Bågjakt !

Nu är det så att en jägare som valt pilbågen inte på något sätt är bättre än krutjägaren.
En bågjägare är oftast en vanlig jägare som också har en pilbåge i sin vapengarderob.

När det gäller de låga felskjutningarna för bågjakt så är jag övertygad om att man "hushåller" lite extra med pilen. Man har oftast bara en chans och då skall man vara hundra på att pilen sitter där den skall.
Detta gäller säkert enkelskottsgevär också (min egen teori).
Jag respekterar att vissa anser att man skall ha en backup lösning (snabbt andraskott), själv är jag inte övertygad att det är lösningen.

Pilbågen är fruktansvärt ineffektiv när det gäller antal fällda vilt, däremot slår den ihjäl djuret effektivt och den är inte svår att skjuta med.
Problemet ligger i att det är så svårt att komma till skott (inte själva skjutandet), man röjer sig 99% av tillfällena och djuret sticker innan du har hunnit dra upp bågen.

Det är svårt att förklara men min grej med pilbåge är att det är en mycket stor utmaning att komma in på viltet, sen skall du dra bågen-komma i läge. Med gevär kan jag naturligtvis göra samma sak, men det är så mycket enklare (att komma till skott, du behöver inte sätta dig upp och göra några konstiga avslöjande rörelser med armen).
Att skjuta med pilbågen inom rimligt avstånd 20-25 m är mycket enkelt och jag skjuter inte bättre med min studsare (ståendes med öppna riktmedel) på 50-80m. (snabbare kanske;)).

Det svåra är nog att komma överens om etiken, det finns risker med jakt (ingen kan garantera en bra träff i alla lägen) och frågan är var man skall dra gränsen. kanske vi skulle ha enbart fällfångst då det ger bland dom bästa marginalerna?

0.5m och morakniv??

vafasiken är en mora för något?...och skulle det överhuvudtaget vara möjligt ..:)

Mvh
Bowhunter
 
jag vet att hash kan kännas frestande men det e inte bra för hälsan.. jag har aldrig pratat om hypotetiska situationer, man kan inte heller plocka ut enskilda och utvalda situationer som referens för en jaktmetod. men som sagt, den som tror sig att stå över yttre omständigheter kanske borde undvika jakt, man kan aldrig garantera att man träffar med en dödande träff oavsett hur nära man är, jag kan berätta när det gått riktigt illa med slaktmask, då pratar vi 1mm avstånd..

Med ett annat ordval än du valde får jag väl uppmana dig att hålla dig till saken, även om urspårningar som din, alltid för motparten är ett glädjande tecken på att sakliga argument inte finns i önskad omfattning...

Klart du jämför med hypotetiska situationer, när du inte vill att dagens legala situation ska vara god som referens, vid värderingen av nya jaktformer!

Det är ju inte nåt enskilt du reservererar dig mot i den här tråden utan både befintliga legala jaktformer, jaktvapen samt allsköns idioter till jägare. Utesluter du alla dessa komponenter har du vad jag kallar en hypotetisk situation.

Vidare inser jag inte hur du menar att ditt exempel där slaktmasken är otillräcklig menar att jakt med dagens legala skjutvapen skulle vara så säker bara för att man ev har möjlighet till ett andraskott på det flyende viltet...
 
En parentes apropå kniven, jag hörde för bara ett par veckor sedan en jägare som f ö har jakten som en stor del av sin tillvaro och som även är innehavare av ett meriterande (?) rekord*.

Han berättade med något tvungen krasshet och nonchalans om fördelarna att fälla (vilda) grisar med kniven när hundarna ställt dem så man kom tillräckligt nära. Genom detta förfarande sparade man hundarnas hörsel och riskerade ju inte heller att vådaskjuta hundarna...


*Jag avstår från att gå närmare in på vilket rekord det gäller eftersom det möjligen avslöjar vem personen var. Det handlade om antal fällda djur under en jaktdag i alla fall.
 
Nu är det så att en jägare som valt pilbågen inte på något sätt är bättre än krutjägaren.
En bågjägare är oftast en vanlig jägare som också har en pilbåge i sin vapengarderob.
.....

Mvh
Bowhunter

Men i början av tråden framfördes det som ett argument för bågjakten att den bara lockade de verkliga entusiaterna - de som inte missar. Om det är den genomsnittliga jägaren som ska jaga med båge borde det ju kunna bli ännu värre?
 
Att det är entusiaster håller jag med om, men att det aldrig skulle gå fel....låter märkligt!.

Det som skiljer bågjägaren från en "genomsnittlig jägare" kan vara en envishet eller tålamod på gränsen till .... ;)
Men det är antagligen också bara det.

Tänk om det som skiljer är vapnets kapacitet?
Det kanske är lättare att ta en liten chansning (genom buskarna, ofördelaktig vinkel, djuret i rörelse, avståndet) om man vet att man snabbt kan smälla på djuret igen, vad vet jag?

Vi skall inte oroa oss om att det kommer bli en allmogejakt vid ett positivt besked, många tröttnar pga av svårigheten att komma till skott. Läste i en dansk rapport där det under 5 år bara fällts ca 550 rådjur med pil och båge.

Mvh
Bowhunter
 
Att det är entusiaster håller jag med om, men att det aldrig skulle gå fel....låter märkligt!.

Det som skiljer bågjägaren från en "genomsnittlig jägare" kan vara en envishet eller tålamod på gränsen till .... ;)
Men det är antagligen också bara det.

Tänk om det som skiljer är vapnets kapacitet?
Det kanske är lättare att ta en liten chansning (genom buskarna, ofördelaktig vinkel, djuret i rörelse, avståndet) om man vet att man snabbt kan smälla på djuret igen, vad vet jag?

Vi skall inte oroa oss om att det kommer bli en allmogejakt vid ett positivt besked, många tröttnar pga av svårigheten att komma till skott. Läste i en dansk rapport där det under 5 år bara fällts ca 550 rådjur med pil och båge.

Mvh
Bowhunter

Ok, så det du säger är att bågjägaren är en en medelgod jägare (vilket tydligen är skilt från "allmogejaktsjägaren") när han håller i en bössa, men då han får en båge i händerna blir han med ens en mer ansvarstagande och tar mindre risker?

Hade det inte varit rimligt att dessa jägare kunde visa att de agerar lika ansvarsfullt med en bössa som de påstår att de kommer att göra vid bågjakt?
 
Precis, om man gillar korta skotthåll och smygjakt, så varför inte smyga sig nära med en bössa?

De vindögda smatterskyttarna som skadskjuter vilt och naturligtvis inte återfinns på utsidan.se, kommer ändå knappast att skaffa båge. De kommer att panga på som vanligt. Förr eller senare kommer de troligen att träffa någon bågjägare

http://www.rindi.com/julstengning05/barsteng_indian.jpg
"Men jag var säker att det var horn på huvudet"
 
Precis, om man gillar korta skotthåll och smygjakt, så varför inte smyga sig nära med en bössa?
Kanske av samma skäl som flugfiskaren inte först noggrannt väljer rätt (hemmabunden) fluga, övar precisionskast, smyger sig försiktigt fram till vattenbrynet utan att orsaka onödiga vibrationer eller kasta någon skugga över vattnet......... och sen kastar i en dynamitgubbe för att det är effektivare.
 
Vapnen är inga problem. Att skjuta älg som står still trehundra meter bort på ett hygge är inga problem om du har rätt utrustning och vet vad du gör. Pilbågen funkar bara på kortare håll men förtäffligt. Ett vapen med fart och död så det räcker till. Samma sak som bössorna men man måste komma nära. Problemet är ju jägarna. Varför förbjuda ett vapen bara för att ALLA inte med samma lätthet skulle kunna bemästra det ? Teori och skjutprov i tillägg till en fullständig jägarexamen gör ju bågjägarna mer utbildade och förstående för problemen just vid bågjakt. Jag tror fortfarande inte att jägarna blir bättre jägare med kraftigare och snabbare vapen. Att det trots alla supereffektiva vapen skadeskjuts beror ju inte på vapnens brister utan skiten bakom siktet. Jag tror att det är lättare att överskatta sin förmåga om man jagar med bössa. Det blir lättare att skjuta i farten och på längre håll. Något som är så svårt md båge att det faktiskt är lika bra att låta bli. Då, är det så mycket lättare för bösskytten att prova ett skott. Låt de som är duktiga på att jaga jaga med båge.
 
Senast ändrad:
Jag säger inte (uppfattades det så, var det inte min meningen) att "bågjägaren är medelgod eller bättre än den generelle/allmogejägaren, de är oftast samma person.

Däremot tror jag att beroende på vilken vapentyp jägaren använder, så skiljer sig även uppförandet.
Tyvärr så tror jag att en jägare som tex använder ett halvautomatiskt gevär har lättare för att ta en skottchans, sätter du en kipplauf i händerna på samma jägare får du med största säkerhet ett annat beteende. Märk väl att detta är vad jag tror....

Visst fungerar det fint att komma nära ett vilt med bössan, jag kan också sitta i färdigställning i mitt torn och vaka/skjuta en gris, men personligen tycker jag att det inte är någon utmaning.
Sticker inte under stolen med att det är svårigheten att komma till skott med pilbågen, utmaningen och spänningen som lockar mig till denna jaktform.

Mvh
Bowhunter
 
Jag säger inte (uppfattades det så, var det inte min meningen) att "bågjägaren är medelgod eller bättre än den generelle/allmogejägaren, de är oftast samma person.

Däremot tror jag att beroende på vilken vapentyp jägaren använder, så skiljer sig även uppförandet.
Tyvärr så tror jag att en jägare som tex använder ett halvautomatiskt gevär har lättare för att ta en skottchans, sätter du en kipplauf i händerna på samma jägare får du med största säkerhet ett annat beteende. Märk väl att detta är vad jag tror....

Visst fungerar det fint att komma nära ett vilt med bössan, jag kan också sitta i färdigställning i mitt torn och vaka/skjuta en gris, men personligen tycker jag att det inte är någon utmaning.
Sticker inte under stolen med att det är svårigheten att komma till skott med pilbågen, utmaningen och spänningen som lockar mig till denna jaktform.

Mvh
Bowhunter

Jakt på flygande fågel är oxå en svår jaktform där man måste komma nära (precis som bågjakt). Men här blir inte jägaren mer ansvarstagande - tvärtom faktiskt.

Nu blir jag lite förvirrad: -Om bågjägaren inte är medelgod och inte heller bättre än den generelle jägaren (den generelle jägaren borde väl vara medelgod?) - är han i så fall sämre än genomsnittet eller vilka andra logiska slutsatser kan man dra? Jag misstänker att du drar nån annan slutsats?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...