du konvertera till en svensk. Ring och hör med någon instruktör vad det kostar.

Mvh Per B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skärmflyg certifikat? Skärmflygning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.