Jakt - en naturlig tradition eller förlegad nöjesjakt?

miccolli; sa:
Vad det gäller miljögifter så försöker jag hålla mig till kravmärkta och ekologiska produkter. Vad det gäller jordbruk som inte lämnar utrymme för en biologisk mångfald vet jag inte vad jag ska säga... Jag försöker hålla mig så gott det går till ekoligiska/kravmärkta produkter. Sen att det finns för många människor på denna planet så att vi tränger undan biologisk mångfald kan jag inte göra så mycket åt. Vad kan jag göra för att föhindra människospridning och den ökadande konsumtionen av jordens resurser?

/Michael.

Tack för ett vettigt svar.. Jag har samma inställning som dig gällande djurhållning, tack och lov så har jag skaffat mig möjlighet att odla både får och höns som jag glatt kan äta eftersom jag känner dom(hur lät det)...
:)
 
Intressant men..

Tycker att inlägget har både intressanta och viktiga/riktiga uppgifter.. men eftersom jag tillsammans med största delen av sveriges befolkning har gjort valet att äta kött.. eller rättare sat gjort valet att inte vara vegeterian så ser jag det som betydligt ärligare och moraliskt mer riktigt att själv jaga/döda den mat jag äter.

Robert
 
En jägare äter sitt kött från ett djur som dött i frihet, istället för att äta köttet från djur som avlivats med slaktmask eller dylikt i fångeskap. De som säger att jakt ska förbjudas säger också att jägarna ska bidra till industrins masslakt. De som är emot jakten bör faktiskt innan de slänger ut åsikter följa med på en jakt! Sen bör de också besöka ett slakteri. Sen kan dom ju bestämma sig vilket alternativ som är bäst! Sen de som vill avskaffa både köttindustin och jakten... var ska vi få alla grönsaker ifrån?? Jag säger det, jordens landyta kommer att täckas av enbart grönsaksodlingar!!!
 
Reibel; sa:
En jägare äter sitt kött från ett djur som dött i frihet, istället för att äta köttet från djur som avlivats med slaktmask eller dylikt i fångeskap. De som säger att jakt ska förbjudas säger också att jägarna ska bidra till industrins masslakt. De som är emot jakten bör faktiskt innan de slänger ut åsikter följa med på en jakt! Sen bör de också besöka ett slakteri. Sen kan dom ju bestämma sig vilket alternativ som är bäst! Sen de som vill avskaffa både köttindustin och jakten... var ska vi få alla grönsaker ifrån?? Jag säger det, jordens landyta kommer att täckas av enbart grönsaksodlingar!!!

...nja, det är väl snarare så att om köttindustrin tillåts fortsätta så kommer vi behöva mer mark att odla på. det är en rejäl energiförlust när man använder grödor till foder till djur, istället för att käka det man odlar själv. det är väl så det går till i världen idag; man hugger ner regnskogar, odlar upp och odlar sönder, för att få foder till köttindustrin. köttet räcker till färre än vad det odlade hade gjort.

(basala kunskaper om förhållandet mellan producent/konsument i näringspyramider ur gymnasiets biologikurs.)

för övrigt ögnade jag snabbt igenom hela diskussionen ovan. det är mest känslor och lite (ytterst lite) fakta.

en sak som man bör tänka på att skilja på är ordet "ekologiskt" och ordet "miljövårdande". ekologi är helt fritt från känslor och värderingar. allt är ekologiskt, eftersom allt påverkar ekologin => samspelet mellan abiotiska och biotiska faktorer. miljövård, ja då kan man lägga in alla sina känslor och värderingar om bra, dåligt, ont, gott, saftigt eller knaperstekt.

och ekologiskt (vetenskapligt) sett så finns det mig veterligen ingen uttalad motivation för jakt (se t ex Stiling et al, Ecology, 4th ed, 2002). naturen sköter sig själv, ekologiskt sett.

miljövårdsmässigt, däremot, så finns det många skäl och argument. men då är vi ju där med våra värderingar ovh rör runt... och miljövårdsmässigt sett så klarar sig inte naturen utan oss längre, eftersom vi sabbat så mycket redan.

...och på tal djurs känlsor, så är det väl så att djuren känner och förnimmer mer än vad som hitills är allmänt accepterat? så även mer avancerade känslor, såsom ångest, sorg, saknad, glädje osv kan i viss mån upplevas av djuren (särskilt högre vertebrater).

tänk på det nästa gång ni sätter tänderna i hönan som ni odlat själva och känner sen flera år tillbaks...hon kanske blir ledsen? =)

//johan.
 
Gott om jävla idioter.. Sysselsätt er med nåt vettigt!

Sjukare och sjukare.. Var maten kommer ifrån vet dom inte, och tror att den ska importeras från andra sidan planeten. Sick !
Stockholm - är inte mer normalt ställe att leva i.. Vem fan har råd att bo den hålan ?!

Fanns ungar förr som då de skulle rita en fisk i skolan - ritade en 4-kant...!! ?

...fiskpinnar..!

Deja Vue ..
 
Tovetjarn; sa:
tänk på det nästa gång ni sätter tänderna i hönan som ni odlat själva och känner sen flera år tillbaks...hon kanske blir ledsen? =)

//johan.

2st Ungtuppar hemmifrån gården, (Åke och Leif)
150 g sidfläsk
250 g skogschampinjoner
10-15 steklökar
2 vitlöksklyftor
2 msk vetemjöl
2 lagerblad
50 g smör
1 flaska rött fylligt vin (kryddigt, strävt)
1 tsk timjan
1 kvist rosmarin
olja att steka med
salt och peppar

Kanske en flaska god Bourgogne till det!!
 
2st Ungtuppar hemmifrån gården, (Åke och Leif)
150 g sidfläsk
250 g skogschampinjoner
10-15 steklökar
2 vitlöksklyftor
2 msk vetemjöl
2 lagerblad
50 g smör
1 flaska rött fylligt vin (kryddigt, strävt)
1 tsk timjan
1 kvist rosmarin
olja att steka med
salt och peppar

Kanske en flaska god Bourgogne till det!!


[/QUOTE]
låter gott det! tror jag ska gå ut och nacka pelle och nisse. Dom har nog inget emot det! :)
 
Tovetjarn; sa:
...vem är fläsket då? fast 150 g är inte så mycket, det kanske kan växa ut igen på lite sikt. men grisen blir nog lite stött...

//johan.

Bara för att jag är ett svin så betyder det inte att jag huserar en massa grisar.. Näää, när det gäller sidfläsk så får det bli "gud förbjude" handelsboa eller byta med någon granne.. :)
 
Jägare har människan varit i hundratusentals år. Den moderna mannen/kvinnan är som en droppen i havet. Vad säger historien då? Ska vi upphöra av vara det rovdjur vi alltid varit!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.