alla jägare är...

Själv då?

Definitionsmässigt kan nog jägare = mördare.
Äter du kött som du inte dödat själv?
Då är du per definition asätare!
(Förutom väldigt trångsynt.)
 
Jakt

Visst kan kan väl Jakt betecknas som mord men i så fall bör väl ALLA jägare betecknas som mördare? D v s oavsett om man jagar Älg eller Morötter. Liv är liv så länge det innehåller replikerande arvsmassa samt har en egen metabolism (för att avskilja Viruspartiklar från de levande) . Att hålla på och dra gränser blir alltid mycket vanskligt och moraliskt tveksamt. Växter kan precis som djur reagera vid skada, i vissa fall har ENDEL människor valt att kalla detta känslor men gör man det så får man åter problem att definiera vilka som reagerar på ett sätt som kan kallas känsel.
 
Vad trött man blir på inlägg som ditt. Kom med något konstruktivt om du har något sådant. Och låt jaktforumet vara för de som finner jakt intressant.
Kött är gott, ät kött...
 
Onödigt inlägg, intessant ämne

För att nudda vid det första, så är det idag som sagt mycket vanskligt med livsdefinitionen. Forskarna har idag ingen allomfattande definition på liv. Det enda man kan utgå från är att liv existerar. Att vara köttätare ellr vegetarian/vegan handlar inte så mycket om att man ska ta liv eller inte. För det gör man ändå om man tex kliar sig på armen då man dördar levnde hudceller, kvalsteroch bakterier m.m.
Istället handlar det om att ta en moralisk gräns för hur högstående liv man inte vill ta med avsikt. Många använder sig här av defintionen centrala nervsystemet. Själv tycker jag det är fritt för var och en att bilda sig egen uppfattning.

Peter Singers moralfilosofi ger ett intressant perspektiv på detta, jag kan rekomendera hans böcker till alla som är intresserade av en mer djupgående insikt till vad för tankar som står bakom mkt av dagens vegan-rörelse.

Jag tycker att för att kött är gott så ska man äta det är ett dåligt argument. Mer handlar det om man är beredd eller inte att göra de uppoffringar som det ändå innebär att ha ovannämda livssyn. Men jag vill betona att jag inte dömer de som äter kött, var och en är fri att göra sitt val. Vad som i slutändan räknas är ens egna personliga tillfredställese med sig själv som person.

Slutligen tycker jag att också icke-jägare som jag, är berättigade att vara med på jakt-forumet. Jakt väcker många, inte minst etiska, frågor som är intressanta att diskutera.
 
Omoget

Har länge följt utsidan och anser att den här helt perfekt för oss som sportar och håller till ute i naturen. Har dock saknat anknytningen till jakt. Ser till min glädje att rubriken jakt finns nu. Varför finns sådana icke konstruktiva inlägg som dina under denna rubrik? Varför är det legitimt att spya galla över jägare? Hoppas vi slipper sådan pajkastning som denna. Hoppas vi får behålla den höga standard som finns här. MVH
 
Andreas.....

har du aldrig varit ute och gått i skogen och råkat trampa ihjäl nån stackars myra nån gång? Eller slagit ihjäl en mygga??? ........bara undrar.......
 
Jakt ÄR mord!

Vad är det för fel på att konstatera fakta, som samtidigt provocerar jaktförespråkare?

Att ni som förespråkar jakt blir upprörda och tycker att man är dum och inte ska få kritisera jakt är bara ett tecken på att ni inte har några vettiga argument.
 
Var det menat som en fråga?

Jag tror att vi missuppfattade "argumentet" i så fall. Det låg liksom väldigt mycket osaklig värdering i det!
Är det debatt ni vill ha så inled en, men om ni redan nu bestämt er för att vi jägare har fel så varför uppmana till en sådan? Dessutom vet jag inte om detta är rätt forum för det.
Finns det ingen vegansite eller nåt som passar bättre?
 
vill bara kommentera på det senaste inlägget - varför inte mötas i en dialog istället för att tvinga 'veganer' hålla sig till 'vegansajter' och 'jägare' till 'jägarsajter'

visst - ingen kommer kanske att vika ett uns, men det går ju knappast att påverka varandra i ett slutet forum så där är det ju i SANNING inte en suck att nå varandra...

VISSA punkter går ju att hålla med om, vissa inte, det gäller att ha respekt för varandras åsikter och att ändå lyssna och inte bara skriva en massa skit - hur konstruktiv dialog kan man tillexempel skapa av jägare=mördare, själv anser jag det fånigt om man inte backar upp saker man kastar ur sig...

gäller både för och emot, kom ihåg det...

sluta tjafsa med varandra!! kramas!! *skratt*
 
Bra sagt!

Jag menade inte att förvisa någon av annan åsikt från utsidan utan undrar uppriktigt om det finns ett bättre forum för en "jaktetik" debatt. Diskussioner med sakliga människor med genomtänkta argument brukar få mig att kontrollera mina värderingar en gång till!
Kram på er alla!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.