Namninsamling, fjälljakt

J
Om du har möjliighet så kan du vid tillfälle besöka risdagshuset, det ligger i Stockholm, där har de guidade rundturer. Under turen så berättar guiderna hur Sverige är konstituerat och organiserat. Det är både intressant och lärorikt.
Trots att vi har nåt som kallas skatteutjämningssystem mellan kommunerna i landet så finns det stora skillnader i hur mycket varje kommun kan gynna sina medborgare men alla försöker så gott de kan att göra sin kommun till den bästa för sina medborgare. Alla kommuner erbjuder tex skolor och äldrevård till sina invånare men inga andra, det kan tyckas orättvist mot någon som bor i ett annat land där man saknar skolor. Men det är så det fungerar.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att uppmana till besök på riksdagshuset men dina guidade turer är din sak.

Men vad jag är hjärtligt trött på är alla särbehandlingar som alla ska ha. men visst jag ska sälla mig i kören.

Som boende nära Arlanda vil jag ha billigare flyg än er andra. Jag tror ni komemr få svårt i längden att få mer er lokalbefolkningen annars. Gå in på http://www.flygbuller.nu och anmäl er medlemsskap.

Sen vill jag ha bättre stöd till skärgården. Se tex på http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=2504273 för mer info.

Christian
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med att uppmana till besök på riksdagshuset men dina guidade turer är din sak.
Som boende nära Arlanda vil jag ha billigare flyg än er andra.
Studiebesöket rekommenderade jag för att det är bra att veta vilka uppgifter Sveriges kommuner har och vad som är statens ansvar. Det är lättare att debattera om man vet vem som har beslutanderätt i det man skriver om.
Vilken förmån för dig att få bo nära Arlanda, tänk på alla som måste betala dyrt bara för att ta sig dit.....och sen få flyga iväg.
Ibland är det kanske svårt att se att man själv är gynnad på många olika sätt när man är för upptagen med att känna sig orättvist behandlad.
 
Studiebesöket rekommenderade jag för att det är bra att veta vilka uppgifter Sveriges kommuner har och vad som är statens ansvar. Det är lättare att debattera om man vet vem som har beslutanderätt i det man skriver om.

Men så bra att vi vet det då. JAg vet, vet du?

Vilken förmån för dig att få bo nära Arlanda, tänk på alla som måste betala dyrt bara för att ta sig dit.....och sen få flyga iväg.
Ibland är det kanske svårt att se att man själv är gynnad på många olika sätt när man är för upptagen med att känna sig orättvist behandlad.

Känner du nån sån då? Jag är inte orättvist behandlad. Men jag är emot positiv särbehandling oavsett form. Sen tycks du tro att bara för att man är emot detta så fattar man inte demokratins spelregler, men där gör du ju en mycket konstig koppling tycker jag.

Men käre vän. Jag ger upp denna debatt nu. Då debatten har gått 7 varv så brukar man inte komma nånvart längre.
 

avslutad210712

Gäst
Tänker inte skriva på därför att

vi pratar om rätt til jakt på STATENS mark och för mig är staten liktydigt med svenska medborgare. Jag skulle skriva på om det hade handlat om att alla boende i Sverige skulle kunna köpa årskort på lika villkor men här handlar det om att särbehandla invånarna i fjällkommunerna. Hade också varit annorlunda om det hade handlat om kommunernas mark i respektive kommun. Sen har vi ju en absurd situation där lokala turistfirmor fått skadestånd för att de inte kunnat sälja boende och helikopterresor till folk därför att reglerna ändrats. Lika absurt som att bilföretagen skulle få skadestånd därför att bensinskatten höjs så de får sälja ett mindre antal bilar. Regler och förutsättningar ändras under resans gång.
 
Förlåt att jag har varit så dum, det innebär ju att jag är lika elak som en skinnskalle som ger sig ut i natten och "knackar negrer".

Vad har skinnskallarna med diskriminering att göra? Sitter de i maktpositioner där de kan påverka människors möjligheter till en meningsfylld tillvaro? Diskriminering är inte enbart en svart-vit fråga.

Är opposition fel,är det ok att "Knacka sossar"?


peter
 
Kan nån visa upp ett intyg på att någon någonstans har bivit slagen med ett basebollträ två gånger är det 'stiff upper lipp' som gäller om nån skickar trät i bakhuvét bara en gång, ev konsekvenser är ju jämförelsevis bara fåniga.
peter
Vad har skinnskallarna med diskriminering att göra?

Är det inte dom som slår folk med basebollträn i huvudet?
Det var du som införde det fenomenet, som något relevant, i en övrigt sansad debatt om fjälljakt och särbehandling. Min kommentar hade som syfte att visa hur lite baseballträn hade med ämnet att göra. Ditt inlägg visar att du, omedvetet i alla fall, förstod detta.
 
hmm.. jag har helt andra bryderier.. även om man på håll tycker att svenska jägarskolan suger rävhjässa så är det betydligt mycket bättre än i många andra länder, jag tycker att det är läskigt med beväpnade människor i fjällen som dessutom har tveksam utbildning..
 
Är det inte dom som slår folk med basebollträn i huvudet?
Det var du som införde det fenomenet, som något relevant, i en övrigt sansad debatt om fjälljakt och särbehandling. Min kommentar hade som syfte att visa hur lite baseballträn hade med ämnet att göra. Ditt inlägg visar att du, omedvetet i alla fall, förstod detta.

Nä, jag snappade upp det direkt. Baseball-grejen var mer menad som en kommentar på "lite är inte på riktigt" resonemanget, kanske lite klumpigt att inte sära på sakerna tydligare.


peter
 
hmm.. jag har helt andra bryderier.. även om man på håll tycker att svenska jägarskolan suger rävhjässa så är det betydligt mycket bättre än i många andra länder, jag tycker att det är läskigt med beväpnade människor i fjällen som dessutom har tveksam utbildning..

"Peka och skjut" räcker väl? Risken med för mycket utbildning är att det springer omkring folk med sandlådementalitet och skarpa vapen lite hursomhelst. Olustig kombination...


peter
 
hmm.. jag har helt andra bryderier.. även om man på håll tycker att svenska jägarskolan suger rävhjässa så är det betydligt mycket bättre än i många andra länder, jag tycker att det är läskigt med beväpnade människor i fjällen som dessutom har tveksam utbildning..

Ja, jag håller helt med.
Jag anser att det ska vara tydliga regler som säger att man för att jaga i Sverige ska ha tagit svensk jägarexamen eller jaga med en ansvarig guide som har kunskaper om svensk jakt, lagar och regler.

Det skulle förutom att se till att det alltid finns någon som är ansvarig i varje jägargrupp även innebära ökad sysselsättningsmöjlighet för de som bor i områden som är eftersökta av utländska jägare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen FACE Namninsamling Jakt 0
skogstokig Fjälljakt efter ripa Jakt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...