alla jägare är...

Jakt=Döda

Jakt är delvis att döda djur. Mord är att döda (främst människor) som man inte får döda. Djur får man döda om man följer lagar och regler, detta är alltså ej Mord.

'Jakt=Döda' kan jag ställa upp på, men det låter väll inte lika provokativt...

För övrigt så är det bara att ignorera dessa inlägg, tror inte han/hon är intresserad av debatt.

/J
 
Tjusningen??

Kram på er alla jägare!
Jag undrar lite var själva tjusningen med att skjuta djur ligger. Jag kan njuta av att vara ute i skog och mark och "smyga" på djur. Har vid några tillfällen föjlt med på toppjakt (orre, tjäder) och verkligen njutit av att försöka komma nära de små liven, men jag har aldrig känt något sug efter att döda dem! Jakt för att få mat är ju en sak, men den mesta jakt som bedrivs idag är ju ren nöjesjakt. Kan någon jägare förklara (så att man förstår) vad det är i själva dödandet som är så intressant. Räcker det inte med att vara ute i naturen tillsammans med djuren.
Tacksam för synpunkter...
Plysch Anders
 
Leva för att dö

Min personliga policy är att bara äta/använda mig av produkter från djur som levt ett liv som är värt att leva för den djurarten. För mig betyder det att försöka unvika konventionellt griskött och kyckling och i första hand välja vilt, lamm, fisk och till viss del nöt och KRAV-grisar. För produktionsdjur är ju nyttan efter döden oftast förutsättningen för att de lever överhuvudtaget. Om det livet de så att säga får genom att de ska dö är värt att leva så tycker jag att det rättfärdigar att de dör i förtid. Då har de ju åtminstone fått ett gott liv den tiden, och för lamm och vilt tex tror jag att det är ett mycket gott liv.

För vilt gäller ju egentligen samma sak, bara att människan inte kan begränsa födelsetalen där, alltså får man välja mellan att skjuta en del av beståndet eller låta ett större antal djur än nu dö mer eller mindre plågsamt av ålder, rovdjur eller svält. Efter att själv avlivat djur med bultpistol tror jag mig kunna säga att en sån död skulle nog varje människa önska sig när den tiden kommer. Det går blixtsnabbt och kon anar inget. Det samma borde gälla vid jakt om skytten är duktig. Det bör han/hon vara, annars ska man inte vara skytt.
 
Kom igen...

Om jakt gör mig till mördare i dina ögon så gärna för mig. Kankse du ska vara lite försiktig när du är ute och går, man vet aldrig var det kan gömma sig en mördare, eller hur..
 
Kom med argument

käre Boris, och alla andra

Kom då med sakliga argument som förklarar varför man ska jaga vilda djur.

Då ska jag bemöta de på ett sakligt sätt.

Forumet heter 'Jakt' och det tycker jag bör kunna innefatta även etiska diskussioner.

MVH Per, vegetarian, från Umeå ;)
 
"Om jakt gör mig till mördare i dina ögon så gärna för mig. Kankse du ska vara lite försiktig när du är ute och går, man vet aldrig var det kan gömma sig en mördare, eller hur.. "

Även fast du var ironisk kan det inträffa.

Under senaste älgjakten var jag och mina scoutpolare ute på en vandringshajk. Vi stötte på ett antal buttra jägare som inte gillade att vi var ute i skogen och som de uttryckte, störde deras intresse.

En jägare menade också att vi inte fick vara i skogen eftersom de kunde skjuta oss. Då tyckte jag att de ser väl vad de är på väg att skjuta innan de lägger av ett skott. Han menade då att de inte är "mer än människor" och kan skjuta fel på impuls.

Ska sånna få äga vapens ens?

/Per
 
Etiska "lagar"

"Jakt är delvis att döda djur. Mord är att döda (främst människor) som man inte får döda. Djur får man döda om man följer lagar och regler, detta är alltså ej Mord." -Joakim Aronius

Joakim, har du inte tänkt på att det finns andra lagar än de som står skrivna i Sveriges Rikes Lag?

Skulle du kunna tänka dig att döda människor om det var fullt lagligt? Förmodligen inte.

/Per
 
Förståelse!

"Är det debatt ni vill ha så inled en, men om ni redan nu bestämt er för att vi jägare har fel så varför uppmana till en sådan? Dessutom vet jag inte om detta är rätt forum för det.
Finns det ingen vegansite eller nåt som passar bättre? " -Mathias Borehag


Det tjänar inte mycket till att diskutera sådana här frågor med personer som man redan är överens med.
Det är juh extremt sällan man som veganer emellan pratar om varför man är vegan.

Debatt är ju inte direkt till för att övertyga den motsatta parten utan mer förklara och få förståelse varför man tycker si eller så.

Jag är inte ute efter att propsa på andra att ändra på sig.

Däremot vill jag få folk att tänka på vad jakt och köttätande innebär. En förändring av sig själv måste alltid komma av egen fri vilja, efter noggranna funderingar.

/Per
 
Natural born killers

Konstaterar bara att det måste vara gott om mördare på denna planet. Alla jägare är ju redan nämnda. Och eftersom vargar, björnar, rävar, grävlingar med flera rovdjur också dödar måsté väl även dessa jägare fördömas.
Liksom gäddan. Och berguven. För att inte tala om skatorna som hackade ihjäl en liten harunge hemma på morsans gård häromdagen. Det var ett mycket brutalt mord, harstackarn måtte ha plågats...
Vem fördömer skatorna, de mördarna?
 
Varför jag jagar...

För att börja från grunden...
Naturen är ordnad så att det finns "trofinivåer" i en näringspyramid där arter i tur och ordning lever av varandra, förutom de som är högst upp och längst ner. Om man studerar fenomenet så inser man snart att det inte kunde vara på något annat sätt.
Jag ser inte någon skillnad för rådjurets del om det är jag som dödar det eller en varg. Jag anser inte att vargen gör fel när den dödar och då ser jag inte heller att jag gör fel när jag gör det.

Därför tycker jag inte att jakt/dödande är fel som företéelse. (Jag har dock åsikter om hur det får gå till!)
Om ni kan acceptera den synvinkeln kanske jag kan försöka förklara vidare, annars får jag försöka säga det på ett annat sätt.
 
Människan är inget rovdjur

Göran, glöm inte att det är stor skillnad på rovdjur och människor.

Människor är inte "gjorda" för att äta kött.
Det finns flera faktorer som pekar på det.

* Käkbenen är gjorda för att kunna röras i sidled och mala sönder vegetabilier. Ex. vargars käkar går bara i höjdled.

* Tänderna är trubbiga, funkar inte så bra att tugga rått kött med. Vargar steker inte sin älgstek.

* Människans tarmsystem är inte nog bra för att bryta ner kött på ett bra sätt. Från det du äter din biff tills du bajsar ut resterna tar det betydligt längre tid än för grönsaker att vandra genom kroppen. Köttet börjar ruttna i tarmsystemet. Detta är vetenskapligt bevisat.

* Känslan, om du är ute och traskar i skogen och stöter på ett dött råddjur blir du förmodligen inte hungrig och slickar dig om munnen. En varg däremot gör det med största sannolikhet.

Rovdjur måste döda och äta andra djur för att överleva.
Det behöver inte vi människor. Förutom i vissa delar av världen där grödor varken går att odla eller importera på ett rimligt sätt.

/Per
 
Kan man uttrycka det så här?

Du, Per anser att det sätt som naturen fungerar är "fel" (jag hittar inget bättre uttryck) och eftersom vi människor kan välja så bör vi välja ett annat sätt?

Mathias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.