Holländskt vs nordisk teknik?

Citat: Ursprungligen postat av pausch - Och om du missar den där sista fjärden då?

Då tar jag den en annan gång, om isen tillåter.

Precis! Man tar den en annan gång, då isen, orken, vädret, etc, tillåter.... det är ingen katastrof att man inte lyckades ta den just den dagen. Carpe diem i all ära, men det kommer faktiskt fler tillfällen.

Men du glömde svara på den viktiga delen av frågan: hur går det med ditt humör på jobbet veckan efter? Är du glad över de fjärdar du kunde passera, eller grämer du dig över den fjärd du ville men inte lyckades passera?

Det här handlar om en fundamental inställning till livet. Är man glad över det man har, eller grämer man sig över det man skulle vilja ha men inte har lyckats få? Bäggedelarna förstås - men vilken del låter man dominera?
 
Prylar, prylar, prylar

"Nu kommer ett påstående som kanske kommer att få pikdebatten att verka som ett storm i ett vattenglas:
Majoriteten av alla långfärdsskridskoåkare kan inte åka skridskor på ett effektivt sätt."


Här kommer den oundvikliga pryldiskussionen: :)

OK, om man nu är villig att investera tid och tålamod i att lära sig åka fort och effektivt både på bana och sjö, ska köpa nytt men bara vill investera i en utrustning, vad skulle ni rekommendera?

(Lutar åt Skyllermarks blå eller Lundhags Terminator med SNS pilot och Alfa Hafjellpjäxa, eller möjligen den röda spökskridskon från Skyllermarks som bara verkar finnas om man frågar efter den...)
 
Ytterskär

är helt klart kraftbesparande. Men korta skär behöver inte vara en nackdel i motvind om målet är att gruppen skall ha problemfri framfart. Det är mycket svårare att ligga bakom en person som tar långa skär än en som tar korta och ryckighet fortplantas och växer bakåt i ledet så att den som ligger i 4e 5e position och längre bakåt får det riktigt besvärligt.

Tar man kortare skär så blir inte ytterskäret lika uttalat men det finns där.

I medvind är det en annan femma då är det bra att jobba på att förlänga skäret med distinkta ytterskär.

För undertecknad som har korta ben är medvind en större utmaning tekniskt än motvind.

Men 40 km/h som topphastighet i medvind har jag lyckats med på fin Båvenis.

http://se.youtube.com/watch?v=l1AYuCT34mk http://se.youtube.com/watch?v=SHrPuVHPYoM här är dock inte farten alls så uppdriven.

Thure
 
Olika förutsättningar - olika teknik

Holländarna har väl optimerat teknik och skridskor efter sina förutsättningar, blankis och rundbanor. Frågan är hur den tekniken står sig på skravelis som är våra, nordiska förutsättningar.
 
På hård kärnis

på svenska jöar eller i skärgården fungerar hastighetsskridskor rätt bra. Men det blir gärna lite obekvämt med ryggsäck med låg ryggposition. Byngligt att byta skor eller sätta på skydd och stappla fram på land etc.

Thure
 
Holländarna har väl optimerat teknik och skridskor efter sina förutsättningar, blankis och rundbanor. Frågan är hur den tekniken står sig på skravelis som är våra, nordiska förutsättningar.

Bah, skravelis åker man väl sällan på och när man gör det får man backa hem och köra mer traditionell långfärdsskridskoteknik. Första åkaren i nedanstående klipp åker en fin "hastighetsinspirerad teknik", med den plus ett bra översteg blir man betydligt snabbare även på bana.

http://se.youtube.com/watch?v=8s46i7hiB6k

-Palle
 
Det är du som gör ett misstag att påstå att många blir bittra.
Det säger mycket mer om din egen syn på andra människor, än deras egen syn på sina egna liv.

Då säger vi så, så kanske det gör dig glad.

Och jag noterar att du fortfarande undviker att svara på frågan hur går det med ditt humör på jobbet veckan efter din färd över alla fjärdarna: är du glad över de fjärdar du kunde passera, eller grämer du dig över den sista fjärden du ville men inte lyckades passera?

Nä, jag tror inte du svarar denna gång heller....
 
Och jag noterar att du fortfarande undviker att svara på frågan hur går det med ditt humör på jobbet veckan efter din färd över alla fjärdarna: är du glad över de fjärdar du kunde passera, eller grämer du dig över den sista fjärden du ville men inte lyckades passera?

Nä, jag tror inte du svarar denna gång heller....

Som så många gånger tidigare påstår du saker om människor utan att ha torrt på fötterna. Kan vara bra att tänka på för de som läser dina inlägg. Absolut inget undvikande, men jag hinner inte svara på allt direkt.

Jag har aldrig ens tänkt i de banor som du vill tvinga in mig i. Varför skulle jag gräma mig ? Jag är bara glad över att få åka skridskor. Det där speglar återigen hur du försöker passa in andra människor i en trist mental mall.
 
Som så många gånger tidigare påstår du saker om människor utan att ha torrt på fötterna. Kan vara bra att tänka på för de som läser dina inlägg. Absolut inget undvikande, men jag hinner inte svara på allt direkt.

Jag har aldrig ens tänkt i de banor som du vill tvinga in mig i. Varför skulle jag gräma mig ? Jag är bara glad över att få åka skridskor. Det där speglar återigen hur du försöker passa in andra människor i en trist mental mall.

Tja, din syn på mig verkar vara ungefär lika stereotyp som den syn du beskyller mig för att ha på dig....

Du fokuserade tidigare på hur betydelsefull den där sista extra fjärden var och hur glad den gjorde dig på kontoret veckan efter - men nu backar du.

Självklart ska du inte gräma dig över vad du kanske missade utan istället njuta av vad du fick vara med om - inget snack om den saken !!! Men det innebär ju faktiskt också att de där långa träningspassen för att få den där topptekniken så man orkar riktigt långt, dom är inte så där totalt avgörande. Vissa tycker det är kul, men man kan få mycket utbyte av åkningen även utan dem om man så vill. Var och en bestämmer sin egen ambitionsnivå.

Och då är vi återigen tillbaka till ditt tidigare yttrande "Majoriteten av alla långfärdsskridskoåkare kan inte åka skridskor på ett effektivt sätt". Än sen? Spelar det någon roll? Måste en fritidssysselsättning nödvändigtvis vara "effektiv"? Är inte det viktiga att man har kul? Åk som du själv vill, och bekymra dig inte så mycket om ifall majoriteten väljer en annan åkstil.
 
Tja, din syn på mig verkar vara ungefär lika stereotyp som den syn du beskyller mig för att ha på dig....
Skillnaden är att du tillskriver grupper av människor trista egenskaper helt utan belägg. Din egen syn uttrycks väl genom dina inlägg.


Du fokuserade tidigare på hur betydelsefull den där sista extra fjärden var och hur glad den gjorde dig på kontoret veckan efter - men nu backar du.
Inte alls, det var ett exempel på nyttan av att åka effektivt, tillsammans med exempelvis säkerhetsaspekten.

Och då är vi återigen tillbaka till ditt tidigare yttrande "Majoriteten av alla långfärdsskridskoåkare kan inte åka skridskor på ett effektivt sätt". Än sen? Spelar det någon roll? Måste en fritidssysselsättning nödvändigtvis vara "effektiv"? Är inte det viktiga att man har kul? Åk som du själv vill, och bekymra dig inte så mycket om ifall majoriteten väljer en annan åkstil.
Jag säger det igen: du missar som vanligt poängen. Tråden började i en diskussion om teknik, kraft och effektivitet, med en fråga om kommentarer. Ett vanligt misstag som många gör är att tänka på utrustning framför teknik. Vill man bli effektiv är mitt råd att träna på grunderna, ex ytterskär.


Måste en fritidssysselsättning nödvändigtvis vara "effektiv"? Är inte det viktiga att man har kul?
Kan det här vara skälet till din oförmåga att förstå ? Den finns faktiskt åkare som som utöver naturupplevelsen, den sociala samvaron, navigationen, isbedömmningen, vädret och allt annat roligt, dessutom tycker det är kul med ett effektivt skridskoskär.
 
Skillnaden är att du tillskriver grupper av människor trista egenskaper helt utan belägg. Din egen syn uttrycks väl genom dina inlägg.

Så en förlorare som begår självmord av sin besvikelse över förlusten anser du inte är något belägg alls?

Jag säger det igen: du missar som vanligt poängen. Tråden började i en diskussion om teknik, kraft och effektivitet, med en fråga om kommentarer. Ett vanligt misstag som många gör är att tänka på utrustning framför teknik. Vill man bli effektiv är mitt råd att träna på grunderna, ex ytterskär.

Helt ok - inga invändningar från min sida.

Kan det här vara skälet till din oförmåga att förstå ? Den finns faktiskt åkare som som utöver naturupplevelsen, den sociala samvaron, navigationen, isbedömmningen, vädret och allt annat roligt, dessutom tycker det är kul med ett effektivt skridskoskär.

Har jag någonsin förnekat att det finns sådana åkare? Nej, det har jag inte - och jag önskar dessa åkare allt nöje de kan få ut av sin träning.

Det jag protesterar mot är din föreställning att alla, eller åtminstone en majoritet av alla, åkare borde vara sådana. Men precis som det finns åkare som tycker det är kul med ett effektivt skridskoskär, så finns det andra åkare som finner sitt nöje i andra aspekter av åkningen. Det ena behöver inte utesluta det andra - isarna är tillräckligt stora för oss allihop!

Försök att bejaka mångfalden på isarna! Alla måste inte sträva efter att åka på precis samma sätt....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rab Filmer om teknik Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.