alla jägare är...

MORD...

Är det mord att mörda för nöjes skull? Troféjakt är ju ett sätt att visa sin oerhörda potens... Ungefär som att tala om för alla vilken snygg brud man satte på förra helgen. Inget konstigt med det tycker jag...
 
Tänk kritiskt!

I sådana här diskussioner måste man juh ha i åtanke att de flesta köper de argument som talar för deras åsikter.

/Per
 
Moral, elitens val?

Människan har levt i en värld som alltid följts av ond bråd död, krig maktkamper, o lidande. Människan är i många avseenden aggressiv, egoistisk o kortsiktig i sitt tänkanden. (De två första egenskaperna har skänkt oss stor framgång här på jorden.)

Men, till skillnad från "lägre" stående varelser, dvs djur växter och annat liv, kan många av vår art använda moral till att skapa gott eller ont, bedömma saker, tänka i längre och större perspektiv.

Vilken effekt ger det om djur o människor lider mindre?
Kan man påvisa andra effekter än att människors samveten renas? Är det gott nog?

En intressant sak är att om man drog ned på boskapsproduktionen och odlade grödor där istället skulle världssvälten antagligen se annorlunda ut.(eftersom det krävs en hel del grödor för att föda upp ett djur så får man ett rätt stort energibortfall.)

Men varför en bry sig om andra sämre lottade när kött både är ett bra livsmedel och samtidigt är väldigt lönsamt?

Varför skall jag ändra mitt leverne för att andra skall må bättre?

Vissa kan tycka att vårt levnadssätt är pinsamt primitivt, men det man inte vet behöver man inte lida av. Därför är en viktig uppgift inom den animaliska industrin är att hålla konsumenterna borta från moraliskt eget tänkande. Detta kan göras på ett otal sätt, man kan bl a hänvisa till våra primitiva förfäders leverne.

Den starkare vinner över den svagare. Det kan man påvisa gång på gång, för varje individ vi föder upp i fångenskap för att sedan döda och äta upp.

Har du kraft att tänka själv?
Kan du se saker i ett större perspektiv?
Är du en jägare eller en filosof?
 
ögonöppnare!

Det var meningen att vara lite provocerande för att folk skall öppna ögonen. Inte för att folk säger att de har ovanstående åsikter men de flesta lever på det sättet.
 
Generalist och idiot

Magnus Wahlkvist anser att "alla generalister är idioter". Eftersom detta påstående är generellt, dvs det gäller alla generalister, så måste Magnus mena att han själv är en idiot.

/S
 
Kontenta.

Flera skribenter verkar ha åsikten att det är meningslöst att diskutera när man har olika åsikter, men det är väl då man kan diskutera? Som ordstävet säger: Konflikten är kreativitetens moder,när två mäniskor är överens är en överflödig! Fortsätt diskutera.
 
Konstig men typisk debatt

Hej alla jaktdebattanter.

Tråkigt att se att diskussionen kring detta så snabbt faller in i ett typiskt köttätar/vegan-mönster.

Tog flera sidor innan det kom ett bra argument.

Tror knappast att vi genom att studera människokroppen eller genom att titta på neanderthalares levnadssätt kan fatta kloka beslut om hur vi bör handla idag (tänk om vi resonerade liknande i andra situationer, t.ex. bostadspolitik, det kunde i.o.f.s. vara ganska komiskt =)).

Tror att resonemanget kan drivas i två riktningar:
1.
Äta kött eller inte är, som jag ser det, en moralisk och filosofisk fråga. Jag väljer att sätta mig över denna "varelse" (för att inte hamna i en "vad är liv" debatt) och jag tar ett övervägt beslut kring detta.
2.
Världsekonomiskt. Kött är en dyr lyx förunnad få i världen. I synnerhet i de mängder vi i väst äter. Inom en snar framtid får vi nog alla, av rent ekonomiska själ, vänja oss vid att äta ganska mycket mindre kött och fisk.

Kul att så många bryr sig i alla fall.

Hälsningar Johan (som äter kött, men som många andra helst vilt och med eftertanke)
 
Håhåjaja...

Ärade debattdeltagare,

Diskussioner liknande denna florerade en masse på TV 4 Interaktivs numer avsomnade jaktforum och andra liknande fora. Inte ett ord i denna meningsväxling har varit nytt för mig, inte ett enda argument - från någondera sidan - ögonöppnande. Prepubertala tillmälen från båda lägren brukar förekomma, likaså s.k. argument i stil med "dra åt helvete, kött är gott!" och "de e' ju ba typ fel, liksom..."

När jag nu på ett fint sätt förklarat mig så som varandes ett stycke rutinerad ringräv i den mångstädes närvarande jaktdebatten kan jag kanske få dela med mig av mina erfarenheter från dessa diskussioner...

Vis av erfarenheten försöker jag hålla mig utanför dem. Om jag, karnivor och jägare som jag är, försöker diskutera med en övertygad vegan så 'vet' jag på förhand att han/hon inte kommer att vara receptiv för mina argument - kan måhända tyckas fördomsfullt, men det är mina erfarenheter att så är fallet. Inte heller är jag mottaglig för deras argument, med få undantag. En dylik diskussion bär tydliga likheter med argumentsväxling mellan Darwinister och Bibeltrogna vänner - vi har en skild världsuppfattning, helt enkelt. Öst är öst och väst är väst, aldrig de två mötas.

Veganism är ofta mer eller mindre en religion. Om mitt minne inte sviker mig så var det Carl Sagan som sa att man aldrig kan övertyga en troende om nåt, då dennes tro inte är baserat på fakta utan på en djupt liggande vilja ATT TRO...

Ack så sant.

-- Mats B. Johansson, Umeå
 
Är veganism mer eller mindre en religon?
Många äter inte kött pga moraliska samt/eller hälsomässiga aspekter. Men de religösa förespråkarna är nog rätt få i sverige.

De som provat att leva utan kött ett tag
med rätt kost, vet ju att man mår otroligt mycket
bättre. Man känner sig friskare o starkare.

Fast kött har ju sin fördel med högt energi
innehåll på liten massa, vilket är bra om man är högenergiförbrukare, tungt jobb eller tränar hårt.
Men det här med att kött ligger o ruttnar i tarmarna verkar lite oaptitligt.

Mycket av våra värderingar ligger nog i
att våra föräldrar serverat oss en typ av
mat o att man kopierar den "menyn".

Någon sa tidigare att det vore så dumt
om folk slutade äta kött att det skulle
bli sådana transporter med frukt grönsaker o
annat. Men vad skulle det påverka?
Vi importerar ju redan nu stora mängder med
frukt o grönsaker, samt en hel del kött för den delen.

Nä låt folk göra som de vill, o respektera att de finns folk med olika åsikter. Säger någon -"Kött är mord." Så får den personen tycka det.

Så istället för att utdela slag under bältet på varandra kan man väl lyssna på varandras argument. Inget säger ju att man behöver byta åsikt sedan, men alltid lär man sig något.

//Anders.
 
Kloka ord, Anders. Själv äter jag viltkött men undviker de ihjältorterade as man återfinner i Konsum och ICAs kyldiskar - av etiska/moraliska skäl.

Att människan mår bättre av en balanserad kost är självklart, dock har jag aldrig lyckats att livnära mig på grönsaker och frukt allena. Det har funnits perioder då jag försökt, men de har ofelbart slutat med mig som en mindre och svagare människa än innan. Måhända kompliceras saken av att jag har en hög energiförbrukning, runt 4000 kcal/dag, enär jag är såväl storväxt som aktiv.

Det torde dock vara ställt utom rimligt tvivel att många äter alldeles för lite grönsaker och för mycket fett. De kamrater jag har lyckats övertyga om kostcirkelns förträfflighet har samtliga tackat mig för det.

Ett par av mina kamrater är styrketränande vegetarianer (etiska skäl), men deras konsumtion av högvärdiga proteintillskott kostar tusentals kronor extra per månad och därtill ser jag mig icke kallad - jag har roligare saker att göra för pengarna, dessutom ser jag det som vansinne att frakta förädlade varor över hela klotet. Själv äter jag lokalproducerat och ser det som mest miljöriktigt...

-- Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.