Namninsamling, fjälljakt

Ja, jag håller helt med.
Jag anser att det ska vara tydliga regler som säger att man för att jaga i Sverige ska ha tagit svensk jägarexamen eller jaga med en ansvarig guide som har kunskaper om svensk jakt, lagar och regler.

Det skulle förutom att se till att det alltid finns någon som är ansvarig i varje jägargrupp även innebära ökad sysselsättningsmöjlighet för de som bor i områden som är eftersökta av utländska jägare.

det här skriver jag på vilken dag som helst!
 

clindh

Forumvärd
Jag har raderat inlägg som syftar till att värva för namninsamling. Diskutera gärna ämnet, men värvning/marknadsföring är inte tillåtet enligt Utsidans regler.
 
Vi får väl lita på dom på samma sätt som vi skulle lita på de svenska guiderna... eller guiderna kanske ska ha en kontrollant med sig. Fast det är klart, då måste ju kontrollanterna ha en kontrollant med sig som har en kontrollant med sig som har...

Jag återupplivar en tråd från förra hösten, den är tydligen lika aktuell i år. Tråden handlar om fjälljakt, av vem och på vilka villkor den ska bedrivas. Det verkar råda lite förvirring i verksamheten även i år och även i år har tydligen kontrollanten lite svårt att kontrollera kontrollanten. Detta beroende på att "någon" låser upp och igen en bom. Det känns lite filmen "Jägarna" om alltihop. Money rules och det krävs bara några euro för att öppna en bom som Vattenfall äger.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5038295
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4825996
 

avslutad210712

Gäst
Det handlar om bommen mellan Ritsem och Sitasjaure och enligt massor av trådar här på utsidan så är det inga problem att få bommen upplåst för oss vandrare så varför skulle det inte gå att få bommen upplåst för jägare också.

Att sedan inte länsstyrelsen har resurser att hålla koll på att jaktreglerna följs är knappast någon nyhet.

Och att det i de flesta fall handlar om att det är utländska jägare som missköter sig är inte heller någon nyhet.

Och att vi har politiker (obs oavsett parttillhörighet) som anser att italienare och norrmän har samma rätt att jaga i fjällen som svenska medborgare är inte heller någon nyhet. Fast jag visste inte att reglerna för eu-medborgare innefattar norrmän eller har jag bommat deras inträde.

Så nu tycker jag att vi slutar klaga för om vi inför några inskränkningar i jägarnas rättigheter att jaga fritt i fjällen så får ju helikopterföretagen skadestånd från staten. Nej det är inget skämt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen FACE Namninsamling Jakt 0
skogstokig Fjälljakt efter ripa Jakt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.