Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte

.

vart någon stans löper man stor risk att dödas eller skadas allvarligt för att jägarna skall kunna behålla sina små nöjen. risken är ganska liten att bli skadad. jag känner ingen som blivit de. De flesta jägare skjuter inte på allt som rör sig, med de finns säkert folk som gör de, de finns folk som kör bil fulla också. förstår inte varför man måste klaga på alla jägare jämt.
 
Mmm håller med

Hur fasen ska man förbereda sig för eller kunna undvika nåt sådant? Det är ju så jäkla roligt att jaga med hund så det finns knappt nåt som kommer i närheten. Kanske flugfiske men det är tveksamt.[/QUOTE

Inte fasiken vill en jägare riskera sina vapenlicenser eller framtida jaktmöjligheter genom att vara klumpig och därigenom behöva freda sig med vapen. Vad jag däremot märkt är en skövling av skog som har de egenskaper som björnen behöver för att äta och finna skydd i. Detta händer iaf i Jämtland sedan ett antal år tillbaks. Inte ens bergssidor lämnas ifred. Följden blir kraftiga jordras, förorenat vatten och ännu mindre naturlig "gammskog" där björnen får vara ifred. Är björnen hungrig så kan den långt in på vintern "gå och lägga sig" under en tät gran. Trötta, hungriga och stressade björnar och jägare med hundar, i samma lilla riktiga skog som finns kvar. Ingen bra kombination. Släng upp 700 extra vindsnurror, bryt uran, och reglera vattnet och fäll ännu mer skog.... För många predatorer på samma plats. ....Vart slutar det?
 
Släng upp 700 extra vindsnurror, bryt uran, och reglera vattnet och fäll ännu mer skog.... För många predatorer på samma plats. ....Vart slutar det?

Det slutar med att storstadsborna får ha Sveriges (deras i storstadsbornas ögon) natur ifred eftersom ingen kommer att kunna bo på landsbygden så de kan göra allt till ett enda stort natur reservat som de skapar undantag på så att de kan bryta malm, uran och annat samt bygga kraftverk hur de vill.
 
Det slutar med att storstadsborna får ha Sveriges (deras i storstadsbornas ögon) natur ifred eftersom ingen kommer att kunna bo på landsbygden så de kan göra allt till ett enda stort natur reservat som de skapar undantag på så att de kan bryta malm, uran och annat samt bygga kraftverk hur de vill.

Det mest uppenbara här är att DU är den enda som anser dig ha ensamrätt.
 
Det mest uppenbara här är att DU är den enda som anser dig ha ensamrätt.

Absolut inte!
Men jag anser att även vi jägare ska kunna utföra vårt fritidsintresse utan att bli påhoppade oavsett vad vi gör, tyvärr är ju inte läget så.

Alla ska få röra sig i skog och mark utan att oroa sig för att sina djur, eller en själv, ska bli attackerad tycker jag. Blir jag eller mina djur attackerade så ska jag få skydda dem, mig själv, mina vänners djur eller mina vänner.
 
Absolut inte!
Men jag anser att även vi jägare ska kunna utföra vårt fritidsintresse utan att bli påhoppade oavsett vad vi gör, tyvärr är ju inte läget så.

Alla ska få röra sig i skog och mark utan att oroa sig för att sina djur, eller en själv, ska bli attackerad tycker jag. Blir jag eller mina djur attackerade så ska jag få skydda dem, mig själv, mina vänners djur eller mina vänner.

Ditt fritidsintresse dödar 15 personer/år, som bilist kan man inte färdas på vägen utan att riskera att blir anfallen och dödad eller skadad av de på tok för stora viltstammarna. Jag tror knappast att samhället skulle acceptera 800 st svårt skadade personer inom något annat område, men för att bevara fritidsintresset för en stark lobbygrupp är det tydligen OK.
 
Det slutar med att storstadsborna får ha Sveriges (deras i storstadsbornas ögon) natur ifred eftersom ingen kommer att kunna bo på landsbygden så de kan göra allt till ett enda stort natur reservat som de skapar undantag på så att de kan bryta malm, uran och annat samt bygga kraftverk hur de vill.

Jag bor på landet, här är inte ett natur reservat i sikte bara åker så långt ögat når!

/mattias
 
Absolut inte!
Alla ska få röra sig i skog och mark utan att oroa sig för att sina djur, eller en själv, ska bli attackerad tycker jag. Blir jag eller mina djur attackerade så ska jag få skydda dem, mig själv, mina vänners djur eller mina vänner.

Jag har hus mitt i skogen, med massor av björn i trakten. Och jag tillbringar så mycket tid jag bara hinner i skogen. Och aldrig någonsin har jag blivit anfallen. Fan, jag har inte ens sett björnrackarna.

Jag har väldigt svårt att förstå jägarlobbyns argument omhundjakt. Vet man att det finns rovdjur i närheten är man väl dum som släpper jycken? Och är man dum får man lida. Samma sak om man är vid en högtrafikerad väg. Inte fan släpper man hunden där. Inte heller i en park i stan.

Jag blir dessutom förbannad när jag hör folk som Huggis hävda sin rätt till skogen. Jag har förbanne mig också rätt till skogen. Jag bor delvis där, och vi svamp- och bärplockare är dessutom rejält många fler än vad jägarna är.

För övrigt anser jag att boskapsägare i rovdjurstrakter borde ta bättre hand om sina djur. Högre och bättre stängsel alltså. Och jo, det är väl rimligt att staten pröjsar.

Slutligen kan jag bara konstatera att jägarnas hundar är fan så mycket farligare än björnarna.
 
... Slutligen kan jag bara konstatera att jägarnas hundar är fan så mycket farligare än björnarna.

Blir hellre biten av en hund än av en björn. Var förresten för drygt två månader sedan och plockade lingon i trakten av Bollnäs där senaste björnöverfallet ägde rum. Fick höra av släkten att någon i trakten i somras råkat hamna mellan en björnhona och hennes ungar. Men björnen såg det lyckligtvis inte.

Fick tipset att snabbt ta av mig jackan och kasta den om jag blev attackerad. Den dumme björnen stannar då och nosar på jackan. Lyssnade förstås extra efter knakande kvistar i lingonskogen. Tala om sänkt livskvalitet för glesbygdsborna och deras gäster. Stackars dem som har barn där.
 
Ditt fritidsintresse dödar 15 personer/år, som bilist kan man inte färdas på vägen utan att riskera att blir anfallen och dödad eller skadad av de på tok för stora viltstammarna. Jag tror knappast att samhället skulle acceptera 800 st svårt skadade personer inom något annat område, men för att bevara fritidsintresset för en stark lobbygrupp är det tydligen OK.

Vad baserar du dina siffror på?
Jag har inte sett några siffror någonstans om att 15 personer/år dör av jakten i vårt land.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.