Licensjakten på varg ökar acceptansen...

-kan du förtydliga dig lite ?

Att jägaren missade att vargparet han sköthade ungar som också sakta dör av svält, när en reporter lyckat attuppmärksamat det.

Eller att vargar sköts timmen efter jakten var avblåst.... Jag missa det , hade inte ljudet på min mobil på.... Vadå jagtradio nä det vet jag inte vad det är. Var är det inte lika valigt att de som skjuter älg tabbar sig så kraftigt.

Har många vänner som är aktiva jägare som tycker att vargjakten var ett fiasko för alla som vill kalla sig för serösa jägare. Det var en hetsjakt och där jägarna var sugna på att skjuta varg inte pyssla med viltvård. Det tror jag även du kanhålla med om.

Min bild av vargjakten är speglad av minna vänner som är inbitna älgjägare (från glesbyggden).
Är persoligen inte emot jakt av någon form så länge det handlar viltvård och onye nöjesjakt
 
-hantera vapen är inte så svårt.

Men för att skjuta en varg krävs en utbildad jägare.

Tror du egentligen själv på vad du skriver? Tror du att en vargkramare från Stockholm har de kunskaper och erfarenheter som krävs för att skjuta en varg? Det är en stor skillnad på att släppa ut några minkar från burar jämfört med att skjuta en varg i skogen.

/Stellan
 
Men för att skjuta en varg krävs en utbildad jägare.

Tror du egentligen själv på vad du skriver? Tror du att en vargkramare från Stockholm har de kunskaper och erfarenheter som krävs för att skjuta en varg? Det är en stor skillnad på att släppa ut några minkar från burar jämfört med att skjuta en varg i skogen.

/Stellan
Ja det skulle jag kunna tänka mig. Vargkramarna är på plats när det blir dags för skyddsjakt.
Ett välkänt fenomen..allt för att sabotera jakten. Det händer nästan alltid under enskilda skyddsjakter
Nu kan dom haft turen att råka på en varg.....
-Geväret var avsett för att skjuta av ett skott (som innebär att jakten avbryts)
fast det råkade bli nåt annat...
 
Senast ändrad:
Att jägaren missade att vargparet han sköthade ungar som också sakta dör av svält, när en reporter lyckat attuppmärksamat det.

Eller att vargar sköts timmen efter jakten var avblåst.... Jag missa det , hade inte ljudet på min mobil på.... Vadå jagtradio nä det vet jag inte vad det är. Var är det inte lika valigt att de som skjuter älg tabbar sig så kraftigt.

Har många vänner som är aktiva jägare som tycker att vargjakten var ett fiasko för alla som vill kalla sig för serösa jägare. Det var en hetsjakt och där jägarna var sugna på att skjuta varg inte pyssla med viltvård. Det tror jag även du kanhålla med om.

Min bild av vargjakten är speglad av minna vänner som är inbitna älgjägare (från glesbyggden).
Är persoligen inte emot jakt av någon form så länge det handlar viltvård och onye nöjesjakt

Har lite svårt att tyda texten men jag svarar så här:

1 valparna klarar sig
2 överskjutning ingick kalkylen (minskad tilldelning från början)
3 Det var inte hetsjakt. Vargarna märkte knappt att dom var jagade..
Vargarna tog långa vilopausar medan dom väntade på skidåkarna
4 ingen gick ut i tron att han skulle få skjuta en varg.
5 vargjakt är den optimala viltvården för älg

-varför gick inte dina älgjägare ut?
 
Jag har lekt med tanken att vissa vargskjutningar är utförda av militanta vargkramare.
T ex skotten i äppelbo för nåt år sedan...det var ju redan klart med tillstånd för skyddsjakten.
Dom ställde till med största möjliga skada för jägarna och skyddsjakten blev naturligtsvis inställd.
Jag kan tänka mig att ibland är själva kampen viktigare än saken (vargen).
Att fixa ett vapen i sthlm kan väl inte vara så svårt.
.....


Om jag var polis-utredare skulle jag resonera så här:

-Vad är motivet för tjuvskjutningen ?
Jägarna hade tillstånd till att skyddsjaga 2 st vargar (jag tror det var 2)
1 st tjuvskjöts från bil och lämnades kvar på platsen till allmän beskådan.
Skyddsjakten drogs självfallet in.

Motivet är då:
* Den militanta vargkramaren räddade en st varg och skickade automatiskt skulden på "jägarkåren"
* "jägarkåren" tappade en varg och fick skulden för skjutningen.

I vilket läger skulle du söka den misstänkte?

Jag är inte alls främmande för att det finns brutala "djurvänner".
Det har ju hänt förr att dom har räddat djur genom att dom öppnat grindar och struntat blankt
i vad som händer med djuren sen.
-hantera vapen är inte så svårt.
Håller med om att det finns militanta idioter som t.ex tror att de räddar djur genom att släppa dem fria, som exempelvis minkar. Men här är det är nog mer troligt att det helt enkelt handlar om en eller fler korkade människor som innehar ett vapen denne ibland jagar med, en i det kollektiv du kallar "jägare", av vilka det precis som bland människor som inte jagar finns en viss mängd idioter.

Den misstänkte skulle jag söka i det stråk, ca 5-10 mil brett, av varghatare som bor från Dalsland, genom trakten Ekshärad i Värmland, vidare genom Nås finnmarker i Dalarna bort till trakten av Ockelbo.

/
Angående vargjakten befann jag mig då i Loka vargrevir, och där diskuterades jakt på varg friskt bland både de ur lokalbeolkningen som deltog och de som inte deltog. De var dock helt nyanserade, varken något romantiserande kring vargen eller något hat.

Mer angående vargjakten. Att ge sig till att helt urskiljningslöst skjuta 27 (?) individer var verkligen förkastligt. Om syftet var att öka acceptansen för varg, borde man istället under en period blivit mindre restriktiv vid beviljandet av skyddsjakt, så oskygga individer sköts av tills de 27 var borta. Skygga vargar torde ge högre acceptans än oskygga. Om syftet var att öka den genetiska variationen, borde man nu ha skjutsat ner ett 10-tal vargar genom norrlandsfiltret och kompletterat vargarna i mellersta sverige med nytt blod.

Raskesven
 
Mer angående vargjakten. Att ge sig till att helt urskiljningslöst skjuta 27 (?) individer var verkligen förkastligt. Om syftet var att öka acceptansen för varg, borde man istället under en period blivit mindre restriktiv vid beviljandet av skyddsjakt, så oskygga individer sköts av tills de 27 var borta. Skygga vargar torde ge högre acceptans än oskygga. Om syftet var att öka den genetiska variationen, borde man nu ha skjutsat ner ett 10-tal vargar genom norrlandsfiltret och kompletterat vargarna i mellersta sverige med nytt blod.

Raskesven[/QUOTE]

>Ja det kanske hade varit bra....men det förmodligen ett jättearbete att fördela ut 27 skyddsjakter.
Åtskilliga timmar går till brevväxling och kontakter hit och dit. Ett dyrbart sätt, sen kan det ändå
bli "fel" djur skjutna. Då blir det väl skriverier om detta åkso. Dessutom blir det en långdragen historia när rätt djur ska spåras. Och nästa år ska 60 djur fördelas.......
-frågan är om det är realistiskt?
Nu slapp vi dessutom dom "militanta" typerna.
 
kanske ska förtydliga mig lite angående äppelbofallet.
-Det behöver inte nödvändigtsvis vara en vargkramare utan det kan vara en
jakthatare. (eller bådadera) Skillnaden är inte så stor men är i princip olika saker.
Vandalism och terror är ju populära sporter, det gäller bara att utse ett mål.
 
Mer angående vargjakten. Att ge sig till att helt urskiljningslöst skjuta 27 (?) individer var verkligen förkastligt. Om syftet var att öka acceptansen för varg, borde man istället under en period blivit mindre restriktiv vid beviljandet av skyddsjakt, så oskygga individer sköts av tills de 27 var borta. Skygga vargar torde ge högre acceptans än oskygga. Om syftet var att öka den genetiska variationen, borde man nu ha skjutsat ner ett 10-tal vargar genom norrlandsfiltret och kompletterat vargarna i mellersta sverige med nytt blod.

Raskesven

>Ja det kanske hade varit bra....men det förmodligen ett jättearbete att fördela ut 27 skyddsjakter.
Åtskilliga timmar går till brevväxling och kontakter hit och dit. Ett dyrbart sätt, sen kan det ändå
bli "fel" djur skjutna. Då blir det väl skriverier om detta åkso. Dessutom blir det en långdragen historia när rätt djur ska spåras. Och nästa år ska 60 djur fördelas.......
-frågan är om det är realistiskt?
Nu slapp vi dessutom dom "militanta" typerna.
[/QUOTE]

Var har du fått den siffran ifrån, 60 djur? Menar du att det år 2011 kommer att finnas 270 vargar?
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Inga-nya-vargar--ingen-jakt/

Så snabb föryngring tror jag inte det blir, i synnerhet som den urskiljningslösa avskjutningern i år ledde till att ledarvargar sköts. Kan gå bra ändå, om de något äldre kan ta hand om de yngre, men ofta splittras en flock i den situationen. Här har du en till, enligt mig mer rimlig konspirationsteori, dvs. att de jagande människor som sköt alfadjur mycket väl visste vad de gjorde. Efter sådant agerande är det sannolikt att det blir skyddsjakt på de vargar som utan alfaparet kan bli problemvargar, dvs. söker upp människors tamdjur.

Realistiskt, tja, det är väl bättre att i alla fall försöka göra något mer vettigt av situationen, om nu miljöministern ansåg det så nödvändigt med licensakt för att öka acceptansen. Det är ju acceptans och inte genetiska orsaker till licensjakt han helst tar upp idag.

För egen del tycker jag allt är ryggradslöst. 500 vargar sade forskarna vid evolutionsbiologiskt center vid Uppsala, för att vargstammen ska hållas långsiktigt genetiskt frisk, givet att vargen bara får nytt blod österifrån så sällan som fallet är idag. De vargar som kommer in från Ryssland och Finland hinner som bekant för det mesta inte ner genom norrlandsfiltret innan de skjuts, under skyddsjakt eller tjuvjakt. Det är bara att räkna på storleken på vargens kärnområde i mellersta Sverige, dvs. där det ska få finnas stationära vargar och vargrevir, så finner man att 200 djur är väldigt lite. Kan också jämföra med andra länder som är betydligt mer tättbefolkade, både vad gäller människor och vargar. Sverige har bland europas bästa förutsättningar att ha ett så väl fungerande ekosystem som möjligt i vår industrialiserade värld. Tycker att vi ska försöka ta tillvara den möjligheten, och då ingår naturligtvis ett av djuren högst upp i näringskedjan som deltagit genom hela evolutionen, dvs. vargen.

Med 500 djur skulle det heller inte behöva vara så restriktivt med skyddsjakt som varit fallet hittills. En förutsätning för att det ska fungera med stora rovdjur är att stammarna är skygga. Vill pöngtera att jag vill se en skygg vargstam.

Raskesven
 
Senast ändrad:
60 djur var baserat på en föryngring på 20% till 2011. (en ev rekomenderad avskjutning)
Uttalat av Naturvårdsverkets rådgivare som jag nu glömt namnet på ..(figurerar ofta i pressen)

Frågan är om det är en bra ide att låta dom vandra in över Finland, det fanns ju alarmerande rapporter om dvärgbandmask där -ca 20% av individerna.
Det överförs ju lätt till människan via bärplockning

Kanske bättre att plocka dom via karantän på ett kontrollerat sätt.

Angående generna så tycks ju tillståndet har varit ganska bra hos dom skjutna djuren.
När det sen blir 20 st nya så kanske uppsalaforskarna ska uppdatera sin utsaga om 500 st
som ett minimun av individer.

Jag har svårt att tro att någon avsikligt försökte skjuta fel i avsikt att att framkalla fler problemdjur.
Så lätt är det inte att jaga varg....det blir första bästa på kortast möjliga tid
Dessutom fanns teorier om att någon avsikligt skulle skadskjuta för att åstadkomma så mycket lidande som möjlig.....
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4
mrhedlund Varg i västerbotten... Jakt 18
_Erik_ Skydda tamdjur mot varg Jakt 36
Allsport Varg skjuten i Värmland Jakt 38
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...