Slimmad skridskosäck, ca 30 liter?

Funderar på att köpa en ny skridskosäck. Jag tycker dock att de säckar jag kollat på som marknadsförs som skridskosäckar är alldeles för stora eller har tyngdpunkten långt ut från ryggen. Enligt klubbdoktrinen ska man ju ha minst en 40-45-literssäck, men för mig som är rätt liten och tunn (175 cm, 65 kg) innebär det att vid plurr välter jag onödigt lätt framåt. Vill nu ha en säck runt 30 liter som sitter bra (nära ryggen), gärna vattentät och med måttlig egenvikt. Den behöver inte sitta alltför lågt, jag tycker personligen att det är bättre om den sitter tajt mot ryggen än att ha den nerhasad över röven. Den bör ha sidofickor för kastlina och skridskor/vattenflaska eller åtminstone möjlighet att montera sidfickor.

Har kollat på:

Lundhags Moon - för stor, men bra med vattentätt material.
Lundhags Gero 35WP - tyngdpunkten för långt ut, på gränsen till för stor, vattentät
Lundhags Exa 40 - för stor, inte vattentät
Lundhags Star - för stor, inte vattentät
Pikmakarns - för stor, inte vattentät

I dagsläget funderar jag närmast på att börja kolla skid/snowboardryggsäckar - eller är det nån som har några bra tips, särskilt är jag nyfiken på vattentäta alternativ.
 
Lightweight baby!

Jag har en sån här:
http://www.backcountry.com/black-diamond-rpm-backpack-1587cu-in-bld0996

26 liter funkar klockrent för mina behov. Jag får plats med ombyte med tjockt ullunderställ, fiberpäls, ultralätt skaljacka & skalbyxor, handskar, strumpor, torklapp mm. 2 st. 0,5l thermosar en med kaffe och en med choklad, smörgåsar, nån kaka och en grapefrukt. Har även med mig en komprimerad lättviktsdunjacka med luva. Allt får plats inuti, men sen är det ganska fullt :). Obs att jag köper kläderna så att jag precis får på mig dem för att de ska vara små och behändliga. Lättåtkomlig ficka finns på toppen för lite värdesaker.

En 25 cl vattenflaska har jag i ena sidfickan, och i den andra har jag kastlinan som sitter precis lagom hårt fast för att kunna kastas när det behövs. Skaljackan fäster jag i i komprimeringssnörena på baksidan av ryggsäcken om jag blir för varm.

Ryggsäcken sitter väldigt tight och fint, och ryggsäcken i sig är väldigt lätt. Tror jag läste 600g på nåt ställe.

Om du är lång eller kraftigt byggd så kanske du måste gå upp nån liter för att få plats med större kläder, men jag är ändå hyffsat normalbyggd (179cm/75kg). Förstår inte varför alla åker omkring med så stora säckar. Tänk bara på allt vatten som får plats i dem när man ska försöka ta sig ur en vak. Flyta på ryggsäcken... Jo, tjenare. Man ska ju ta sig upp oxå :)
 
Tål alltid att poängtera att man har rätt flytläge se kapitel 8.1
http://www.sssk.se/supplier.htm?out...ten/rapporter/2007-03-31-sakerhetsrapport.pdf

"redovisade fallen visar på betydelsen av en rätt placerad
ryggsäck med tillräcklig flytkraft. Jakten på kilon och gram får inte leda till att flytkraften blir
för liten och hänsyn måste tas till att en deltagare kan ha oturen att plurra mer än en gång under samma utfärd.
Ryggsäckens funktion påverkas av dess konstruktion, volym och placering samt på hur den är
packad. Packning i friliggande plastpåsar medför risk för att någon av påsarna kan vara otät
eller gå sönder under räddningen (vilket inträffade i ett fall under Ridöolyckan). Packning i
kanotsäck (eller liknande) är ett bättre alternativ förutsatt att säcken kontrolleras med jämna
mellanrum så att den inte blir sliten eller får hål. Allra säkrast är förstås att använda plastpåsar
plus kanotsäck.
Alla medlemmar bör uppmanas att regelbundet kolla sin egen flytkraft och flytläge genom
varmplurr med fullständig vinterutrustning. Det är det enda sättet att veta att den egna utrustningens utformning och placering fungerar. Observera att det kan finnas en motsättning mellan högt flytläge och framåttippning."
 

Ja, men dessutom bör man läsa Porsbys bassängplurrstudie:

"Med dagens utrustning är därför ryggsäckens position (med avseende på flytläge) en avvägning mellan två motstridiga önskemål. Dels önskar man ett högt flytläge med en stor del av överkroppen ovanför vattenlinjen. Detta gynnas av en låg fixering av ryggsäcken. Men en alltför låg fixering av ryggsäcken ger en kraftig framåttippande kraft som kan vara farlig. Optimal placering av ryggsäcken kan därför variera beroende på situation."

Problemen när man ska köpa ny ryggsäck är ju att den lokale prylnasaren är ovillig att låta testplurra sina visningsexemplar, så det är lite svårt att avgöra vad som är den bästa säcken plurrningsmässigt. :)
 
Hueco 34

Har upplevt ungefär samma och skaffade en Hueco 34, Mountain Hardwear.

http://www.mountainhardwear.com/Hueco™-34/OU4055,default,pd.html

Ventilationssystemet funkar bra, och den följer ryggen beroende på hur man packar, går bra att använda till vandring/klättring, lite mindre midjebälte ger mer rörlighet, fiffiga innerfack till flaska/termos på sidorna, yttersidofack som är rejäla, den verkar vara åt det vattentäta hållet men är det nog inte och har slanghål och fack för vätskesystem.

Åkte 3 mil med lagom packning, det gick bra.

Däremot igår på långtur 7 mil i stäng kyla fick jag känning i ryggen, då var den extra tungt packad med extra plagg, fick den då inte att ligga tight eftersom prylarna i bestämde formen. Kan iof. berott på mycket motvind och rulle med hand tryckande på framförvarandes rygg.

Det var också svårt att få plats med alla extraplagg som man kan behöva ta av och på samt dubbel uppsättning.

Behöver man tung packning i sträng kyla är det nog att föredra en stor 40 l säck med kraftig bäravlastning i midjan.
 
Exped Mountain Pro

Exped har en säck som är vattentät. Den heter Mountain Pro och finns i 30, 40 och 50(?) liter. Nackdelen med den är priset (ca 1800) och att den saknar sidfickor och grenrem. Den har däremot möjlighet till att fästa sidfickor och är man lite händig kan man sy en egen grenrem.
 
Exped Mountain Pro 30

Köpte en Exped Mountain Pro 30 i början på denna säsong och är mer än nöjd. Man behöver inte sy fast grenremmen, köp spännen och rem i metervara och trä igenom befintliga öglor på säcken. Verkligen en kanonbra säck som dessutom sitter väldigt bekvämt!
 
Grenrem kan du nog fästa i nedre fästena för axelremmarna, och midjerem tror jag inte behövs. Det räcker nog med bröstremmen. Den ser ju rätt så platt ut, så den ligger förhoppningsvis på plats ändå.

Jag har ingen midjerem på min 28(?)litare, och jag trivs jättebra med den.

Sidofickor kan väl iofs vara bra att ha om man vill förvara kastlinan där.
 
Ja, en möjlighet är ju att skaffa en säck och sedan sy på de detaljer som man tycker saknas, typ sidofickor, mer remmar etc. TNF-säcken är ju inte svindyr så den kanske kan vara en skaplig utgångspunkt för ett eget projekt.

Att det ska vara så jädra komplicerat...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.