Angående björndebatten.

Prioriteringarna i ordning...inte.

En elefant river byggnader,björnar attackerar människor i sämsta fall.

För att en varg ska vara ett Alfadjur krävs en flock,hur ofta rapporteras det om att en flock attackerar får? Ofta handlar det om unga revirsökande individer,drabbar ingen fattig om enstaka problemdjur avskjuts.


peter


http://news.nationalgeographic.com/news/2005/06/0603_050603_elephants.html

500 människor om året dödas av elefanter ändå finns det mindre elefanter på den här planeten än björnar!
 
500 människor om året dödas av elefanter ändå finns det mindre elefanter på den här planeten än björnar!

Jag är ganska säker att det dödades fler människor av björn och andra rovdjur i Sverige för 2-300 år sen när vi levde mer som de gör på landsbygden i Afrika och Indien idag.
Vi har dock inte samma typ av samhälle i Sverige idag som vi hade då eller som de har i Afrika eller Indien. Det betyder att vi heller inte kan godta samma saker som vi godtog för några hundra år sen.
 
Jag är ganska säker att det dödades fler människor av björn och andra rovdjur i Sverige för 2-300 år sen när vi levde mer som de gör på landsbygden i Afrika och Indien idag.
Vi har dock inte samma typ av samhälle i Sverige idag som vi hade då eller som de har i Afrika eller Indien. Det betyder att vi heller inte kan godta samma saker som vi godtog för några hundra år sen.
Som jämförelse finns ju dock flera arter av björnar i Indien, däribland brunbjörn. Även asiatisk svartbjörn ska finnas vilken påstås höra till de aggressivare björnarterna.
Dock tror jag att (förutom när det gäller läpp och kragbjörn) så finns björnarna i norr. Jag vet inte hur stor kontakt de har med bebodda områden.
I vart fall så verkar ju Indien anse sig ha större problem med sina elefanter och tigrar än sina fyra björnarter.
(I och för sig kanske det faktum att björnarna inte är högst i näringskedjan utan predateras av andra rovdjur i Indien gjort dem mera skygga, fast jag tror att det är tveksamt)
 
Senast ändrad:
Som jämförelse finns ju dock flera arter av björnar i Indien, däribland brunbjörn. Även asiatisk svartbjörn ska finnas vilken påstås höra till de aggressivare björnarterna.
Dock tror jag att (förutom när det gäller läpp och kragbjörn) så finns björnarna i norr. Jag vet inte hur stor kontakt de har med bebodda områden.
I vart fall så verkar ju Indien anse sig ha större problem med sina elefanter och tigrar än sina fyra björnarter.
(I och för sig kanske det faktum att björnarna inte är högst i näringskedjan utan predateras av andra rovdjur i Indien gjort dem mera skygga, fast jag tror att det är tveksamt)

Vet inte vad antalet björnarter har för betydelse på hur mycket de stör människorna de finns runt omkring.
 
.....
Vargstammen kan inte bli större om den inte sprids till en större del av landet, man kan inte titta på att populationen i ett helt land är för liten när hela populationen är koncentrerad till ett relativt begränsat område. Populationen i det området kan då vara alldeles för stor för att bära den koncentration som uppstår och då blir det problem och det är det som har skett när det gäller vargen.
Du har inte särskilt bra grepp om storleksordningen. Låt oss studera vargens kärnområde i Sverige och sätta det i relation till antalet vargar. Antalet vargar är ännu inte upp i 200 djur, men låt oss för exemplets skull anta att vi når dit i ett första steg.

Den sammanlagda ytan för landskapen Värmland, Närke, Västmanland, Dalarna och Gästrikland är drygt 60000 kvadratkilometer. Med 200 vargar ger det 0,003 vargar per kvadratkilometer, eller 300 kvadratkilometer per varg.

Det har alltså inte alls blivit så att populationen av varg är för stor för området att bära, även om man räknar av stadsbebyggda områden i regionen. Det är inte där problemet ligger när det gäller varg. Många djurägare har anpassat sitt beteende efter vargförekomsten. Problemet är att det finns djurägare som inte velat ändra sitt beteende. Det kan handla om elstängsel för att skydda får. Trots att länsstryrelser subventionerat elstängsel med mellan 70 och 100 procent har en del föredragit att inte utnyttja det. Klart det blir problem. Att det blir problem om man envisas med att släppa sina hundar i vargrevir är också klart. Det finns en studie utförd av Grimsö forskningsstation, där över 600 jakthundar som användes i vargrevir föjdes under ett år. Knappt 50 av de jakthundarna dog under året i vargreviret, varav ca. 4-5 stycken togs av vargen om jag inte missminner mig. Det var ungefär lika många som dödades av trafiken, i vargrevir väl att märka. Kolla gärna Viltskadecenters hemsida.

Hur lite "problem" tycker du är acceptabelt?

Raskesven
 
Vet inte vad antalet björnarter har för betydelse på hur mycket de stör människorna de finns runt omkring.
De har björn. Däribland brunbjörn. Dessutom har de asiatisk svartbjörn som anses aggresivare än brunbjörn.
Du påstod ju att mängden dödade av elefanter berodde på levnadsförhållandena i Indien. Dock verkar de ändå relativt sett inte ha problem med sina björnar.
(Nu lever åtminstone flera av björnarterna bara i norra indien. Dessutom ska speciellt brunbjörnen predateras rätt kraftigt av vissa tigerarter (om dessa finns närvarande), vilket eventuellt skulle kunna ändra beteendet på björnen, la jag bara till som parantes)
 
det finns numera varg hemma runt gården, jag kollade med viltskadecentrum och länstyrelsen, det visade sig att mitt befintliga stängsel och aggregat är tillräckligt. jag passade på att förhöra mig om ekonomiskt stöd vid stängsling. bidraget är väl tilltaget för dom som får det, det är nämnligen så att det finns en pott och när den är slut så finns det inte mer pengar till sökanden, med andra ord är det inte lönt att söka i år.. snyggt...

jämför inte elfeant och varg, det blir bara löjligt, då kan vi jämföra det sociala trygghetsnätet mellan sverige och indien när vi ändå gör korkade jämförelser.
 
det finns numera varg hemma runt gården, jag kollade med viltskadecentrum och länstyrelsen, det visade sig att mitt befintliga stängsel och aggregat är tillräckligt. jag passade på att förhöra mig om ekonomiskt stöd vid stängsling. bidraget är väl tilltaget för dom som får det, det är nämnligen så att det finns en pott och när den är slut så finns det inte mer pengar till sökanden, med andra ord är det inte lönt att söka i år.. snyggt...

jämför inte elfeant och varg, det blir bara löjligt, då kan vi jämföra det sociala trygghetsnätet mellan sverige och indien när vi ändå gör korkade jämförelser.
Det är väl Västra Götalands län? Verkligen svagt att inte länsstyrelsen anpassar potten till rovdjursförekomsten och ansökningarna. Ansökningarna blev väl fler än förväntat, vilket i sig är positivt om djurhållare i allt högre utsträckning vill sätta upp ordentliga elstängsel, men länsstyrelsen vet ju att vargförekomsten ökar i de trakterna. Stora skillnader inom länet vad gäller befolkningskoncentration, skog, odlad mark osv. Gäller att styra vargförekomsten rätt här.

Hur är det med dina stängsel, har du tidigare stängslat själv och fått ett bidrag från länsstyrelsen?

Längst ner på den här sidan finns länsstryrelsens förvaltningsplan 2005-2010 för Västra Götaland: http://www.o.lst.se/o/amnen/Naturvard/Vilda+vaxter+och+djur/Rovdjur/

Raskesven
 
Hur är det med dina stängsel, har du tidigare stängslat själv och fått ett bidrag från länsstyrelsen?

Raskesven
´

jag har ett befintligt som uppfyller gällande krav, jag har inte fått bidrag.. dock stör jag mig oerhört på dom som inte justerar sina stängsel oavsett bidrag eller inte, har man inte mer känsla för sina djur ska man inte ha djur.. sen lipar dom i TV och annan media att vargen tog deras djur..
 
Klart att man måste skjuta björnar och att man måste få skjuta många där det finns mycket. Går det tio-femton björnar inne i en lite by och letar mar så ska de bort. I Kanada finns mycket svartbjörn. Så mycket att en stor avskjutning inte påverkar beståndet. Jag skall dit och förhoppningvis skjuta två stycken med pilbåge. Kul och fint att ha de skinnen hemma. Jag tror att barnen ska få ha dem över sina sängar. Vad är fel med trofeer ? Ja, de ger mardrömmar kanske....
Varg är däremot mycket svårt att skjuta med båge men får jag chansen så provar jag direkt. De är ganska skygga och misstänksamma. Skulle jag ha sådan tur att få en varg på 30 meter, ja då... Då kan jag kanske sälja vargskinnet här på anonstorget om någon skulle vara intresserad. Skriver och kollar upp intresset när jag kommer hem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.