"Skadskjuten björn till angrepp!"

Citat: "När en grupp jägare hittade en skadskjuten björn gick den till angrepp mot dem. En av jägarna hann få lindriga klös- och bitskador innan björnen sköts ihjäl.
Björnen hade blivit skottskadad under en jakt på lördagseftermiddagen utanför Masugnsbyn tio mil sydost om Kiruna. Den lyckades dock fly från jägarna.
Vid tiotiden på kvällen hittades björnen igen, en kilometer från platsen där den skottskadats, uppger länsvakthavande vid Luleåpolisen. Djuret gick då till angrepp på sina förföljare. Den skadade jägaren behövde plåstras om på sjukhus. Från TT"

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=836187

Om man nu inte mist sin sista gnutta empati kan man ju även undra vilken skräck och smärta den skadskjutna björnen kände under tiden den höll sig undan. Och frågan vad det sedan blev det av den dumma björnen som rev den stackars jägaren behöver vi läsare inte heller få svar på.
Undrar i mitt stilla sinne när vi skall få en journalistik värdig att skildra den storslagna naturen...

]
Björn_hemsida.jpg
 
Jag undrar om du inte läser in sånt som inte finns i artikeln för jag tycker den är ganska neutralt skriven. Att en skadskjuten björn är livsfarlig och måste eftersökas och avlivas råder det knappast något tvivel om och de som är med i ett sånt eftersök är nog väl medvetna om allvaret i situationen och tycker nog att det är en långt ifrån önskvärd situation. Att jägaren inte skadades allvarligt var ju för väl.
 
Vad beror det på att björnen inte dog av första skottet?

Är ammunitionen för klen?
Skjuter man för snabbt och vill hinna med flera skott i en serie?
Är träffytan för liten?
Är det dåliga skjutvinklar?
Lider man av "björnfrossa"?
 
Vad beror det på att björnen inte dog av första skottet?

Är ammunitionen för klen?
Skjuter man för snabbt och vill hinna med flera skott i en serie?
Är träffytan för liten?
Är det dåliga skjutvinklar?
Lider man av "björnfrossa"?

PÅ tv har man tjatat om att jägarna skjuter för dåligt, och det är tal om att typ skjutprov på jägare med jaktexamen.

... Om det blir så hoppas jag att de kommer att köra vidare på samma linje när det gäller körkort för bilen. För där finns det ett och annat snille som slunkit i genom alla filter.
 
1. Man ska endast skjuta mot en björn OM man har ett bra stöd, bra väderförhållanden, bra terräng och helt enkelt de bästa möjliga förhållnaderna.

2. Om ett eftersök behövs är man enligt lag skylldig att skaffa fram ett eftersöksekipage högst någon timme(tror att det är 2 timmar) efter man påskjutigt djuret.

Det var tur att jägaren inte dog av sina skador och det är väldigt oturligt att den skadade björnen fick lida.
 
PÅ tv har man tjatat om att jägarna skjuter för dåligt, och det är tal om att typ skjutprov på jägare med jaktexamen.

... Om det blir så hoppas jag att de kommer att köra vidare på samma linje när det gäller körkort för bilen. För där finns det ett och annat snille som slunkit i genom alla filter.

Vad har dessa saker med varandra att göra?
 
Vad har dessa saker med varandra att göra?

Allt fler björnar skadeskjuts och myndigheterna kräver nya skjutprov. Bra!

Människor åldras ser sämre, hör sämre, blir långsammare, Blir sämre bilister där med. Men man kan inte kräva att men efter en viss ålder gör en ny uppkörning för att visa att jag är ok. Säg att du får epilepsi i dag. Körkortet ska dras in , men det gör det inte. Utan det är upp till dig idag.

Ett lite sidospår bara. Vissa problem åtgärdas direkt medan andra inte. Vissa får man trampa på tårna och andra inte...

Vad har dessa saker med varandra att göra?

Nä ingeting alls ...
 
Det är väl inget politiskt parti som riktigt vågar driva frågan om uppkörning var 5é år eller skjutprov för att behålla vapenlicencen. Man riskerar nämligen att förlora hundratusentals röster.

Körkortet / vapenlicensen är för många ett bevis på att man är en god medborgare, man kan tex bli av med körkortet för annan brottslighet än just fordonsrellaterad. Och det finns i dagens läge ingen teknik som hindrar en från att fortsätta köra vid indraget körkort.

Jag känner en person som inte har kört bil sedan det blev högertrafik 1967 men hon har fortfarande kvar körkortet. Som tur är så kommer hon aldrig sätta sig bakom en ratt igen. Men det är skrämmande att man kan förnya ett körkort i över 40 år utan att behöva visa sin körförmåga.



Men för att återknyta till ursprungsfrågan så är det viktigt att jägarna fäller djuret. Ett skadeskjutet djur riskerar att plågas och söker sig till människobyn för att enklare få mat.
 
Vad beror det på att björnen inte dog av första skottet?

Är ammunitionen för klen?
Skjuter man för snabbt och vill hinna med flera skott i en serie?
Är träffytan för liten?
Är det dåliga skjutvinklar?
Lider man av "björnfrossa"?

Det tycker jag är berättigade frågor, jag jagar inte björn (dom är lite sällsynta halland o skåne där jag jagar)själv, jag jagar annat villt, men jag följer diskussionen bland de som gör det av ren nyfikenhet. Så här ser jag på frågorna:

Första frågan: Ammunitione är inte för klen! Björn är inte särskillt hårdsjuten som exempelvis riktigt storvuxna vildsvin kan vara. Minsta tillåtna kalibern 6,5x55 anses räcka, däremot är det ännu viktigare med rena sidoskott så det inte kommer överarmsben eller skulderblad ivägen, då är marginalerna lite mindre med den.

Andra frågan: Väldigt tveksamt! Låter hämtat från TV´s kulsprutevärld, alla som jagar vet att efter första skottet minskar möjligheterna att få in en vettig träff drastiskt. Nej, den faktorn kan du lägga åt sidan.

Tredje frågan: Ja, här närmar du dig nog en av faktorerna! Träffområdet för björn är inte bara relativt litet i förhållande till djurets storlek,det ligger lokaliserat lite annorlunda mot hjortdjuren som de flesta är mer bekanta med. Därtill kommer björnens tjocka ragg som försvårar riktpunktsdelen i skyttet lite till.

Fjärde frågan hänger som jag ser det ihop med tredje, så kan i något fall ha bidragit

Sista frågan: Visst, det kan nog tänkas. Vetskapen i bakhuvudet under skottögonblicket, att "nu jäklart får jag se till att få till det annars får vi ett farligt eftersök på halsen" kan nog vara en extra faktor som inte alla lägen och för alla personen bidrar till bättre avfyrning (avfyrningen är oerhört känslig och bara ett litet ryck eller anspänning i det ögonblicket kan leda till en rätt stor avvikelse i träffläge!). Vid jakt med löshund (som ofta är det enda rimliga alternativet för älg o björn i stora marker i norr t e x) kan situationer och kontakter vara knepiga och täta med hund o villt i skogstätingar mm, är det björn det då är frågan kan det nog ställa till det i skallen för en och annan. Hur man reagerar kan nog vara svårt att förutse dessutom, i synnerhet som dessa lägen inte hör till vardagen.

Sedan finns det ju en o annan knäppgök med bössa i skogen, skulle tro (och hoppas) att dessa är ovanligare bland oss jägare än blan genomsnittet i övrigt, men naturligtvis finns det alla sorter. Denna minoritet blir ju rätt uppmärksammad när det handlar om mediaupphåsade djur som björn m fl

Sammantaget tror jag att det inte finns bara en förklaring till skadeskutningar av Björn. Björnen är ett jaktligt sett nytt villt för svenska jägare, alla nya villt ger stålbad i form av misstag och lärdomar, Såvildsvin är ett annat lysande exempel på att även med de bästa intentioner kan det ta några år innan de som förvaltar dom lärt sig av sina misstag.

Sista faktorn: Djuret själv och tingens oordning! Det är inte möjligt att hundraprocentigt undvika skadeskjutningar! Det bara går inte! Bössor kan haverera, ammunition kan vara felaktig/skadad osv, djuret plötsligt göra en rörelse sista tiondelen som det tar från det att hjärna beordrar fingret att dra i avtryckaren till det att kulan når fram till målet. Glöm inte att även slakterier har en viss felprocent i avlivningsskedet.

Att acceptera för sig själv att man förr eller senare kommer skadeskuta djur är en av de viktigaste och för de flesta svåraste mentala delen för att kunna bli en omdömesfull och samlad jägare, går man ochär livrädd för att skadeskuta sitt byte kommer antingen aldrig kunna fälla något byte eller oxo kommer man pga anspänningen skadeskjuta alltför många djur innan man ger upp och slutar jaga helt!
 
Mitt tips är kulan gått i en kvist eller dylikt och ändrat riktning. Ingen jägare är väl så korkad att han/hon skjuter på en springande björn annat än när det är absolut nödvändigt (typ vid eftersök efter skott mot springande björn...).

21 av 54 björnar fällda i Norrbotten. Verkar som om tilldelningen är satt efter en rejält överskattad björnpopulation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
mille Älgjägare dödad av björn Jakt 140
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.