Knivar

Så du tycker en svindyr custom-same är ett bra val för en inte-så-knivvan-soon-to-be jägare? Vad gör din handsmidda kniv så otroligt överlägsen en F1:a?

Byggd med kunskap och tradition om knivanvändande i generationer, något som inte plastknivstillverkarna kan stoltsera med.. Dessa knivar är byggda för att användas dagligen och att vara vackra, en otrolig hantverksskicklighet ligger bakom dessa knivar, att jämföra dom med fabrikspressade dussinknivar är löjligt.

Exakt vad jag gjort med mina Moraknivar förtäljer inte historien men F1:an har klart att fälla ett antal 10cm i diameter tjocka träd med hjälp av batongtekniken, något som en Mora garanterat inte klarar. Den har dessutom passat allt från harar till älg och berett nyfångad fisk utan att protestera. Den är verkligen en kniv till allt, en ypperlig design helt enkelt.

du vet att kniven är ett skärande verktyg, om du blir arg på träd och vill slå dom med batonmetoden så rekomenderar jag en batong.. haha.. jag försår inte varför man väljer att fälla träd i 10cm klassen, det är något man gör med lämpligare verktyg, vad gör du med dessa träd i ditt friluftsliv?


Vad beträffande min intelligens tillhör jag inte riktigt, men nästan, topp 2%. Är du inte medlem i Mensa så vill jag inte läsa fler påståenden i ämnet.

du vet att jag bänkpressar mer än ditt IQ?
 
Jag kan förstå att man tycker moran är tråkig, billig och inte är någon fröjd för ögat och att det känns mer genuint, speciellt att äga en dyrare mer exklusiv kniv. Men att påstå att en kniv i samma storlek som moran skulle vara bättre på att göra jobbet (och nu menar jag inte att klyva bilar eller kniva ner yggdrasil) håller jag inte med om. Har använt mora kniv i många år och har på min höjd brutit av spetsen. Slidan är väl inte så bra den brukar spricka längs upp ibland. Jag är väl inte tillräckligt intresserad av själva kniven utan mer av resultatet och då passar moran ypperligt för mig.

/mattias
 
Jag kan förstå att man tycker moran är tråkig, billig och inte är någon fröjd för ögat och att det känns mer genuint, speciellt att äga en dyrare mer exklusiv kniv. Men att påstå att en kniv i samma storlek som moran skulle vara bättre på att göra jobbet (och nu menar jag inte att klyva bilar eller kniva ner yggdrasil) håller jag inte med om. Har använt mora kniv i många år och har på min höjd brutit av spetsen. Slidan är väl inte så bra den brukar spricka längs upp ibland. Jag är väl inte tillräckligt intresserad av själva kniven utan mer av resultatet och då passar moran ypperligt för mig.

/mattias

Antingen har man en kniv för funktionen, snyggheten eller oxså visar man att man intet vet om knivar....
//J
 
...Har använt mora kniv i många år och har på min höjd brutit av spetsen...

Va?
Jag har använt Mora i trettiofem år och aldrig brutit av ett knivblad.
Däremot böjt ett blad och förstört åtskilliga genom idiotslipningar (bänkslip).

Att hitta den perfekta kniven är som att hitta den perfekta ryggsäcken, omöjligt.
Alltid är det något som är fel, jag är väldigt förtjust i min Fällkniven H1 som exempel men kan inte förstå varför bladet är så tjockt. Funderar på att slipa ned det 1,5 mm med hjälp av min Tormek.

Många hävdar att knivar är skärverktyg och man kommer drabbas av Faraos hämnd (x2) om man hugger med en kniv.
Varför? Knivar är verktyg och om jag väljer att kapa en slana med ett hugg så är det så det skall göras. Att kvista av går oftast snabbare med hugg än med skär så tills någon kan visa mig den skrift som säger att det är förbjudet kommer jag använda min kniv på det sätt som är mest effektivt...
 
Va?
Att kvista av går oftast snabbare med hugg än med skär så tills någon kan visa mig den skrift som säger att det är förbjudet kommer jag använda min kniv på det sätt som är mest effektivt...

det är en hanteringsfråga som vi dryftt till ände i en tidigare tråd.. vad som är effektivast är subjektivt och beroende på den som håller kniven. jag har en kompis som bygger det mesta med motorsåg, bräckjärn och hammare, man kan diskutera hurruvida det är det optimala men killen får fan ta mig jobbet gjort.. MEN jag förstår inte varför man skall ta ner träd med en diameter på 10cm när man frilufsar, handlr det om någon form av yrkesmässig avverkning så tycker jag nog att det finns bättre verktyg än en kniv.
 
Jag är säker på att en del av de knivar jag pajat i skogen haft tillverkningsfel men det är inte poängen. En kniv man har i skogen till jakt, friluftsliv, överlevnad/utbildning etc, FÅR INTE gå av! Under några omständigherter! Då är det fel kniv för uppgiften. En hantverkare använder Mora för att de inte kostar honom något och han har ett lager i bilen. Det lagret finns inte i ryggan, hoppas jag.
Inskrängtheten på detta forum är skrämmande. Man vill helt utan skrupler rekomendera en undermålig produkt till någon som inte vet bättre bara för att Fällknivens knivar är "Rambo" (vilket är skitsnack, punkt) eller kniven kostar mer än 200:-.

Ge personen en Mora och en WM1, ujtan att tala om vad skillnaderna är varken i pris, material eller eget tyckande. Är människan medelintelligent kommer WM1 att kännas och fungera bäst av dessa två alternativ.

Damn, det är skönt att det finns andra forum, seriösa forum. Det mesta här är, med vissa undantag, humor. Inget annat.

Jag renoverade en motorcykel en gång ihop med en massa trevliga killar som jobbade på verkstäder dagtid, som reparatörer, chafförer och snickare mm. Mitt projekt var rödrostigt och fastrostat samt gratis från början så jag behövde mycket råd och Caramba. En av de äldre killarna som var verkare på ett större företag sa vid en trevlig fikarast "att den som har sönder flera verktyg av en sort saknar känslan och är dålig på att lära sig av egna misstag." Såsmåningom blev min mc körklar och en dag på en träff var det en tjomme som ville köpa den och efterson hans bud var realistiskt fick han det så småningom.
Själv har jag hållt kvar vid de där orden. De verkar stämma inom de flesta brancher från skruvmejslar till människor....
Angående knivspetsar så kommer jag ihåg att i scoutkåren hade vi en kille som på varje hajk och läger lyckades kvadda sin, på onödigheter som, stenkastning och urvridning ur träd och stockar. Häromdagen fick jag reda på att han tagit lätta vägen ut redan i 35 års åldern....liten statistik men stort och tung öde för närmaste omgivningen givetvis.
Det är väl klart att envar får göra det som fungera för dem......
//J
 
d...MEN jag förstår inte varför man skall ta ner träd med en diameter på 10cm när man frilufsar,..
Håller med. Visserligen vet jag varför många gör det men jag själv använder såg eller möjligen yxa (vilket är sämre) de gånger jag hjälper syrran rensa i sin skog.
Självklart har jag då och då använt kniv med vilda Kalikampsportsvingar för det det är lite kul men inte att jag hävdar att det är så man skall jobba för största effektivitet.

Det är inte det jag skriver om, att man skall kapa slanor och träd med storbladiga knivar.

Jag vänder mig mot att det finns någon sorts regel om att knivar skall användas på ett visst sätt för att det skall vara godkänt. Det är ju bara verktyg för tusan.

Och jag tycker det går snabbare att kvista av en gren genom att hugga med kniven.
Dessutom passar det mig bättre med min skadade axel, när jag skär blir det ett obehagligt ryck när bladet lämnar trät och motståndet upphör. Då bromsar jag kniven med mina (små) muskler (jag vill ju inte snurra runt i snåren) och det gör ont i axeln.
 
Jag vänder mig mot att det finns någon sorts regel om att knivar skall användas på ett visst sätt för att det skall vara godkänt. Det är ju bara verktyg för tusan.

Det är väl frågan vilket som är mest effektivt inte att det ska vara godkänt! Tycker du att det är att hugga så hugg du.

/mattias
 
joo.. men dom borde straffas, kanske inte av faraos hämd men kanske av nån mindre besvärjelse så att dom blir lösa i magen eller så..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.