Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn

Nog kan alla göra fel, jag tror att de flesta i detta land skulle kunna göra det felet om man ställde dem ute i skogen med en bössa...men det är inte frågan i centrum här anser jag.

Ska man ställa sig med en bössa ute i skogen om man inte med säkerhet kan skilja ut sina bytesdjur från liknande (fridlysta!) arter?
Är det en uppgift som är för svår inte bara för gemene man utan även för någon som har viss utbildning i ämnet och har detta i tankarna just när man går ut så kanske det är en vettig fråga att ställa sig om vi ska ha lekmän att jaga dylikt byte i skogarna?
Kanske är det dags att låta rovdjursstammen vara reglerad av länstyrelsens anstälda viltvårdare och ingen annan?

Förövrigt tycker jag att det är pest att "nödvärn" av husdjur osv alt som ofta godtas som ursäckt att skjuta, tar man ut en jakthunden sin i skogen är det en risk man får ta; Fridlyst är aldeles för underminerat ord redan!
 
Kan man inte skilja på en björn och en järv, så förstår jag inte hur man skall kunna skilja på olika björnar - ålder, kön om de är tillåtna att skjuta eller ej.

Där har vi väl huvudet på spiken. Den möjligen bärande kritiken.

Finns det någon som kan berätta för oss som inte är björnjägare vilka lovlighetsbedömningar man måste göra på björn?
 
Hej,,

Förstår inte riktigt hur en del av er tänker. En person gör ett grovt misstag o står för konsekvenserna...han/hon tycker nog att det är väldigt jobbigt men står för vad den gjort. Och här sitter ni som kobror o hugger vilt,,(en del av er),, . Tänk om ni/du skulle göra ett misstag nån gång,,t.ex köra i diket ,, köra på bilen framför m.m m.m ... O är jag liks inne på den linjen,,, Förstår inte hur det kan bli så stora konsekvenser av lite snöslask o vind o minusgrader där nere i södra Sverige varje år,,,kanske skulle vi förbjuda människor söder om Umeå att köra bil,,,för det kan dom tydligen inte,,verkar livsfarliga bakom ratten. Faktiskt mer farliga än en jägare bakom bössan.
 
Förstår inte riktigt hur en del av er tänker. En person gör ett grovt misstag o står för konsekvenserna...han/hon tycker nog att det är väldigt jobbigt men står för vad den gjort. Och här sitter ni som kobror o hugger vilt,,(en del av er),, . Tänk om ni/du skulle göra ett misstag nån gång,,t.ex köra i diket ,, köra på bilen framför m.m m.m ... O är jag liks inne på den linjen,,, Förstår inte hur det kan bli så stora konsekvenser av lite snöslask o vind o minusgrader där nere i södra Sverige varje år,,,kanske skulle vi förbjuda människor söder om Umeå att köra bil,,,för det kan dom tydligen inte,,verkar livsfarliga bakom ratten. Faktiskt mer farliga än en jägare bakom bössan.

Det är ju ett principiellt intressant fall. Det skulle kunna göra det "lovligt" att skjuta t ex kungsörn om man hävdar att man trodde att det var en tjäder, skjuta vargar på åtel, eftersom man trodde att det var räv. I princip öppna upp för fri jakt på alla djur (ev också människor), så länge man har jakträtt på något djur.
 
Förstår inte riktigt hur en del av er tänker. En person gör ett grovt misstag o står för konsekvenserna...han/hon tycker nog att det är väldigt jobbigt men står för vad den gjort. Och här sitter ni som kobror o hugger vilt,,(en del av er),, . Tänk om ni/du skulle göra ett misstag nån gång,,t.ex köra i diket ,, köra på bilen framför m.m m.m ...

Väl talat.

Liknelsen med bilen borde ge följande hugg: "Hur kan man bara köra på nån annan? måste vara ooomöjligt att inte se en bil framför sig, han ville säkert köra på bilen!! Den som inte kan skilja på diket och vägen skall inte ha körkort helt enkelt. Det åligger varje förare att anpassa hastigheten efter rådande omständigheter, det vet ju alla körkortsinnehavare. Denna bilbuse skall straffas!"
 
Förstår inte riktigt hur en del av er tänker. En person gör ett grovt misstag o står för konsekvenserna...han/hon tycker nog att det är väldigt jobbigt men står för vad den gjort. Och här sitter ni som kobror o hugger vilt,,(en del av er),, . Tänk om ni/du skulle göra ett misstag nån gång,,t.ex köra i diket ,, köra på bilen framför m.m m.m ... O är jag liks inne på den linjen,,, Förstår inte hur det kan bli så stora konsekvenser av lite snöslask o vind o minusgrader där nere i södra Sverige varje år,,,kanske skulle vi förbjuda människor söder om Umeå att köra bil,,,för det kan dom tydligen inte,,verkar livsfarliga bakom ratten. Faktiskt mer farliga än en jägare bakom bössan.
Nja. Som Umebo (=då får jag säga vad jag vill, och omfattas inte av Sörlänningarnas automatiska förbannelse) så tycker jag det är skillnad mellan bilkörning - som oftast sker av något slags nödvändighet - och jakt, som oftast sker för nöjes skull. Om djurstammen bara skulle a) skördas, så skulle man ha yrkesjägare (jfr yrkesfiskare) som på ett kontrollerat vis sköt av bestånden, och om stammen skulle b) hållas nere (som skadedjur) så skulle vi återigen ha yrkesfolk. Istället har vi det som med fritidsfisket; ett folknöje. Och det ställer vissa krav på utövarna.

Det är ju fint och bra och fint igen att han erkänner, det är positivt, men vem vet. De diskuterade ju t o m att inte anmäla, och vem vet vilka skälen var att anmäla. Någon såg det. Någon hotade att anmäla. Rädslan för var man ska göra av kroppen. Etc etc. Om jag kör 170 på en 70-väg och kör ihjäl ett barn, är skadan då ogjord om jag erkänner och tar mitt straff (lär väl bli dagsböter för den här snubben...)?

Det intressanta är principdiskussionen, dvs i vilken mån det förekommer att man skjuter på "någonting brunt som klättrade upp i ett träd". Kanske bör de som jagar "lättförväxlade djur" ha lite extra utbildning innan de ger sig ut med bössan? Jag är inte ute efter Den Enskilde Onde Jägaren, utan efter att minska möjlighet för misstag (och missbruk!) i framtiden.
 
Det är ju ett principiellt intressant fall. Det skulle kunna göra det "lovligt" att skjuta t ex kungsörn om man hävdar att man trodde att det var en tjäder, skjuta vargar på åtel, eftersom man trodde att det var räv. I princip öppna upp för fri jakt på alla djur (ev också människor), så länge man har jakträtt på något djur.

Menar Du att alla misstag begångna av en människa, i förlängningen kommer att göra beteendet lovligt?
Om jag somnar vid ratten och frontalkrockar med en mötande bil så innebär det att det i fortsättningen kan bli "lovligt"?
Tror Du verkligen att det kommer att bli fri jakt på människor som ett resultat av att en jägare har misstagit en järv för björn?
Du kanske överdriver konsekvenserna en aaaaning......................?
 
Som jag förstår så har han skjutit fel, och erkänt det. Han kommer då förmodligen att få det straff som lagen föreskriver? Alltså blir ju inte det han gjort på något sätt rätt eller lovligt, utan han kommer antagligen att att straffas för att han gjort fel. Gjort kan inte göras ogjort, men att erkänna och ta sitt straff är väl det bästa man kan göra av situationen?

Ang nödvärn av husdjur osv så är det ju inte bara dom som är ute och jagar som finns där uppe, utan det bor ju faktiskt folk där. Om man har barn och husdjur, och ser björnspår utanför huset ibland, så är man nog glad att man i alla fall får skjuta i nödvärn...
 
Sist jag såg en järv så kunde jag konstatera att det är mindre skillnad mellan en björn och en järv än det är mellan en björn och en bärplockare. Men det kanske bara är här uppe som det är skillnad mellan björn och bärplockare, på andra ställen kanske bärplockarna går omkring i päls för att hålla sig varma.

Verkar alltså sm om man inte ska gå omkring i en ghillie dräkt under björnjkten alltså.

http://www.geocities.com/stalker217/ghillie/
 
Hur kan man släppa en kommunalpolitiker på björnjakt över huvudtaget. Poliker av alla slag är ju kända för att ta fel beslut under stress och för att vara bättre på att snacka än att handla rätt....... Förstår faktiskt inte heller hur man kan ta miste på björn och järv. Det är sorgligt att läsa om hur lätt man tar på beslutet om att avlossa skott. Visst en björnhona på flera år kan vara i "ungefär" samma storlek som en järv, men kan man inte avgöra skillnaden ändå har man inte i skogen med skarpladdade vapen att göra. Jäkla cowboyfasoner (shoot first ask later).
 
Jag har läst tråden och undrar fortfarande hur man som jägare kan göra ett sådant misstag. Ska inte den utbildningen man har för att mörda djur vara bättre? Björn och järv är inte så väldigt lika även om de kan ha samma färg. Det finns andra djurarter som man jagar där det finns förväxlingsarter och ett exempel kan vara gäss... Vissa arter är lovliga och andra är det inte och då kan man fundera hur ofta det blir fel när man inte kan skilja en järv från en björn.

Bra exempel med tjädern och kungsörnen :) Jag känner en jägare som skulle jaga ripor men han sköt istället lavskrikor för han var inte helt säker på hur en ripa såg ut.

Och sen en fråga till... Vad har det med jaktbrottet att göra att jägaren är kommunpolitiker? Det skulle väl vara lika fel om han inte var intresserad av politik...

/Stellan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.