Stödutfodra i 1½ månad

Ja, det tycker jag att ni skall göra. Det är trevligare att se välnärda och glada rådjur än utmärglade och sjuka. Jag och sambon stödutfodrar rådjur i trädgården sedan flera år.

Skalat fodervete är smaskens och det gillar även de lite mindre djuren som hare, ekorre och fåglar.
Trafikfara? Nä, inte hos oss. Farten är begränsad till 30 km/h.
 
Är det nån som känner till någon från rovdjursföreningarna som har stödutfodrat rådjur?
-Om 40% rådjur dör i vinter så kommer Lo-djuren att få det svårt framöver.

Jägarna står för en liten del av dödsorsakerna så dom behöver inte oroa sig för att dom ska
hjälpa dom.
 
Är det nån som känner till någon från rovdjursföreningarna som har stödutfodrat rådjur?
-Om 40% rådjur dör i vinter så kommer Lo-djuren att få det svårt framöver.

När det är mycket snö och svårt för rådjuren att ta sig fram blir lodjuren feta. Om rådjursstammen minskar ordentligt denna vinter borde man begränsa jakten av rådjur fram tills den har återhämtat sig :)

Vet inte om rovdjursföreningarna stödutfodrar rådjur och älg. Skulle inte tänka mig det. Jag vet några medlemmar som stödutfodrar småfåglar och rådjur men detta är inte genom rovdjurföreningen.

/Stellan
 
Grejen är ju att det är en naturlig del i det hela. Det blir kalt djur dör och andra svälter.
Det vara jägare bara för jaktens skull är ju rubbat. om naturen sköter sig själv måste jägarna inse att i år vart det ingen jakt. Men att vilja skjuta rovdjur för att de tar jägarna byten är ju galet fel.

Att vissa rovdjur lackar till när jägare och hund tar deras byte är det ingensom accepterar, då ska de dö.

Med andra ord anpassa jakten efter område och omständigheter. Inte jag med hund när varg och björn finns området. Inte jaga om det inte är nödvändigt.

Enkelt.
 
Är det nån som känner till någon från rovdjursföreningarna som har stödutfodrat rådjur?
-Om 40% rådjur dör i vinter så kommer Lo-djuren att få det svårt framöver.

Jägarna står för en liten del av dödsorsakerna så dom behöver inte oroa sig för att dom ska
hjälpa dom.

Häromkring stödutfodrar jägarna året om. Anledningen till det är inte svår att se. Det finns alldeles för mycket hjort och rådjur i skogen. Hjortflockar på upp mot 50 individer är inget ovanligt att se. Viltolyckor och fästingburna sjukdomar har ökat i takt med klövviltet. Att gå ut i skogen ger känslan av att gå ut i ett hjorthägn.

Själv tycker jag att stödutfodringen är ett oskick som gärna fick upphöra med en gång. Kan inte klövviltet klara sig på det naturen ger är stammen onaturligt stor och borde minskas. Men att minska klövviltet ligger förstås inte i linje med jägarnas intresse för vinstmaximering. Återstående utväg blir alltså att förbjuda stödutfodringen eller introducera fler rovdjur.

Eftersom det knappast är nån överetablering av rovdjur behöver de generellt ingen stödutfodring. Speciellt inte med tanke på de extremt stora viltstammarna. De enda de behöver är att inte bli skjutna. Den här tiden på året, när klövviltet är som svagast är den bästa tiden för rovdjuren.
 
Häromkring stödutfodrar jägarna året om. Anledningen till det är inte svår att se. Det finns alldeles för mycket hjort och rådjur i skogen. Hjortflockar på upp mot 50 individer är inget ovanligt att se. Viltolyckor och fästingburna sjukdomar har ökat i takt med klövviltet. Att gå ut i skogen ger känslan av att gå ut i ett hjorthägn.

Själv tycker jag att stödutfodringen är ett oskick som gärna fick upphöra med en gång. Kan inte klövviltet klara sig på det naturen ger är stammen onaturligt stor och borde minskas. Men att minska klövviltet ligger förstås inte i linje med jägarnas intresse för vinstmaximering. Återstående utväg blir alltså att förbjuda stödutfodringen eller introducera fler rovdjur.

Eftersom det knappast är nån överetablering av rovdjur behöver de generellt ingen stödutfodring. Speciellt inte med tanke på de extremt stora viltstammarna. De enda de behöver är att inte bli skjutna. Den här tiden på året, när klövviltet är som svagast är den bästa tiden för rovdjuren.

Jag antar att du bor i södra sverige, det ser lite annorlunda ut där (än här).
Stödutfodringen året runt sker nog för att skogen inte bär dom stora stammarna.
Utfodringen är att måste för att skydda skogen.
Alternativet är att skjuta ned stammen.

Det kan ju även vara så här:

Hjortdjur är vanedjur och dom måste lära sig att hitta
till utfodringsplatserna. Tänkbart är att sommarens "utfodring" bara är symbolisk markering
för att visa var platserna finns.
Här hemma kan utfodringen misslyckas p g a dom inte är tillvanda vid platserna
Dovhjort var det nog du såg eftersom dom gick i flock.

Men du vill hellre att dom svälter ihjäl/ tas av rov, än att dom hamnar på middagsbordet?
 
Jag försöker numera hålla mig utanför jaktdiskussioner för de leder oftast inte till något gott men jag tycket det är mycket intressant att konstatera att åsikterna att det är helt fel att skjuta några få % av rådjursstammen och att det är helt OK att 40% av stammen svälter ihjäl pga. skare ryms i samma hjärna.
De säger liksom att: låt gärna djuren dö plågsamt och slumpmässigt, bara ingen får ut något av det...
 
Jag försöker numera hålla mig utanför jaktdiskussioner för de leder oftast inte till något gott men jag tycket det är mycket intressant att konstatera att åsikterna att det är helt fel att skjuta några få % av rådjursstammen och att det är helt OK att 40% av stammen svälter ihjäl pga. skare ryms i samma hjärna.
De säger liksom att: låt gärna djuren dö plågsamt och slumpmässigt, bara ingen får ut något av det...

Står det så ? att det inte är ok att skjuta några få procent rådjur. tråden är tämligen fri från "skjut inga djur de är också människor".

Jag är trött på dubbelmoralen. Om djur svälter ihjäl i skogen finns det massa andra djur som mår gott. Men när jägaren skjuter tar jägare köttet. Så det är av jägaren intresse att utfodra natur mår bättre utan sådant.

Är stammarna för stor då ska man skuta av men om rovdjur i området håller stammen på en normal nivå då ska väl det vara bra.

Men nej då ska man skjuta av rovdjuret så att jägarna kan få jaga igen.

Personligen är jag för både jakt och stödutfodring men den ska skötas av de som kan och för djurens skull inte för att vi vill det av en eller annan anledning.
 
...Men du vill hellre att dom svälter ihjäl/ tas av rov, än att dom hamnar på middagsbordet?

Det jag vill är att hjortstammen minskar till en hållbar storlek. Eftersom inte jägarna är av samma åsikt så lär hjortarna aldrig hamna på middagsbordet i tillräcklig omfattning för att stammen ska minska. Således ser jag gärna att klövviltet hålls i schack av tex rovdjur och vinter. Jag skulle aldrig få för mig att stödja jägarnas "hjortodling" genoom att själv medverka i stödutfodring.

Jag hade alltså inte haft nåt emot om jägarna sköt av hjortstammen till en mer hållbar storlek, men det kommer de aldrig att göra. Därav mitt förslag att förbjuda stödutfodringen eller introducera fler rovdjur.
 
Senast ändrad:
Jag hade alltså inte haft nåt emot om jägarna sköt av hjortstammen till en mer hållbar storlek, men det kommer de aldrig att göra. Därav mitt förslag att förbjuda stödutfodringen eller introducera fler rovdjur.[/QUOTE]

-Har du några personliga problem med att hjortstammen är stor?
 
Har du några personliga problem med att hjortstammen är stor?

En onaturligt stor stamm klövvilt i skogen ger:
1. Fler fästingar som sprider sjukdomar (har ökat i takt med att rådjur och hjortar har ökat i antal)
2. Fler viltolyckor
3. En skog som genomkorsas av så många viltstängsel (till skydd för nyplanteringar) att man bara kan ta sig fram längs skogsvägarna.
4. En skog full av stinkande, ruttnande högar av rotfrukter, äpplen och matavfall.

Jag hade mycket hellre haft rovdjur...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 1:a björnen skjuten Jakt 67

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.