Jägare räddar tiger

Du förstår säkert själv att det finns bättre expertis på bevarande av tiger och leopard än den svenska jägarkåren. Det är, som nämnts tidigare i tråden skillnad på lo och tiger. Att man är duktig på att skjuta lo gör en inte automatiskt till expert på bevarande av tigerhabitat.

Artikeln är rätt konstig"Samarbetet med de ryska jägarna har pågått i tio år. Och stammarna för amurleoparden och tigern har ökat under denna period.

– Vi är imponerade av vad vi har fått se här i Sverige. Särskilt utbildningen av jägarna, säger Pavel Fomenko." Vem är Pavel? Rysk jägare eller WWF-representant?

Det hela är inte riktigt trovärdigt. Mer ett spel med masker.

Har du över huvud taget läst artikeln?
Pavel var inte här för att lära sig rädda tigrar utan för att lära sig om jägarmässig viltvård.
Du kan ju pröva att googla på Pavel Fomenko...
 
Du förstår säkert själv att det finns bättre expertis på bevarande av tiger och leopard än den svenska jägarkåren. Det är, som nämnts tidigare i tråden skillnad på lo och tiger. Att man är duktig på att skjuta lo gör en inte automatiskt till expert på bevarande av tigerhabitat.

Artikeln är rätt konstig"Samarbetet med de ryska jägarna har pågått i tio år. Och stammarna för amurleoparden och tigern har ökat under denna period.

– Vi är imponerade av vad vi har fått se här i Sverige. Särskilt utbildningen av jägarna, säger Pavel Fomenko." Vem är Pavel? Rysk jägare eller WWF-representant?

Det hela är inte riktigt trovärdigt. Mer ett spel med masker.

Jag tror faktiskt att rysk naturvård har något att lära sig av svenska jägare. Sveriges jägare är världsbäst på att hålla stammarna av jaktbart vilt på höga nivåer. I Ryssland är nivåerna väldigt låga och man skjuter det man ser. Skjuter inte jag hjorten så skjuter någon annan den. För kontroll och även utbildning av de ryska jägarna har jägarförbundet något att erbjuda.

Under Sovjetisk tid så var jaktkontrollen hård och straffen var extremt hårda. Detta medförde att viltstammarna höll sig på en högre nivå. Efter Sovjets fall så blev jakten mer eller mindre fri och man jagade allt man kunde. Detta medförde att viltstammarna rasade totalt och försvann på många ställen. Att återskapa dessa viltstammar tar tid och där kan även de svenska jägarna komma med kunskap.

Angående skogarna i Sovjet så var dessa oxå väl skyddade och bevakades av militär eller polis. Avverkningen var väl kontrollerad och det fungerade ganska bra. Efter Sovjets fall blev det som med viltstammarna att alla högg vad de kunde. Man köpte stora skogsområden genom att muta rätt personer. Högg ner allt och exporterade till Europa. Det gick bra att köpa virke från Sibirien i Sverige på slutet av 90-talet för en tredjedel av vad svenskt virke kostade. Virket från Sibirien var även av väldigt bra kvalitet. Jag vet även de som köpte björkved från Sibirien under samma tid och det gick att köpa för under halva svenska priset. Nu är det ett problem på många ställen i fd Sovjet att skogarna är borta och att det inte kommer någon ny skog. Man räknar med över hälften av alla skog i Kazakstan har försvunnit sedan mitten av 90-talet och det finns nästan ingen nyplanterad skog. Jag träffade några amerikaner för en månad sedan i Kazakstan och de var där för att kolla på skogsbruket. De var där för att lära folket bättre skogsbruk och hur man återplanterar skog.

/Stellan
 
Kunskapen angående bevarande av de stora rovdjuren angående genetik, beteende och popultionsdynamik saknas eller är väldig låg. Jag antar även att deras kunskaper om de sibiriska kattdjuren är ännu lägre än vad som gäller för de svenska rovdjuren.

/Stellan

Svenska jägarkåren får sina faktabaserad kunskaper om svenska rovdjur från samma källa som jaktmotståndare så där är vi nog alla lika kunninga eller okunniga.

Nu har väl ingen någonstans påstått att svenska jägare kan något om förvaltning av sibiriska kattdjur eller?
 
Har du över huvud taget läst artikeln?
Pavel var inte här för att lära sig rädda tigrar utan för att lära sig om jägarmässig viltvård.
Du kan ju pröva att googla på Pavel Fomenko...
Artikelrubriken är: "Svensk viltvård kan rädda tigern"

I ingressen står att: "Målet är att rädda tigern och amurleoparden i östra Ryssland."
 
Jag tror faktiskt att rysk naturvård har något att lära sig av svenska jägare.
Utana tt veta något om saken har jag inga problem att acceptera den tanken. Många samhällsfunktioner kollapsade når Sovjetunionen föll och naturvården var inte direkt välutvecklad ens då. Så visst kan de ha mycket att lära av svenska jägarkåren.
 
Jag tror faktiskt att rysk naturvård har något att lära sig av svenska jägare. Sveriges jägare är världsbäst på att hålla stammarna av jaktbart vilt på höga nivåer. I Ryssland är nivåerna väldigt låga och man skjuter det man ser. Skjuter inte jag hjorten så skjuter någon annan den. För kontroll och även utbildning av de ryska jägarna har jägarförbundet något att erbjuda.

Så det blir lite mer åt hållet -skjuter jag inte lon så äter den upp jaktbar vilt...

Stackars tigrar.
 
Inom jägarkretsar brukar vi skilja på LO och tiger.
Vi anser att det är två olika arter med olika förutsättningar för framtiden.

Man kan jämföra t ex med kråka och kungsörn.
Dom har ju mycket gemensamt (2 ben 2 vingar och kan flyga) men ändå tycker vi att
kungsörn är mer skyddsvärd än kråka.

Man blir lite bildad när man tagit jägarexamen.....men vi delar gärna med oss av vårt gedigna kunnande.

Tycker du ska ta bort ditt alias och gå ut med ditt riktiga namn och fullt ut stå för dina argument. För mig är det svårt att veta om du är 100% seriös med dina inlägg eller om du bara är ute efter att provocera.
 
Tycker du ska ta bort ditt alias och gå ut med ditt riktiga namn och fullt ut stå för dina argument. För mig är det svårt att veta om du är 100% seriös med dina inlägg eller om du bara är ute efter att provocera.

Jag är seriös när jag svarar seriösa inlägg, men vid oseriösa inlägg kan jag frestas att bli oseriös.
dvs jag är en människa.
 
Jag kan inte se det seriösa med att posera på det sättet. Vad vill jägarna berätta? Det finns många seriösa jägare men en hel borde inte få ha bössa.

Från det ena till det andra nu här jägarna som i höstas försökte skjuta av alla rådjur mitt i sommarstuge området, börjat stödutfodra. På en ö som knappt 1 km lång.

Som inte det räckte så har det kört fyrhjuling till utfodringsplatsen på samma stigar som vi boende.

Vilka är då dessa jägare, jo de anlitas av kommunen vid vilt olyckor och de har lov att jaga på kommunal mark. Inte på våra privata tomter som år innan inte åka fyrhjuling för att utfodra rådjur som de av kommunen fått i uppgift till att ta bort.

Jag är rättså irriterad på jägarna och deras självutnämnda expertis.

Och detta forum gör ju inte saken bättre.

Och vad tänker killen längst till vänster - idag är jag ett träd...
 
Artikeln är en oklar partsinlaga där jägarna/jägarförbundet försöker dra nytt av WWF:s goda namn och anseende. Svensk viltvård blir sas WWF-godkänd.

Men artikeln är slirig. Den inleds med en beskrivning av ett projekt mellan jägarförbundet och WWF, berättar om vad ryska WWF är här för att lära, att svenska jägare har mycket att lära ut. Allt det där kan vara en god beskrivning av sakförhållandet.

Därefter, helt utan någon som helst förklaring heter det att "Samarbetet med de ryska jägarna har pågått i tio år. Och stammarna för amurleoparden och tigern har ökat under denna period." Det enda samarbete som nämns i artikeln är mellan jägarförbundet och WWF. Helt plötsligt är det ett samarbete mellan svenska och ryska jägare. Vad är det för intressen som driver det är projektet? Där någonstans blir man fundersam. Vilka är egentligen parterna i samarbetet, vart syftar det, vilka målsättningar har man?

Det är helt ok att stödja ryska WWF på alla sätt och där har helt säkert även svenska jägare mycket att tillföra. Men ett samarbete där svenska jägarförbundet får ens ett minimalt inflytande på rysk rovdjurspolitik låter som en mardröm Svenska jägarförbundets rovdjurspolicy är i mina ögon inte ett föredöme för länder som precis börjat skapa en nationell sådan.

Svenska jägare skall hållas kort. Optimering av stödutfordring och sånt begriper de sig på och där kan de ha en viktig roll. I policyfrågor sköts bäst av den traditionella naturvården.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.