vargjakten

Det värsta är väl "ett antal påskjutningar". Det borde väl betyda att det finns ett antal skadeskjutna vargar därute.
Pär
 
Jag tycker att man skulle ha väntat ytterligare i 2-3 år innan man börjat med jakt. Man skulle istället ha varit givmildare med att skjuta av problemindivider. Förstår faktiskt inte varför jakt behöver inledas just nu. Vargstammen hade gärna fått växa till sig med 50 -100 individer.

(Tittade för övrigt nyss på "Expidition Vildmark" kan väl säga att jag inte följde det jättenoga men fick känslan av att SVT spider väldigt mycket björnrädsla i sina barnprogram.)
 
Och exakt vad är det som är fel?
Jag tycker det är ett exempel på en bra och framförallt mycket konsekvent viltförvaltning trots många års högljuda protester från mer eller mindre verklighetsförankrade tyckare.
 
Inte helt otippat att det sköts fler än tilldelat i Dalarna. Enligt SVA har 11 st vargar dödats i Dalarna och enligt andra uppgifter ännu fler påskjutits!
 
40% skadeskjutna i Dalarna, skjutit 11 och skadeskjutit 5 till i (dvs 6 över kvoten) flera skadeskjutna i Värmland. Troligen överskjutning... 12000 jägare på 40 djur, nej det låter sunt...

Jag tycker inget ovan är sunt alls, om man måste skjuta djur så kan man ju ha skydsjakt av duktiga jägare av vissa djur som rör sig i närheten av tamdjur, inte drevjakt i storskogen...

Inte drevjakt som påminner om rävjakt i England!
 
det som stör mig är hur jägarkåren förvaltar tillfället att göra en avskjutning, alla fördomar jaktmotståndare har besannas på en enda dag.. fantastiskt..

Du menar väl ändå inte att du är förvånad? Det är inte jag. Med kännedom om hur det gick till vid lodjursjakten i Värmland i fjol är jag snarare förvånad över att en eventuell överskjutning inte blev större.

Om fjolårets värmländska lodjursjakt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.