Nordic 50 med pjäxa på XXL

Vad tror ni om följande paket? Det är till en kompis, en fysiskt uthållig & stark kille av medellängd/vikt.

http://www.xxl.se/Root/Vintersport/...c-50,-BC-Traverse,-BC-Manuell-/p/bp/1089101_B

Jag lutar åt att istället rekommendera det säkra kortet 47 cm Skyllermarks röd eller möjligtvis blå, kanske med följande pjäxor som jag själv e väldigt nöjd med http://www.alpinasports.com/product/bc_1600/89. Har för mig att de där pjäxorna som ingår i kitet läcker vatten genom plösen. Inte sant?

Vad tror ni? Priset e ju ganska så humant, men vad e det för skenor, egentligen? Har aldrig hört talas om dem.

Mitt kit kostar ju dubbla priset, men å andra sidan byter man ju inte skridskor/pjäxor mer än vart tionde år, och jag gillar saker som funkar bra och inte går sönder :).
 
Det där med att de läcker vatten genom plösen får jag nog ta tillbaka. Det verkar ha en dragkedja. Kollade inte tillräckligt noga.
 
Lundhags/Almgrens har ju tidigare haft en del problem med tappade skenor, tror dock att man nu börjat att både limma och nita/klämma fast skenan i profilen så förhoppningsvis är problemet historia.
 
Sidoinställning på löshälskridskor ,ett måste

Jag håller med CFJ om att man måste kunna flytta bindningarna i sidled för att få bra balans på skridskon Titta på fasthälskridskor ,på dem ställde man alltid bindningarna i sidled
Jag har provat både med bindningen i mitten och sidoförflyttad(12mm fram och 7mm bak)
och det är stor skillnad
Såg i en skridskotest i senaste nummret av Utemagasinet att Pikmakarn har en ny sidoinställbar löshälskridsko som faktiskt fick bättre betyg än Skyllermarks Blå och Röd
 
Inte ett måste för alla! Hustruns och mina skridskor (ca. 5 par under 35 år) har alltid varit 'standardinställda' dvs grillans centrumlinje har halverat hälen och löpt mellan stortån och nästa tå. Vi är bägge utpräglade ytterskärsåkare.
T
 
Jo men det är det jag menar

Om skenan ska vara mellan Stortån och nästa tå så måste du ha sidoförflyttat frambindningen
Annars får man inte balans på skridskon
 
Kan vara lite svårt att bedöma exakt var mittlinjen 'skär' tårna men jag (vi) har aldrig varit i behov av någon sidoförflyttning.

När jag byggde våra 'glappare' och hade fritt val var främre kängstyrningen skulle placeras så valde jag ändå en placering som motsvarar standardplacering av en BC-bindning. Perfekt balans under åkning men när jag står still och slappnar av i fotlederna så vill fötterna spontant vika sig utåt. På den tiden sönerna hade tid att följa med ut på isarna så hade de samma inställningar.
 
Senast ändrad:
Hu stora ska pjäxorna vara egentligen?

Jag tror att det paketet som Fredrik länkar till är bra. Har provat pjäxorna och de känns gedigna o stadiga, förutom att jag inte kan bestämma mig för storleken.

39 satt aningen trångt vid gång på mig. Men hur mycket böjer man egetnligen på foten vid långfärdsskridskoåkning?

Jag har åkt några år m fast häl men nu har jag råkat ha sönder de skridskorna o behöver nya.

Alpina BC1600 passar inte mina fötter och kompisarna säger att deras Lundhags pjäxor läcker in vatten. Och sen hittar jag inga mer att prova. Har ni fler förslag? Jag bor i Göteborgsområdet.
 
Kan vara lite svårt att bedöma exakt var mittlinjen 'skär' tårna men jag (vi) har aldrig varit i behov av någon sidoförflyttning.

När jag byggde våra 'glappare' och hade fritt val var främre kängstyrningen skulle placeras så valde jag ändå en placering som motsvarar standardplacering av en BC-bindning. Perfekt balans under åkning men när jag står still och slappnar av i fotlederna så vill fötterna spontant vika sig utåt. På den tiden sönerna hade tid att följa med ut på isarna så hade de samma inställningar.

Jag tror ändå att man måste ha sidoinställningsmöjlighet för att hittta sitt EGET balansläge på skridskorna Det kanske blir närmare mitten som i ditt fall Det vet man ju inte innan man provat och om bindningen inte går att ställa in i sidled så får man ju anpassa sig själv till skridskorna, men om den går att justera i sidled så kan man anpassa skridskon till sig själv ,sin åkstil o balans
 
Jag tror ändå att man måste ha sidoinställningsmöjlighet för att hittta sitt EGET balansläge på skridskorna Det kanske blir närmare mitten som i ditt fall Det vet man ju inte innan man provat och om bindningen inte går att ställa in i sidled så får man ju anpassa sig själv till skridskorna, men om den går att justera i sidled så kan man anpassa skridskon till sig själv ,sin åkstil o balans

Sant - kanske skulle det kännas ännu bättre om jag fick möjligheten att sidjustera. Vågar man vara fräck nog att be om att få provåka någons utåtjusterade 'blå' grillor?

Fast å andra sidan - hur klarar sig hastighetsåkarna vars skor är fast monterade på själva skridskon?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
JRud Nordic Norm 75mm lös häl? Långfärdskridsko 6
coolmanq Stadiums Nordic Freeheel? Långfärdskridsko 0
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dr_ljungberg Nordic Norm - Nej, Multiskate - OK? Långfärdskridsko 4
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.