vargjakten

Ute eller reggade, hursomhelst verkar det finnas en möjlighet att ta rejält betalt för tillstånden att få vara med.
 
Alltså jag kan förstå att trycket på vargjakt till slut blev för stort, och kan accptera den, förhoppningsvis lär man sig en hel del av denna 1a vargjakt. tex förbjuda motorfordon.

men ändå:

Förhållandena var perfekta på många håll med spårsnö, men att då på några timmar skjuta av i runda slängar 10% av Sveriges totala bestånd imponerar.

Hund
En av problemen med varg är att den ser jakthundar som byten och dödar en hel del värdefulla jakthundar, men jag gissar att jaktlagen varit restrektiva med att släppa sina hundar idag. Men det bevisar väl att det går att jaga utan hund, är vargen så mycket lättare att jaga än Älg och Rådjur, man lyckas ju skjuta var 10e individ utan hund på en halv dag !!, då borde man kunna jaga övriga villebråd också utan hund eller är jägarkåren för slö, de vill helst sitta i sina torn och låta hunden driva fram djuren till den late jägaren som sitter i jakttornet.

Kommunikation
Avlysningen av jakten när kvoten är fylld eller nära fylld borde väl med dagens teknik kunna göras på 2 minuter med mass SMS till alla med jakttillstånd. OK några jaktområden kanske saknar mobilkontakt men i övrigt är det sekundsnabbt billigt och säkert,


tycker dagens vargjakt ger en tråkig eftersmak. kanske kunde dagens fadäs rädddas genom att vi nu kan börja diskutera att ta in lite friskt avelsblod fr Ryssland / Polen till vår inavlade stam.
 
Respekterar givetvis åsikterna från motståndarna till vargjakt samtidigt som jag förstår förespråkarna. Jag tror det är bra med ett visst jakttryck för att få bort problemvargar, minska antalet i områden med stor populationen och samtidigt skapa en naturlig rädsla hos vargen för människor.
 
Alla får tycka som de vill............

Motorfordon får användas till att söka spår, och vid vägar som är utsatta på kartan.
I övrigt får inte motorfordon användas.

Jag kan inte se någon skillnad att söka efter spår och sedan passa ut skyttarn och skjuta 27 vargar, än att åka med bil fram till passet och skjuta 27 vargar där.
27 vargar fick skjutas, och om dessa skjuts på 1 dag eller 2 månader....... vad är skillnaden?

Själv tror jag att en jakt som denna enbart är bra för vargen.
De som ser vargarna som problem blir nöjda och vargen blir säkert skyggare för människor i och med jakten och kanske håller sig ifrån bebyggelse lite mer.

En intressant fråga är hur många som skriver här, har erfarenhet av att ha varg inpå husen eller har sett en varg?
Eller sitter de flesta inomhus och rör sig ut till affären som längst?

Hade vart intressant att höra ifrån kritikerna här vilken erfarenhet de har av vargar.
 

avslutad210712

Gäst
Vilken tur att man lyckades så bra med avskjutningen att man selektivt tog bort problemvargarna. Nu kan det inte finnas något behov av skyddsjakt i vinter. Tycker också att vi skall tillåta motorfordon vid småviltjakt för jag tycker att de små rackarna är alldels för svåra och jobbiga att jaga till fots.

Jag kan förstå att man måste ha skyddsjakt där rovdjuren ställer till problem men jag kan inte se att en allmän jakt på en stam på drygt 200 djur skulle vara befogad.
 
Eller kan det vara så att det finns betydligt mera varg än inventeringarna visar??

Jag skulle inte bli förvånad.......

Som med björninventeringen i början, det sades vara ca 7-800 björnar och efter DNA inventering så visade det sig att det låg närmare 17-1800 björnar........ och nu ligger vi väl på ca 3000 björnar.
 
Jag skulle inte bli förvånad.......

Som med björninventeringen i början, det sades vara ca 7-800 björnar och efter DNA inventering så visade det sig att det låg närmare 17-1800 björnar........ och nu ligger vi väl på ca 3000 björnar.

Att inventera björn är mycket svårare än att inventera varg.
 
[...]

En intressant fråga är hur många som skriver här, har erfarenhet av att ha varg inpå husen eller har sett en varg?
Eller sitter de flesta inomhus och rör sig ut till affären som längst?

Hade vart intressant att höra ifrån kritikerna här vilken erfarenhet de har av vargar.

Just den där typen av polariseringar är lite olyckliga. För det första så utgår den ifrån att alla som har upplevt vargen också är emot den, och vise versa. För det andra så förstärker det bilden av att det bara är världsförbättrande stortstadsbor som är kritiska, och att dessa enbart ser naturen på tv. Eller att det är naturnära, blodtörstiga lantisar som är emot vargen. Så är det naturligtvis inte.

Jag är kritisk till jakten. Jag bor i storstad. Men jag har fritidshus där det finns gott om rovdjur, (ffa lo och björn, men även varg har förekommit). Försöker komma ut så mycket som möjligt men har aldrig lyckats träffa på något av dessa rovdjur. Vilket jag hoppas få göra någon gång. Och gärna i skogarna som omger min storstad....
 
En intressant fråga är hur många som skriver här, har erfarenhet av att ha varg inpå husen eller har sett en varg?
Eller sitter de flesta inomhus och rör sig ut till affären som längst?

Hade vart intressant att höra ifrån kritikerna här vilken erfarenhet de har av vargar.


TOTLAT ointressant skulle jag vilja påstå! Du tar nu fram ett av varghatarlobbyns mest slitna argument, nämligen att storstadsbor och alla andra som inte är antingen jägare, renskötare eller äger boskap ska hålla käft. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite erfarenhet jag har av varg, det är min förbannade rättighet att tycka hur mycket jag vill och min röst ska räknas lika mycket som alla andras och jag är beredd att slåss till sista blodsdroppen för denna rättighet!

Du kan väl lika gärna vända på det och fråga: hur många varghatare sätter sej in i tex Naturvårdsverkets vargforskning, plöjer statistik för att skaffa sej en objektiv överblick av den svenska vargstammen och utvärderar vilka konsekvenser en ev jakt kan få??


//Björn
 
För det första så utgår den ifrån att alla som har upplevt vargen också är emot den, och vise versa. För det andra så förstärker det bilden av att det bara är världsförbättrande stortstadsbor som är kritiska, och att dessa enbart ser naturen på tv.

Nja....Nu var jag intresserad av vilka erfarenheter de kritiska i denna tråd hade för erfarenheter.
Jag vet att det finns människor på landet och ibland rovdjur som tycker detta är ok.

Jag själv har inget emot rovdjuren, utan tycker att dessa är enormt facinerande och är ute och letar efter dessa så fort jag får tid...... men jag försöker att förstå de personer som upplever dessa som förskräckliga och jobbiga att ha inpå knuten.

Det räcker att gå till min mor så ser jag hur nervös en person kan vara för rovdjur, utan att ha mött någon i naturen(förutom djurparkerna) och det räcker att jag säger att jag går ut i skogen så börjas det med att jag ska akta mig för djuren :)
Så olika kan folk vara och det försöker jag att tänka på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...