Knivar

Du verkar ju vara en intelligent grabb. Läs om och läs rätt. Här handlar det om att rekommendera tjockbladiga knivar till en presumtiv jägare. Alltså kan man gott och väl vara kritisk. Dessutom ber jag ju honom övertyga mig. Som sagt, läs om, läs rätt.

Och angående snålhet så är min samekniv förbannat mkt dyrare än fällkniven (handsmidd av en smed i Karasjok).

Lyckas man ha sönder en mora genom att tälja så bör man se över sina knivfärdigheter. Kan du inte berätta vad du gjorde för att knäcka dina knivar istället?

Så du tycker en svindyr custom-same är ett bra val för en inte-så-knivvan-soon-to-be jägare? Vad gör din handsmidda kniv så otroligt överlägsen en F1:a?

Exakt vad jag gjort med mina Moraknivar förtäljer inte historien men F1:an har klart att fälla ett antal 10cm i diameter tjocka träd med hjälp av batongtekniken, något som en Mora garanterat inte klarar. Den har dessutom passat allt från harar till älg och berett nyfångad fisk utan att protestera. Den är verkligen en kniv till allt, en ypperlig design helt enkelt.

Vad beträffande min intelligens tillhör jag inte riktigt, men nästan, topp 2%. Är du inte medlem i Mensa så vill jag inte läsa fler påståenden i ämnet.

Till sist, en passande kniv till en jägare var det. Peter skrev tidigare att Fällkniven TK5 hade varit ett fint val, jag vill noghålla med. Ypperligt bruksvärde, bra ergonomi, bombproof och inte minst vacker som en vårdag.

// J, som vågar vägra Mora, t.o.m på Utsidan.se.
 
Senast ändrad:
dom där argumenten håller inte, jämför en mercedes i 500 klassen och en Toyota för halva priset, Toyotan är av hela bilvärden en erkänt bättre produkt samt att dom har en överlägsen service organistation.. man kan inte jämföra äpplen och päron, man kan inte jämföra vindjackor och knivar, dom i särklass skickligaste kniv-hanternare jag någonsin möt har enkom användt mora för att den är överlägsen i pris/funktion..

Använder liknelser för att måla upp en bild - jag jämför inte objekten i sak.

Jag säger inte att de inte är prisvärda. De är otroligt prisvärda! De är överlägsna i pris/funktion, men de är underlägsna i mycket annat. En slit och släng-produkt. Lite som en pappertallrik. Den gör jobbet lika bra som dyr porslin, men den är otroligt tråkig och gör att maten faktiskt ofta smakar sämre.

Jag betalar gärna för kvalitet och trevliga upplevelser. Livskvalitet är viktigt för mig, och de bruksföremål som kantar min vardag är viktiga för helheten.
 
För mig blev det en Fällkniven WM1 i helgen. Jag tror att kombon handsåg och WM1 blir kanon. Jag rensar fisk, tar ur småvilt och täljer med kniv. Ska jag avverka blir det sågen. Jag har funderat på en mindre kniv i många år och därför köpte jag inte en F1 som var min första tanke.

Jag har en samekniv som är i F1-storlek. Den kommer att få följa med framöver också pga affektionsskäl, haft den i nästan 20 år. Dock får en kniv per resa räcka. Har en Leatherman Squirt multitool, med tång, som backup ifall kniven tappas.

PS. Jag skulle inte bära en Mora pga att jag är lite pryltokig. Att den är många hundra billigare och kanske gör jobbet lika bra spelar inte så stor roll. Den så kallade känslan och omdömen jag läst om spelar in ganska mycket. När jag sedan kände på den var det kört.
 
Senast ändrad:
Apropå det, är det bara jag som har problem att få till den där krispigt vassa eggen igen på mina konvexa knivar. Jag kör med musmatta och 600-papper men det blir inte riktigt bra. När mina knivar är nya så skär de paracord ungefär som vore det ost, numera känns det slött. Jag har ju en hel hylla med F1-knivar, men det är ju inte riktigt engångsknivar, eller?

Kör med riktigt fint våtslippapper 1000 är nästan ett minimum desto finare polerar upp eggen ännu mer och ger en längre hållbar egg. Sen kan man alltid strigla eggen efter slipningen också.
 
Det är väl med knivar som med fruntimmer, det handlar inte om hur bra de är utan mer om hur de ser ut. För visst väl alla ha en som är trevlig att titta på och som man gillar även om 20 år. Sen är det lite extra kul att slänga upp blad kamraterna i skogen och se deras avundsjuka blickar när man sitter där och skär en bit renkött och rör om i kokekaffet. Det är värt många kronor såna ögonblick. Sen klarar så gott som alla knivar av att tälja en korvpinne utan att brytas av och om man har speciella behov eller intressen så vet man vad man behöver.

Moraknivar gör det de skall men är inte så sexiga och rätt tråkiga och alla har en.

Fällkniven funkar, de är kraftiga och rejäla men inte heller så sexiga

Handgjorda knivar, det är de som har det där lilla extra och som det finns ingen som är den andra lik och precis som en själv så blir de bara bättre med åren.
 
.....
Har personligen knäckt flera Moraknivar i mina dar och min kollega här brevid mig sumpade sin M2000 under lumpen genom att tälja en korvpinne. ALDRIG att jag skulle ta med något sådant ut i skogen!
.....
Nog tror jag att min kniv från Bark River är starkare än min Mora 2000. Men kom igen nu, korvpinne? Under 10 års tid har ett av mina glädjeämnen varit att knacka fram stickor till kåtan genom att banka med baksidan av yxan på Mora 2000:s rygg när klabbar skalats ner till stickor. Yxan får jag slipa till graderna på som bildas. Mora 2000 syntes det ingenting på ryggen på, innan jag i ett svagt ögonblick slog med en sten. Då blev ryggen ful, men inte gick den sönder. Inte gjorde det så mycket heller, då kniven inte kostar så mycket. Närmast otroligt tålig kniv.

Raskesven
 
nix, flår gör man inte i skogen.. man tar däremot ur det skjutna djuret i skogen, så den bör fungera till urtagning.. MEN det viktigaste med en riktigt bra jakt kniv är att man kan skära falukorv och sockerkaka till fikat!!

(jag e världens sämsta jägare, jag vill mest fika..)

Mums, DIG skulle jag vilja jaga tillsammans med ;-)
Falukorv och sockerkaka faller mig i smaken.

För övrigt undrar jag om inte fällkniven.se har en del bra knivar (inte bara FÄLLknivar).
//Maria ARCTICA
 
Jag är säker på att en del av de knivar jag pajat i skogen haft tillverkningsfel men det är inte poängen. En kniv man har i skogen till jakt, friluftsliv, överlevnad/utbildning etc, FÅR INTE gå av! Under några omständigherter! Då är det fel kniv för uppgiften. En hantverkare använder Mora för att de inte kostar honom något och han har ett lager i bilen. Det lagret finns inte i ryggan, hoppas jag.
Inskrängtheten på detta forum är skrämmande. Man vill helt utan skrupler rekomendera en undermålig produkt till någon som inte vet bättre bara för att Fällknivens knivar är "Rambo" (vilket är skitsnack, punkt) eller kniven kostar mer än 200:-.

Ge personen en Mora och en WM1, ujtan att tala om vad skillnaderna är varken i pris, material eller eget tyckande. Är människan medelintelligent kommer WM1 att kännas och fungera bäst av dessa två alternativ.

Damn, det är skönt att det finns andra forum, seriösa forum. Det mesta här är, med vissa undantag, humor. Inget annat.
 
Jag är säker på att en del av de knivar jag pajat i skogen haft tillverkningsfel men det är inte poängen. En kniv man har i skogen till jakt, friluftsliv, överlevnad/utbildning etc, FÅR INTE gå av! Under några omständigherter! Då är det fel kniv för uppgiften. En hantverkare använder Mora för att de inte kostar honom något och han har ett lager i bilen. Det lagret finns inte i ryggan, hoppas jag.
Inskrängtheten på detta forum är skrämmande. Man vill helt utan skrupler rekomendera en undermålig produkt till någon som inte vet bättre bara för att Fällknivens knivar är "Rambo" (vilket är skitsnack, punkt) eller kniven kostar mer än 200:-.

Ge personen en Mora och en WM1, ujtan att tala om vad skillnaderna är varken i pris, material eller eget tyckande. Är människan medelintelligent kommer WM1 att kännas och fungera bäst av dessa två alternativ.

Damn, det är skönt att det finns andra forum, seriösa forum. Det mesta här är, med vissa undantag, humor. Inget annat.


Jag har lovat mig själv att inte blanda mig i knivtrådar som handlar om dessa frågor, men nu kan jag inte hålla mig längre.

Vad jag inte förstår är varför Fällkniven är den enda tillverkaren det talas om när någon vill ha en kniv något finare än den billigaste moran. Knivarna de gör är säkert bra för sina ändamål, jag har egentligen bara hållit dem i handen så jag ska inte säga för mycket. Bilden man lätt får av denna tråd (och många andra lååånga trådar) är att det enbart finns två knivtillverkare i hela världen: Mora of Sweden och Fällkniven. Så är det naturligtvis inte.
Själv är jag glad ägare till en kniv från Brusletto. Än har den mest legat i lådan men jag tänker använda den när jag ger mig ut i skogen. En mer traditionell kniv med handtag i björk och slida i skinn, andas kvalitet. Den gick på 400 kronor. Annars kör jag med några olika varianter av Moraknivar. Favoriten just nu är Mora 2000. Den äldsta är den klassiska scoutkniven som jag fick av Morfar. En kniv som överlevt både min morbrors och min uppväxt samt tjänat som allroundkniv ett antal år är åtminstone i mina ögon inte vek.

Vill man ge bort en fin jaktkniv skulle jag kolla på några av dessa innan jag började fundera på Fällkniven:

http://www.jakt.se/customknivar/kniv-jocke/customkniv-fran-kniv-jocke.html
http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=323&ssel=14
http://www.jakt.se/customknivar/bengt-olof-tallroth/customkniv-av-bengt-olof-tallroth.html
Titta även på knivar från Helle, Brusletto och alla andra duktiga knivmakarna som finns i Sverige och Norden. Inte gör väl Fällkniven Nordens vackraste knivar?


Andreas
(Undrar vilka jag upprör nu?)
 
Senast ändrad:
När jag som liten gosse ville ha en långbladig, tjockbladig kniv (Jo jag tror jag tjatade rätt länge oxså). Tog min kloke far mig till en träsnidare, vid vårt besök skar han fodral till pendyler. Han hade en nerslipad kortbladig Nusnäsmodell.... En annan av pappas kamrater hade varit PH i flera år han hade två handgjorda fina sameknivar samt en uppsättning slaktknivar . Den ena samekniven hade ett blad som min tumme i längd och den andra var väl 10-12 cm, båda var tunnbladiga och mycket vackra minns jag. Knivsmeden var avliden redan då...Jag fick farfarfars gamla mora med silverholk och läderslida med fångrem.....
Med eget sparande köpte jag sedan såsmåningom den där långbladiga önskade Lapphugaren som jag snabbt kom underfund med inte gjorde jobbet som jag såg det. Videsnären var inte fullt så frekventa i Götaland.... För sly och slanor (i egen skog) passade en billig manchete än bättre.
Sen blev det många knivar, men de som medförts och jag är en tvåknivsman, är en kort relativt tunnbladig och en mera normalländs av samemodell.
I present fck jag en Fällkniven F1, bra grepp, omöjligt blad för mer än sockerkaka och korv...Den har blivit en lådliggare för det tjocka bladet fick sockerkakan att smulas onödigt mycket.
Jag har en WM1 oxså, även den en present, relativt bra till mycket men väl tjockt blad i min smak. Skaftet på mitt ex blir halt av blod och fiskslem men den är användbar med vissa begränsningar.
Det bästa med FKs knivar är att de är lättdiskade....
Som Patric så riktigt skriver används jaktknivar mest till sockerkakor och smörgås-korvhantering om man inte sysslar med extrem överlevnad, förstås, både Patric och ego har fått vår del av det...
En jaktkniv här är mest en buköppnare och är det frågan om större vilt en stickkniv, till båda de här uppgifterna och inte minst de högst väsentliga första räcker en relativt kortbladig kniv länge, ett tunnare blad ger snyggare skivor, skaftet däremot skall vara av fullhandslängd.
Eftersom jag är svag för vackra, funktionella grejor får den gärna vara handgjord.
Jaktknivar är givetvis högst personliga....
Men att hävda att ett 6,5 mm blad är en bra jaktkniv till nybörjare säger vådligt mycket om förslagsställaren....

EKA 10 är en vettig kniv, en hemgjord är roligare och numera finns det många fina tipsböcker i ämnet, blad, skaftämnen, läder mm är relativt lätt att få tag i.
Antalet märken med bra vettiga knivar är stort. Försäljningshypen av olika påstått fenomenala märken brukar såsmåning hinnas upp av något som kallas marknadsomdömmet, oavsett vad det är för produkt vi talar om....
Roande läsning har det varit.
Valet är alltid det svåraste, men såhär styft 10v efter jul är julklappen historia och bruksting....
//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.