Frågor till politiker

Men nu får det väl vara slut på det här tramset. En del argumenterar som om jakten vore än männslig rättighet. Jakt är en hobby precis som klättring, modellflygplan och bridge.

En del hobby medför vissa risker. Själv klättrar jag med alla risker som det innebär men jag lever med det eftersom passionen för klättringen är så pass stor att jag anser att det är värt det.

Jakt innebär självklart också en del risker. Det finns en minimal chans att man som jägare och hund kan kan bli attackerad av ett rovdjur. Men ställer man inte upp på naturens villkor får man helt byta hobby till något som inte är lika läskigt.

Jakt är en mänsklig rättighet. Dock måste den försvaras precis som andra rättigheter.
Hotet kom förr i från godsägare och adeln, numera kommer den från Stockholm och EU.
I jakten ingår numera att tampas med 08-ingar och sörlänningar.
I den här frågan (och en massa andra frågor) så skall det avgöras på lokal nivå.
Endast 15 % vill ha mer rovdjur här, och den siffran är sjunkande.
Vi vill själva bestämma hur "naturens villkor" ska se ut.
 
Jakt är en mänsklig rättighet. Dock måste den försvaras precis som andra rättigheter.
Hotet kom förr i från godsägare och adeln, numera kommer den från Stockholm och EU.
I jakten ingår numera att tampas med 08-ingar och sörlänningar.
I den här frågan (och en massa andra frågor) så skall det avgöras på lokal nivå.
Endast 15 % vill ha mer rovdjur här, och den siffran är sjunkande.
Vi vill själva bestämma hur "naturens villkor" ska se ut.

Rent vatten och dyl är männskliga rättigheter. Jakt är inte det enligt mitt sett att se saker och ting. Men ok. Men jag hävdar fortfarande att om inte har tillräckligt stora ballar att man kan acceptera naturen som den är för man helt enkelt pyssla med annat.

Uppenbarligen bor du i norrland vilket också jag gör. Så jag tillhör de 15% om nu den siffran stämmer. Om nu 85% vill ha mindre rovdjur i norrland så säger det mer om dagens generation än om rovdjurtrycket. De yngre generationerna som i allt större omfattning växer upp i betong utan naturen som en naturlig del av livet blir per automatik rädd för det mesta i skog och mark. Inte bara varg och björn.
 
Rent vatten och dyl är männskliga rättigheter. Jakt är inte det enligt mitt sett att se saker och ting. Men ok. Men jag hävdar fortfarande att om inte har tillräckligt stora ballar att man kan acceptera naturen som den är för man helt enkelt pyssla med annat.

Uppenbarligen bor du i norrland vilket också jag gör. Så jag tillhör de 15% om nu den siffran stämmer. Om nu 85% vill ha mindre rovdjur i norrland så säger det mer om dagens generation än om rovdjurtrycket. De yngre generationerna som i allt större omfattning växer upp i betong utan naturen som en naturlig del av livet blir per automatik rädd för det mesta i skog och mark. Inte bara varg och björn.

15% är en dagsfärsk siffra och gäller Dalarna.
Det var ca 1000 år sedan vi accepterade naturen som den är.
Det jaktbara viltet vi har idag är väl skapat för ca 120 år sedan.
I stort sett allt du ser i landskapet är danat av människor.
Jag tror inte många är rädd för varg, varför skulle dom vara det?
Björn kanske.....?
 
hihi.. nä, jakt är ingen mänsklig rättighet, det är en förmån.. kolla gärna i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna så får du se om du hittar rätten att jaga vilt bland artiklarna..

Jodå -människan är född jägare. det är därför vi blev människor, alternativt så hade vi fortsatt att
kasta oss i lianerna.
Men det har ju hänt en del sen hedenhös dagar...
Man måste försvara jakträtten, andra vill begränsa den, eller förbjuda den.
Att förbjuda den är ett politiskt övergrepp.
Nu har vi ju delat in jaktmarkerna i revir så vi slipper slåss om viltet och det
är väl bra det....
 
Kan vi ta in skatteutjämningssystemet som en sådan fråga också? Vi i stockholm avgör om vi ska ha det?

Det här argumentet kommer fram varenda gång det diskuteras om Norrland gentemot Stockholm och argumentet är lika fel varje gång. Skatteutjämningssystemet gynnar tätorter i södra delen av landet.
http://www.dn.se/sthlm/stockholmarna-sponsrar-ovriga-landet-1.979299
Snart kommer väl det vanliga snacket om hur Norrlänningar missbrukar sjukkassan osv osv......
Sen ligger ju inte Oskarshamn eller Forsmark i Stockholm heller, du måste göra bättre faktakoll!
 
Det här argumentet kommer fram varenda gång det diskuteras om Norrland gentemot Stockholm och argumentet är lika fel varje gång. Skatteutjämningssystemet gynnar tätorter i södra delen av landet.
http://www.dn.se/sthlm/stockholmarna-sponsrar-ovriga-landet-1.979299
Snart kommer väl det vanliga snacket om hur Norrlänningar missbrukar sjukkassan osv osv......
Sen ligger ju inte Oskarshamn eller Forsmark i Stockholm heller, du måste göra bättre faktakoll!


I södra delen av landet OCKSÅ, så ta du och gör om faktakollen.

Sen påstod jag inte att Oskarshamn eller Forsmark ligger i Stockholm, jag till och med erbjöd att vi kan bygga oss egna hör i Stockholm. Men ingen av dem ligger mig veterligt i norrland.

Sjukkassesnacket får stå för dig. lägg inte ord i min mun som jag inte uttalat/skrivit. Jag föredrar att bemöta det jag sagt, inte det du önskar jag sagt,
 
BTW, om du googlar fram raporten, http://www.chamber.se/filearchive/2/29132/rapport_2009-2_Kommunala_skatteutjamningssystemet.pdf och bläddrar till sidan 7 så ser du hur mycket olika landsändar får i kronor per invånare. Norrland leder. Det artikeln tar fasta på är att den totala summan som skickas söderut (från stockholm) är högre. men det är endast en följd av att det bor fler människor där.

Drygt 10 000 kronor per invånare får norra sverige i kommunal och landstingsutjämning, att jämföra med drygt 8000 för södra sverige.

Blir så otroligt trött på att man tar halva fakta och slåss med.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...