Jägare räddar tiger

Inom jägarkretsar brukar vi skilja på LO och tiger.
Vi anser att det är två olika arter med olika förutsättningar för framtiden.

Man kan jämföra t ex med kråka och kungsörn.
Dom har ju mycket gemensamt (2 ben 2 vingar och kan flyga) men ändå tycker vi att
kungsörn är mer skyddsvärd än kråka.

Man blir lite bildad när man tagit jägarexamen.....men vi delar gärna med oss av vårt gedigna kunnande.
 
Du tycker inte att det rimmar lite illa? Borde man inte sopa framför egen dörr innan man går på charmoffensiv i Ryssland?
 
Inom jägarkretsar brukar vi skilja på LO och tiger.
Vi anser att det är två olika arter med olika förutsättningar för framtiden.

Man kan jämföra t ex med kråka och kungsörn.
Dom har ju mycket gemensamt (2 ben 2 vingar och kan flyga) men ändå tycker vi att
kungsörn är mer skyddsvärd än kråka.

Man blir lite bildad när man tagit jägarexamen.....men vi delar gärna med oss av vårt gedigna kunnande.

Lodjur och tiger tillhör samma familj (kattdjur) medan havsörn och kråka kommer från två olika familjer. Alltså en något haltande jämförelse, men med endast en enkel jägarexamen främst inriktad mot att skjuta djur innanför gällande lagstiftning så uppnår man inte en djupare förståelse för hur naturen är uppbyggd och fungerar.

Vi som har kunskaper som sträcker sig utanför en jägarexamen delar gärna med oss av vårt kunnande. ;)
 
Inom jägarkretsar brukar vi skilja på LO och tiger.
Vi anser att det är två olika arter med olika förutsättningar för framtiden.

Man kan jämföra t ex med kråka och kungsörn.
Dom har ju mycket gemensamt (2 ben 2 vingar och kan flyga) men ändå tycker vi att
kungsörn är mer skyddsvärd än kråka.

Man blir lite bildad när man tagit jägarexamen.....men vi delar gärna med oss av vårt gedigna kunnande.

Nu fattar jag inget. Vad har lodjur att göra med denna tråd? Jag trodde den handlade om hur duktiga svenska jägare är på att rädda utrotningshotade djur i främmande länder. I detta fall är det tigern och amurleoparden.

Jag trodde att det skulle bli en trevlig diskussion om bevarande av hotade kattdjur och hur man ska öka deras bytesdjur. Att det finns en konkurens mellan jägare, tigern och amurleoparden om bytesdjuren är något som bör tas med. Även att man hugger ner skogar och förstör kattdjurens miljö är även problem som bör lösas.

Varför kan inte folk hålla sig till ämnet och låta sveriges vargar var utanför denna tråd? Det finns väl över 100 andra vargtrådar att skriva i. Samma sak gäller sveriges lodjur. De påverkar inte heller tigern och amurleoparden. Jag la in två bilder på svenska jägare som är med och betala till jägarförbundet och det är väl trevligt. Det är väl bra att man kan ha en lyckad jakt i Sverige samtidigt som man räddar kattdjur i främmande länder.

/Stellan
 
Nu fattar jag inget. Vad har lodjur att göra med denna tråd? Jag trodde den handlade om hur duktiga svenska jägare är på att rädda utrotningshotade djur i främmande länder. I detta fall är det tigern och amurleoparden.

/Stellan

Nu känns det som att det saknas en smilie eller två i ditt inlägg men det du säger är nästan rätt.
Tråden handlade om att WWF ville lära sig mer om hur man kan öka stammarna av bytesdjur för att på så sätt rädda tigern och amurleoparden. Denna kunskap ansåg de att svenska jägare besitter och därför bad de att få komma hit på studiebesök.
Att det skall vara så svårt att smälta att svenska jägare, om än väldigt indirekt, kan hjälpa naturvården i världen? Är argumenten mot jakt så tunna att demonbilden inte tål minsta spricka?
 
Nu känns det som att det saknas en smilie eller två i ditt inlägg men det du säger är nästan rätt.
Tråden handlade om att WWF ville lära sig mer om hur man kan öka stammarna av bytesdjur för att på så sätt rädda tigern och amurleoparden. Denna kunskap ansåg de att svenska jägare besitter och därför bad de att få komma hit på studiebesök.
Att det skall vara så svårt att smälta att svenska jägare, om än väldigt indirekt, kan hjälpa naturvården i världen? Är argumenten mot jakt så tunna att demonbilden inte tål minsta spricka?

Jag tror att svenska jägare har stor kunskap om hur man håller uppe stammarna av jaktbart vilt. De har stor kunskap om hur man får upp viltstammarna av hjort och älg till väldigt höga nivåer och även hur man behåller de höga nivåer även under stort jakttryck. Kunskapen om vildsvin är inte lika bra men den lär bli bättre i framtiden.

Kunskapen angående bevarande av de stora rovdjuren angående genetik, beteende och popultionsdynamik saknas eller är väldig låg. Jag antar även att deras kunskaper om de sibiriska kattdjuren är ännu lägre än vad som gäller för de svenska rovdjuren.

Men vill sveriges jägare hjälpa till med stöd och kunskap om hur man ska öka Sibiriens viltstammar så är det väl en bra nyhet. Jag tror att det största problemet kommer att vara illegal jakt av bytesdjuren och därefter mutor.

Jag har inget mot jakt men tycker att vissa jägare skriker för mycket när vargen och lodjuren tar "deras" rådjur och älgar.

/Stellan
 
Man blir lite bildad när man tagit jägarexamen.....men vi delar gärna med oss av vårt gedigna kunnande.

Hoppas det där var ironi, Dina inlägg är rätt så osammanhängande Riktiga fakta blandat med dina hittepåuppgifter till tiger projekt av imponerade ryssar till Ryssars klapp jakt på varg.

Jag kan inte se vad det är som du vill förmedla.

Om det är att jägarorganisationerna är gud gåva till moder jord då har du misslyckats.

Om det är att DU vill Skuta av alla rovdjur till din egen anpassade nivå ( noll varg, noll lo, och noll björn) Då går det bättre.
 
Tråden handlade om att WWF ville lära sig mer om hur man kan öka stammarna av bytesdjur för att på så sätt rädda tigern och amurleoparden. Denna kunskap ansåg de att svenska jägare besitter och därför bad de att få komma hit på studiebesök.
Att det skall vara så svårt att smälta att svenska jägare, om än väldigt indirekt, kan hjälpa naturvården i världen? Är argumenten mot jakt så tunna att demonbilden inte tål minsta spricka?
Du förstår säkert själv att det finns bättre expertis på bevarande av tiger och leopard än den svenska jägarkåren. Det är, som nämnts tidigare i tråden skillnad på lo och tiger. Att man är duktig på att skjuta lo gör en inte automatiskt till expert på bevarande av tigerhabitat.

Artikeln är rätt konstig"Samarbetet med de ryska jägarna har pågått i tio år. Och stammarna för amurleoparden och tigern har ökat under denna period.

– Vi är imponerade av vad vi har fått se här i Sverige. Särskilt utbildningen av jägarna, säger Pavel Fomenko." Vem är Pavel? Rysk jägare eller WWF-representant?

Det hela är inte riktigt trovärdigt. Mer ett spel med masker.
 
Jag tror att det största problemet kommer att vara illegal jakt av bytesdjuren och därefter mutor.
Förr var illegal jakt på tiger och ett stort problem. Det är svårt att se att den inte kommer att förbli ett stort problem så länge kadaverfetischisterna betalar en lokal årslön för kvarlevorna efter ett illegalt skjutet djur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.