1:a björnen skjuten

Ok korkat överdrivet av mig, men själva tanken på att låta jakten ligga i "träda" i några år för att se vad som händer är ett seriöst förslag, moder jord har en enastående förmåga att självläka.

Det kanske är möjligt, vad vet jag. Men det vore inte helt bra för den globala uppvärmningen, vi skulle få ersätta en hel del viltkött med kött från uppfödda djur.
 
Det kanske är möjligt, vad vet jag. Men det vore inte helt bra för den globala uppvärmningen, vi skulle få ersätta en hel del viltkött med kött från uppfödda djur.

Om du vill göra något åt den globala uppvärmningen så ät vegetariskt.
http://www.guardian.co.uk/environment/2008/sep/07/food.foodanddrink

och uppfödda djur har inte så stor påverkan om det är mindre gårdar som föder upp dom och du kan handla närproducerat kött. Anledningen till att köttproduktionen har så stor påverkan är att den är så storskalig och att det skövlas en massa skog till förmån för just köttuppfödning, om du har svenska kossor som går fritt och betar så har det nästan ingen påverkan då deras utsläpp blir så spritt.
 
Efter att ha läst denna tråd vill jag oxå ut i skogen och mörda djur... Hur gör man? Jag äger redan jaktmark där andra jägare jagar men kanska skulle jag göra det själv. Komma ut i skogen och mörda mina egna djur. Det måste kännas mycket bättre att äta djur som man själv ha mördat. Jag har bara gjort det en gång tidigare och det efter jag mördade ett rådjur med min VOLVO. Rådjuret smakade perfekt.

/Stellan
 
Om du vill göra något åt den globala uppvärmningen så ät vegetariskt.
http://www.guardian.co.uk/environment/2008/sep/07/food.foodanddrink

och uppfödda djur har inte så stor påverkan om det är mindre gårdar som föder upp dom och du kan handla närproducerat kött. Anledningen till att köttproduktionen har så stor påverkan är att den är så storskalig och att det skövlas en massa skog till förmån för just köttuppfödning, om du har svenska kossor som går fritt och betar så har det nästan ingen påverkan då deras utsläpp blir så spritt.

Tänk om man inte klarar sig utan kött då? Proteiner... Äta bönor? Nej tack!

Skulle helldre vilja pröva ett år helt utan jaktmotståndare som vanadliserar och förstör... Tänk vad skönt det skulle vara...
 
Tänk om man inte klarar sig utan kött då? Proteiner... Äta bönor? Nej tack!

Skulle helldre vilja pröva ett år helt utan jaktmotståndare som vanadliserar och förstör... Tänk vad skönt det skulle vara...

Protein behöver vi få i oss genom kosten varje dag. Dagsbehovet är mellan 50-60 gram per dag för vuxna. De mest proteinrika livsmedel som ingår i vegankosten är; bönor, ärtor, linser, sojaprodukter, sädesslag
(vete, korn, råg, havre, ris), bovete, hirs, quinoa, nötter(hasselnötter, mandel, cashew, valnöt), frön
( solrosfrö,pumpa, sesam). WHO:s riktlinjer är att vegetabiliskt protein har lika god kvalitet som animaliskt protein. Det är inte nödvändigt att kombinera olika slags proteiner i en måltid för att kroppen ska kunna ta upp nödvändig mängd. En varierad vegankost innnehåller fullvärdigt protein i tillräcklig mängd. Om du bara vågar och orkar prova så hittar du något du gillar, sluta vara så inskränkt, jag har lagat mat åt köttfanatiker och fått massor med beröm för matlagningen (hurvida det bara var av artighet vet jag inte)

Klart du skulle villja vara utan jaktmotståndare som vandalisererar och förstör, ingen gillar väl vandaler och sabbotörer? Men ett år utan jakt och två vegetariska mål i veckan, det är väl ingen uppoffring?
 
Protein behöver vi få i oss genom kosten varje dag. Dagsbehovet är mellan 50-60 gram per dag för vuxna. De mest proteinrika livsmedel som ingår i vegankosten är; bönor, ärtor, linser, sojaprodukter, sädesslag
(vete, korn, råg, havre, ris), bovete, hirs, quinoa, nötter(hasselnötter, mandel, cashew, valnöt), frön
( solrosfrö,pumpa, sesam). WHO:s riktlinjer är att vegetabiliskt protein har lika god kvalitet som animaliskt protein. Det är inte nödvändigt att kombinera olika slags proteiner i en måltid för att kroppen ska kunna ta upp nödvändig mängd. En varierad vegankost innnehåller fullvärdigt protein i tillräcklig mängd. Om du bara vågar och orkar prova så hittar du något du gillar, sluta vara så inskränkt, jag har lagat mat åt köttfanatiker och fått massor med beröm för matlagningen (hurvida det bara var av artighet vet jag inte)

Klart du skulle villja vara utan jaktmotståndare som vandalisererar och förstör, ingen gillar väl vandaler och sabbotörer? Men ett år utan jakt och två vegetariska mål i veckan, det är väl ingen uppoffring?

Om vi av olika skäl inte vill äta bönor och ärtor då? Jag tillhör dem som inte tycker att bönor, ärtor och olika sojaprodukter är goda alls. Visst, i viss mat hör det hemma men inte alls så att jag skulle vilja ersätta köttet med det.
Att du har gjort ditt val att inte äta kött är helt ok för mig, men låt då mig göra mitt eget val att få äta kött om jag vill det eller är jag inte klok nog att kunna göra egna beslut eftersom jag är köttätare och jägare?
Det är sällan som jag hör en person som inte är vegetarian klaga på en vegetarian men det motsatta sker mer ofta, hur kommer det sig? Får vegetarianer inte tillräckligt med uppmärksamhet och måste därmed hävda sig på forum och på insändare eller vad är det?

Varför inte bara låta allt vara och inse att vissa av oss tycker inte om kött och andra gör det. De av oss som inte tycker om kött är det ingen idé att försöka övertyga om köttets goda smak men det är inte heller nån större idé att försöka påverka jägare till att bli vegetarianer.
 
Om vi av olika skäl inte vill äta bönor och ärtor då? Jag tillhör dem som inte tycker att bönor, ärtor och olika sojaprodukter är goda alls. Visst, i viss mat hör det hemma men inte alls så att jag skulle vilja ersätta köttet med det.
Att du har gjort ditt val att inte äta kött är helt ok för mig, men låt då mig göra mitt eget val att få äta kött om jag vill det eller är jag inte klok nog att kunna göra egna beslut eftersom jag är köttätare och jägare?
Det är sällan som jag hör en person som inte är vegetarian klaga på en vegetarian men det motsatta sker mer ofta, hur kommer det sig? Får vegetarianer inte tillräckligt med uppmärksamhet och måste därmed hävda sig på forum och på insändare eller vad är det?

Varför inte bara låta allt vara och inse att vissa av oss tycker inte om kött och andra gör det. De av oss som inte tycker om kött är det ingen idé att försöka övertyga om köttets goda smak men det är inte heller nån större idé att försöka påverka jägare till att bli vegetarianer.

Veganer/vegitarianer vill rädda världen och därför uppmanar de folk att ändra sig. Vanliga köttätare vill bara leva som de har gjort och är därför tysta...

/Stellan
 
Veganer/vegitarianer vill rädda världen och därför uppmanar de folk att ändra sig. Vanliga köttätare vill bara leva som de har gjort och är därför tysta...

/Stellan

Då hoppas jag att de bara äter sånt som är producerat inom landet samt att de varken använder bil eller åker flyg på semestern annars har de ju förstört världen lika mycket som vi andra i alla fall.
 
Om vi av olika skäl inte vill äta bönor och ärtor då? Jag tillhör dem som inte tycker att bönor, ärtor och olika sojaprodukter är goda alls. Visst, i viss mat hör det hemma men inte alls så att jag skulle vilja ersätta köttet med det.
Att du har gjort ditt val att inte äta kött är helt ok för mig, men låt då mig göra mitt eget val att få äta kött om jag vill det eller är jag inte klok nog att kunna göra egna beslut eftersom jag är köttätare och jägare?
Det är sällan som jag hör en person som inte är vegetarian klaga på en vegetarian men det motsatta sker mer ofta, hur kommer det sig? Får vegetarianer inte tillräckligt med uppmärksamhet och måste därmed hävda sig på forum och på insändare eller vad är det?

Varför inte bara låta allt vara och inse att vissa av oss tycker inte om kött och andra gör det. De av oss som inte tycker om kött är det ingen idé att försöka övertyga om köttets goda smak men det är inte heller nån större idé att försöka påverka jägare till att bli vegetarianer.

Det där är sådant jäkla skitsnack, jag jobbar som hantverkare och får pikar vid varenda lunch "du äter ju upp djurens mat" morötter har väl också känslor" osv. Du får äta vad fan du vill det var enbart ett förslag från min sida vad man kan göra för att göra miljön på den här planeten lite bättre, själv försöker jag inte konvertera köttätare. Skjut en kossa framför mina fötter och mumsa i dig den rå om du vill! Det är snarare tvärt om, både jag och mina kollegor samt vänner som valt bort kött ur kostcirkeln blir STÄNDIGT ifrågasatta.

Så att köttätare inte klagar eller kommenterar oss icke köttätare är ren BS!
 
Veganer/vegitarianer vill rädda världen och därför uppmanar de folk att ändra sig. Vanliga köttätare vill bara leva som de har gjort och är därför tysta...

/Stellan

Majoriteten av alla vegetarianer skiter helt i alla köttätare, jag vet flera vegetarianer som är tillsammans med köttätere så skippa generaliseringarna tack! Dumma argument brukar ju vara mitt område så det är väl ungefär som att jag skulle säga "seriemördare vill alltid leva som dom gjort det är därför dom är tysta"

Låt steken tysta mun, ok?
 
Men kan du inte hålla med om att om man nu nödvändigtvis vill äta kött så är vilt en mycket bra väg att "rädda världen" jämfört med "odlat" kött.
Viltet äter växter som inte vi kan äta och som lever där det inte är möjligt att odla mat.
Det konkurrerar således inte med annan matproduktion utan är ett bra tillvaratagande av naturligt förekommande kött!
 
Det där är sådant jäkla skitsnack

Vad var det som är skitsnack av det jag skrev, att vi alla ska få äta det vi vill och låta andra äta det de vill?


Du får äta vad fan du vill det var enbart ett förslag från min sida vad man kan göra för att göra miljön på den här planeten lite bättre, själv försöker jag inte konvertera köttätare. Skjut en kossa framför mina fötter och mumsa i dig den rå om du vill! Det är snarare tvärt om, både jag och mina kollegor samt vänner som valt bort kött ur kostcirkeln blir STÄNDIGT ifrågasatta.

Så att köttätare inte klagar eller kommenterar oss icke köttätare är ren BS!

Du tror inte att det till stor del beror på hurdan du som person är och hur du reagerar?
Det är ju bara att se på hur du håller på i detta forum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Man skjuten under älgjakt Jakt 0
Allsport Varg skjuten i Värmland Jakt 38
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.