Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte

Blir hellre biten av en hund än av en björn. Var förresten för drygt två månader sedan och plockade lingon i trakten av Bollnäs där senaste björnöverfallet ägde rum. Fick höra av släkten att någon i trakten i somras råkat hamna mellan en björnhona och hennes ungar. Men björnen såg det lyckligtvis inte.

Fick tipset att snabbt ta av mig jackan och kasta den om jag blev attackerad. Den dumme björnen stannar då och nosar på jackan. Lyssnade förstås extra efter knakande kvistar i lingonskogen. Tala om sänkt livskvalitet för glesbygdsborna och deras gäster. Stackars dem som har barn där.

Jag har barn där. Och det är inte ett dugg synd om mig.

Det finns inte en unge i världen som är så tyst att de överraskar en björn. Däremot är risken ganska stor att ungarna någon gång blir biten av en hund. Det händer varje år.

Dessutom är det så att sänkningen av livskvalité (om nu en sådan sänkning är fallet) beror på UPPLEVD otrygghet. Inte på faktisk otrygghet. Exakt samma fenomen som när folk i stan känner sig otrygga alldeles oberoende av om brottsligheten (exempelvis) rent faktiskt stiger eller sjunker.

Nu kan man handskas med den upplevda otryggheten på flera sätt. Ett är att eliminera den UPPLEVDA orsaken till otrygghet, exempelvis genom att utrusta folk med vapen som skydd mot brottslingar (populärt i USA) eller jaga björn. Eller ha gated communities. Eller vad det nu kan handla om. Problemet är bara att den upplevda otryggheten inte brukar minska av det. Ofta är det tvärtom, för sådan är människans psykologi.

Det andra sättet, som åtminstone jag tycker är betydligt vettigare, är att upplysa, informera och utbilda folk, så att den upplevda otryggheten står i proportion till den faktiska risken. En av de stora vinsterna med detta tillvägagångssätt är att inte den som känner sig mest otrygg automatiskt styr agendan. Och med tanke på all den homofobi, xenofobi och annan upplevd otrygghet som grasserar i vårt avlånga land kan det behövas.

Jag kände en gång i tiden en tjej som var livrädd för älgar. Hon vågade inte gå i skogen, vilket var ett duktigt handikapp med tanke på att hon kom från trakterna utanför Karlskoga. Och många är rädda för hundar. Men det är fortfarande inget skäl till att ha mindre älgstam. Eller att förbjuda tamhundar, ens i stan.

Och seriöst. Att du hört om någon som inte råkade ut för någonting i somras - skulle det vara ett argument för att minska björnstammen? För jag såg en hund utanför Konsum för någon timme sedan. En stor hund, med tänder. Det var ren tur att den inte bet mig...
 
Jag har barn där. Och det är inte ett dugg synd om mig.

Det finns inte en unge i världen som är så tyst att de överraskar en björn. Däremot är risken ganska stor att ungarna någon gång blir biten av en hund. Det händer varje år. ....

Klart att det inte är synd om dig. Men kanske om barnen? ;)

Har björnar någon gen som skyddar dem mot skador på hörseln?

Dags igen för björnar att visa sin rätta natur.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3779678.ab
 
Jo, och uppenbarligen var det återigen en jägare som blev biten. Vilket bara visar att det går att provocera björn, om man anstränger sig lite.

Skogarna är smockfulla av svamp- och bärplockare varenda höst. Och de har inga som helst problem med björn, inte heller med varg. Längs älvar och åar står fiskarna fanimej på rad och drar harr. Ingen råkar illa ut.

Hur jägarna bär sig åt vet jag inte, kanske smörjer de sig med köttfärs och honung? Men hur det än går till, är det bara de som lyckas bli björnbitna.

Snackar vi omsorg om barn, är det inte björn vi ska skydda dem mot. Det är människor, särskilt sådana de är släkt med. För de utgör en högst reell fara för våra telningar. Men kan någon skaka fram ens ett enstaka exempel på unge i Norden som blivit björnmat?

Jag kan det inte.

Men visst, björnen är ett rovdjur. Och med sådana ska man handskas med viss försiktighet. Jag lär mina ungar att inte springa fram till främmande hundar, eftersom hundar faktiskt är ganska farliga djur. På samma sätt lär jag dem att se sig för i trafiken, inte följa med fula gubben hem på videokväll och en dag ska jag (försöka) lära dem att umgås med alkohol på ett vettigt sätt. Vart och ett av dessa (och tusen andra) områden utgör verkliga faror för mina älskade barn. För alla barn, älskade och oälskade. Och ja, jag lär dem naturvett också, även om just björnfaran är försvinnande liten.

Men det gör mig förbannad att folk, och här menar jag bland andra dig Ingemar, inte tar reda på fakta, inte kan bortse från sina fördomar och sagoboksindoktrinerade nojjor.

"Visar sin sanna natur". Kamma dig.
 
Som så ofta tidigare skriver lillspöket både vettigt och intressant (en ovanlig kombination), medan mellpat makes an ass of himself (i ordets båda bemärkelser), vilket är en desto vanligare kombination. Och nej, den som först blir förbannad förlorar inte, det gör den som istället för att våga argumentera och lyssna på andra, tar till provokationsknepet. Fegt, sa räven.

Numera tänker jag på i vilka skogar jag släpper min hund lös. Men jag är glad att det är så, och ser inget problem i att anpassa mig för att få behålla en livskraftig rovdjursstam. Jag släpper inte hunden i stan heller, även om jag där ibland skulle önska både bil- och människoförbud så att Jag och Min Hund kunde få äga hela city.
 
Instämmer...

Jo, och uppenbarligen var det återigen en jägare som blev biten. Vilket bara visar att det går att provocera björn, om man anstränger sig lite.

Skogarna är smockfulla av svamp- och bärplockare varenda höst. Och de har inga som helst problem med björn, inte heller med varg. Längs älvar och åar står fiskarna fanimej på rad och drar harr. Ingen råkar illa ut.

Hur jägarna bär sig åt vet jag inte, kanske smörjer de sig med köttfärs och honung? Men hur det än går till, är det bara de som lyckas bli björnbitna.

Snackar vi omsorg om barn, är det inte björn vi ska skydda dem mot. Det är människor, särskilt sådana de är släkt med. För de utgör en högst reell fara för våra telningar. Men kan någon skaka fram ens ett enstaka exempel på unge i Norden som blivit björnmat?

Jag kan det inte.

Men visst, björnen är ett rovdjur. Och med sådana ska man handskas med viss försiktighet. Jag lär mina ungar att inte springa fram till främmande hundar, eftersom hundar faktiskt är ganska farliga djur. På samma sätt lär jag dem att se sig för i trafiken, inte följa med fula gubben hem på videokväll och en dag ska jag (försöka) lära dem att umgås med alkohol på ett vettigt sätt. Vart och ett av dessa (och tusen andra) områden utgör verkliga faror för mina älskade barn. För alla barn, älskade och oälskade. Och ja, jag lär dem naturvett också, även om just björnfaran är försvinnande liten.

Men det gör mig förbannad att folk, och här menar jag bland andra dig Ingemar, inte tar reda på fakta, inte kan bortse från sina fördomar och sagoboksindoktrinerade nojjor.

"Visar sin sanna natur". Kamma dig.

... i varenda ord....

Den som såg på "Mitt i naturen" härom dagen fick ju se hur björnen verkligen anstränger sig att hålla sig undan människan.

Thomas
 
Jägare hatar björnar för att dom innerst inne är rädda.
Alla som vill minska björnstammen hatar björnar för att dom är rädda.
Alla som är feta gillar gräddtårta.
Jägare har breda ändor.
Alla fula gubbar är farliga.
Hundar är farligare än björnar.
Sagor om farliga björnar är indoktrinering av massorna.
Fablernas värld är den enda sanningen.
Folk som är rädda för björnar och tjuvar behöver upplysas, informeras och utbildas.
Är man dum ska man lida och alla utom jag är dumma.
Är man rädd för björnar så behöver man gå i terapi.
Jägartrådar på utsidan är faktafyllda och utvecklande.
Jag har mycket större rätt att vistas i skogen än nån annan eftersom jag har det.
Mina åsikter är lag och de som tycker nåt annat borde läsa på bättre..
Jag generaliserar aldrig och har alltid rätt, de som inte tycker som jag är dumma obildade och har rufsigt hår.
 
Jägare hatar björnar för att dom innerst inne är rädda.
Alla som vill minska björnstammen hatar björnar för att dom är rädda.
Alla som är feta gillar gräddtårta.
Jägare har breda ändor.
Alla fula gubbar är farliga.
Hundar är farligare än björnar.
Sagor om farliga björnar är indoktrinering av massorna.
Fablernas värld är den enda sanningen.
Folk som är rädda för björnar och tjuvar behöver upplysas, informeras och utbildas.
Är man dum ska man lida och alla utom jag är dumma.
Är man rädd för björnar så behöver man gå i terapi.
Jägartrådar på utsidan är faktafyllda och utvecklande.
Jag har mycket större rätt att vistas i skogen än nån annan eftersom jag har det.
Mina åsikter är lag och de som tycker nåt annat borde läsa på bättre..
Jag generaliserar aldrig och har alltid rätt, de som inte tycker som jag är dumma obildade och har rufsigt hår.

Jag kan bara applådera det där, det bästa jag läst på länge, särskilt att jägartrådar är faktafyllda och utvecklande.
Pär
 
Har funnits i naturen i årtusenden...

Jag respekterar björnen i högsta grad, i en konfrontation är du som människa alltid på den förlorande sidan. Men, vilka djur skadar/dödar flest människor? Älgen hamnar nog jä****t högt på listan, inga rop för att utrota den hörs. Björnen har under de sista två seklen lyckats (sorry för ordvalet) döda två personer, det gräsätande viltet dödar fler i trafiken varje månad.

Mitt närmaste björnmöte var när jag klev ut en morgon från mitt tält i jämtland och nästan klev i en rykande björnlort, å andra sidan har jag sprungit i skogen i sörmland och mött en älgko på väg åt andra hållet mot vad jag var på väg åt...då är inte det stort att en björn gått förbi och skitit mindre än 5 meter från där jag sov, då skrämdes jag mer än att jag råkade på en älgen (de är stora som hästar!) som var på full rulle på samma stig som jag, men åt ett annat håll.
 
Senast ändrad:
Är benägen hålla björnar för högre stående än okända människor som håller djur (hundar) i fångenskap för "sällskap" och/eller vapen. Men när det kommer till konflikt mellan björn och människa har de senare mina större sympatier.

Som fördomsfull förundras man över de "fördomsfria" som sällan låter sin fördomsfrihet utsträckas till dem de uppfattar som fördomsfulla.
 
Mellpat du ta med fan är utsidans äldsta uppviglare, Du vann över mig med. Hur fan kan du dra in barn i detta än så länge har inga barn blivit attackerade och väl är det.
Olyckor kommer alltid att hända men man måste se till riskerna vad är ett verkligt hot och vad är bara rädsla och okunskap. Vill du provocera och trolla försök göra det med finnes.

Huggis...
Här är lite mer riktiga uppgifter om vådaskjutning, men ni jägare är fortfarande mycket farligare än björnen för oss människor. Och jag hoppas att ni också som björnen mest väljer jägare och inte oss andra helt vanliga skogsbesökare. (obs jag personligen såg helst att både björn och jägare slutade att attackera jägareI) dokumentet står det inte vilka som blivit skjutna utan bara vilka som skjutit.
Det står även (om man räknar lite) att ca 10.2 jägare har blivit attackerade av.........(cliff hanger)

ja just det av HUNDAR.

Text från dokumentet(från räddningverket):

För närvarande sker 1,6 vådaskott med dödlig utgång per jaktsäsong – och frekvensen är på väg ner.
Drygt 40 procent av dödsfallen har skett under älgjakt. Resterande dödsfall har inträffat under småviltsjakt. Om man delar upp vådaskjutningarna efter använd vapentyp finner man också att dödskjutningar med hagelvapen är vanligare än med kulvapen. (Svensk Jakt nr 12/2002). Hagelvapnens andel i dödsskjutningar har dock minskat.
osv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...