vargjakten

Var gör de av skinnen, klorna, tänderna, skelettet ?

De finns ju hantverkare som är intresserade.

Men de hänger väl pälsen på väggen i vardagsrummet för allas beskådan, kom o tänka på förr i tiden då man på stadens torg visade upp livsfarliga bestar som fällts...

Det måste vara ordentligt rediga rejäla skogskarlar som klarar av att skjuta varg,
jag skulle aldrig våga.

Tur att vi har jägare som är av den kalibern, trodde inte att vi svenskar klarade sånt.

Bra om det blir krig.
 
Tar vargar verkligen vildsvin?

Bra fråga!

I Sverige har vi ju hittills inte haft något större överlapp mellan varg- och vildsvinsstammarna i mordern tid, så det är inte studerat. Från andra delar av Europa t.ex. Baltikum vet man se att vildsvin faktist utgör en mindre del av stapelfödan när de lever i samma områden, men de flesta tror nog ändå att vargar knappast kommer att ha någon större begränsande inverkan på vildsvinsstammen i Skandinavien, åtminstone inte så länge det finns andra klövdjur (älg, hjort och rådjur) i samma områden.

Per
 
Varför skulle inte vargen ta vildsvin? Kan knappast upplevas mer riskfyllt än en älg. Såg ett reportage från Kanada, där vargen gärna tog vildsvin, såväl vuxna djur som kultingar. Vargarna i Hasselforsreviret torde redan ha fått ett tillskott.

Raskesven
 
Min tanke var att vildsvinen är flockdjur och att det alltså är enklare att ta en ensam älg än att försöka få loss ett svin från en stor flock. Sen har jag också fått intrycket att vildsvin är rätt otrevliga för människor att stöta på i skogen, medans en varg ofta är skygg.
 
I polska delen av Bialowieza har jag sett resterna av en vargdödad vildsvinssugga, så det förekommer helt klart. Jag har ingen aning om hur vanligt det är, dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.