Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa?

Hej!

Alla som åkt på Vätterns fina isar den här vintern slås antagligen av att dom är lite speciella, på många sätt. Något som jag undrar över är varför är dom så blåa (turkosa) när dom trycks upp och exponeras i fria luften?

Det tycks gälla även, eller kanske speciellt vid mulet väder, så det verkar inte ha att göra med att det är den blåa himlen som reflekteras genom isen.

Se:
http://www.sssk.se/skridskonet/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=31157

Är Vätterns vatten färgat i den här nyansen, eller är det ett ljusbrytningsfenomen som uppstår i den speciellt klara isen?

Mvh!
 
Brukar inte dykare vara glada över att Vätterns vatten är så klart? Jag gissar att det är orsaken till färgen (det klara vattnet alltså, inte dykarnas glädje).
 
Brukar inte dykare vara glada över att Vätterns vatten är så klart? Jag gissar att det är orsaken till färgen (det klara vattnet alltså, inte dykarnas glädje).

Har själv dykt där, och det är väldigt bra sikt i vattnet.
Men varför skulle isen bli blå/turkos av detta?

Mvh!
 
Extra klar is i kombination med vattens förmåga att i högre grad absorbera långvågigare ljus i det röda spektrat och reflektera blått ljus, skulle jag tro.
 
Alla som åkt på Vätterns fina isar den här vintern slås antagligen av att dom är lite speciella, på många sätt. Något som jag undrar över är varför är dom så blåa (turkosa) när dom trycks upp och exponeras i fria luften?

Det tycks gälla även, eller kanske speciellt vid mulet väder, så det verkar inte ha att göra med att det är den blåa himlen som reflekteras genom isen.

Vatten har den färgen. Dvs vattnets färg är så svag att man måste se genom metervis med vatten för att den ska synas. Och om man ska kunna se genom så mycket vatten får vattnet inte vara grumligt. Så bara om vattnet är riktigt klart ser man vattnets egen färg. Är det grumligare så är det partiklarna som grumlar vattnet som avgör färgen istället.

Man ser väl ungefär samma färg på vattnet i t.ex. polartrakterna?

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_of_water
 
Om jag

förstått fysiken så är det så, att det endast är blått ljus som tränger längst ned igenom klart vatten och klar is (finns en film det stora blå http://nyheter24.se/filmtipset/film/det-stora-bla.html).

Ju tjockare is ju tydligare blåfärgsintryck. Har sett fenomenet även i skärgården och på Mälaren men i de fallen möjligen mera turkost.

Glaciäris kan också upplevas som blå/turkos som kontrast till snö som reflekterar grått ljus/solljus.

I en snöbivack har jag också intrycket att ljuset är blått. Men vårt synsinne reagerar mest på skillnader i en miljö med blått ljus så noterar vi inte att allt är blått så tydligt som när det både finns blåa och andra färger.

Att man noterar detta tydligare vid mulet väder kan bero på att direkt solljus är så starkt att det svagare ljuset som trängt igenom is inte syns lika tydligt.

Thure
 
Vatten har den färgen. Dvs vattnets färg är så svag att man måste se genom metervis med vatten för att den ska synas. Och om man ska kunna se genom så mycket vatten får vattnet inte vara grumligt. Så bara om vattnet är riktigt klart ser man vattnets egen färg. Är det grumligare så är det partiklarna som grumlar vattnet som avgör färgen istället.

Man ser väl ungefär samma färg på vattnet i t.ex. polartrakterna?

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_of_water

Tack! Ja, där verkar ju svaret finnas!
Oftast så ses ju de blåaste/mest turkosa färgerna på själva "brottytorna" på flaken, och det verkar vara kraftigare färg när ljuset har färdats genom större "långa" flak där ljuset då passerar genom mycket is innan det sedan kommer "ut ur" flaket, tror jag!? Hmm, intressant!

Mvh!
 
mycket intressant....Med risk att bli anklagad för trådkapning fyller jag på med en annan fråga. Varifrån kommer alla bubblor i isen som bildas när den blir gammal? Det kan ju först vara klar kärnis men så småningom blir den full av bubblor och mindre genomskinlig
 
Stora block

Söt kärnis innehåller mycket lite föroreningar även om vattnet är orent. Att fenomenet ofta är tydligt på Vättern har nog mer att göra med att det där ofta förekommer stora isblock. Effekten blir ju större ju längre ljuset går genom isen. På andra sjöar (förutom Vänern) är stora isbrötar mindre vanligt. Men fenomenet kan också ses i östersjöis, som inte alls är lika klar.

Trådkaparens fråga hör kanske bättre hemma i en egen tråd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
stigdaniel Tidigar isar runt Sundsvall Långfärdskridsko 2
srpp Isar nära Kungsbacka? Nu. Långfärdskridsko 11
Grus74 "Flera olyckor på svaga isar" enligt DN Långfärdskridsko 2
gnorx Tillräckliga isar nära Stockholm? Långfärdskridsko 1
jamo Galet fina isar i Jämtland.. Långfärdskridsko 2
Henke_P Isar i Falun? Långfärdskridsko 1
tomatchili Isar runt Laxå Långfärdskridsko 2
malbr803 Isar i Stockholm? Långfärdskridsko 1
LarsEr plogade isar i sundsvallsområdet? Långfärdskridsko 5
fklint Fina isar i Göteborgsområdet? Långfärdskridsko 5
Ivita Isar nära Stockholm?? Långfärdskridsko 2
lhjsc Värnamo isar ?? Långfärdskridsko 1
qz47 Isar i Dalarna! Långfärdskridsko 2
joawik Tredje dagen irad på fina isar i Luleå Långfärdskridsko 0
BajenMatte Isar Långfärdskridsko 1
BIF Isar i Stockholmsområdet?? Långfärdskridsko 0
EJohanSahlin Isar i Göteborgstrakten? Långfärdskridsko 1
Hurtig Isar i Sthlmstrakten Långfärdskridsko 3
Ulf J Berätta om isar! Långfärdskridsko 3
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.