Ner med jakten och sluta mörda djur

Mord är att döda en annan människa...

Alltså jag visste mycket väl att ni skulle skriva allt ni kunde för att göra er lustiga över min åsikt så den delen bryr jag mig inte ens om att kommentera. Men lustigt dock att ingen riktigt har ett riktigt bra svar utan att visa att det enda dom kan är att göra sig lustig:) Ni säger provokationer. visst det kan ju kännas så när någon klankar ner på erat intresse och inte delar era åsikter. Men varför är det inte mord att döda till exempel en varg? Ingen har ju kunnat bevisa här att det inte är det. Kanske är det för att ni innerst inne vet att det är ett liv.

Defenitionen mord gäller ju om du tar livet av en annan människa. En varg är ett djur...
Människa är en människa.
Du kan alltså inte logiskt sett dömmas för mord om du tar död på ett djur.
Svårare en så är det inte.
Att jämföra djuren med människan är absurt.
Vad tycker du själv Pantera??
Är en älgjägare en mördare??
 
QUOTE=utter;332269]Hehe, jag känner att en klassisk forumtråd är på gång.

Här har vi en förtappad brottsling och det i tidig ålder:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=156077[/QUOTE]

Härligt, ännu en jakttråd! Finns det något bättre sätt att starta en infekterad debatt såväl på utsidan som i Sverige i stort? Kanske en vidareutveckling av skotertrafikens vara eller icke vara skulle få ännu mer fart på glöden
 
Jag kan förstå att viss jakt är nödvändig även fast jag tycker att det är fel. djuren jagar och vi jagar. men skillnaden är att människan gör det för kul inte för att det är absolut nödvändigt alla gånger. Det är en viktig skillnad att komma ihåg.

Du jag jagar inte alls. men jag äter gärna kött, och det gör jag för att det är gott. Sen om djuret dött på ett slakteri eller via en gevär är mig totalt egalt. Skilj på djur och människor, och skilj på mord och jakt.
 
alltså visst kanske jag formulerar det hela lite galet. för det första var det inte riktigt menat att direct attackera någon utan det jag ville var att framföra min åsikt vad jag tycker om jakt. själva fenomenet liksom. igår tillexempel sas det på tv att vargen måste lära sig att människan är farlig. alltså vad är det för ett konstigt uttalande? Det vargen är ute efter är ju mat. dom har ju ingen bank eller pengar att handla mat för liksom. Jag tycker bara att folk gör det enkelt för sig genom att utrota det som stör. som detta med björn attacken som var på jägaren för några månader sedan som orsakade panik hos många. självklart så försvarar sig björnen om den kan och får en chanch det är ju enkel matematik.

Stor bokstav i början av mening, styckeindelning, är det något som låter bekant?

Nej men seriöst, du kan inte skriva ett sådat inlägg med den sortens språk. Med den nivån på språket kan du kanske på sin höjd fråga om man kan gå kungsleden med flip-floptofflor eller om det är bra att ha skor.

Jag väljer att bara gå in på det grammatiska och inte kommentera dina åsikter eftersom jag har ett viktigt prov imorgon som jag vill vara utsövd till.

Kom tillbaka när du gjort dina första nationella prov (om du klarar dem).

//Mikael
 
.....
igår tillexempel sas det på tv att vargen måste lära sig att människan är farlig. alltså vad är det för ett konstigt uttalande?
.....
Jag är själv för en större vargstam än vad vi har idag. Men det är absolut nödvändigt att vargen just lär sig att människan är farlig. I annat fall kommer vargen när den ökar i antal att utgöra ett allt större hot mot människors hundar, andra tamdjur och i värsta fall gentemot människan själv.
Det finns ett (1) fall där en varg uppfödd av människor och som inte lärt sig att männislor är farliga och som inte lärt sig jaga faktiskt dödade människor för att få mat, dvs. Gysingevargen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gysingevargen
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/historia/

Vargen är ingen idiot utan lär sig vad som är farligt och inte farligt för den. En ensam varg kan t.ex klara en älg helt själv, men det ska till en nödsituation för att den ska försöka sig på det. En skada och det är kört för den vargen. Om vi ska få acceptans för vargen och en opinion mot tjuskyttarna, som varit framgångsrika, gäller det att vargen inte i allt högre utsträckning i takt med ökat antal uppfattas som ett stort problem. Problemvargar, alltså enskilda vargar som beter sig oskyggt måste skrämmas med knallskott, stöta mot elstängsel när den vill in till tamdjur och skjutas om den inte ger sig.

Bara att välja, skjut problemvargar och låt en för människan skygg vargstam sakta växa sig större, eller så blir det ingen acceptans för vargen och då hjälper inga lagar utan vargen kommer att tjuvjagas i så stor utsträckning att den inte växer till sig. I värsta fall ställer någon enskild oskygg varg till det ordentligt och ger sig på en människa. Tror du då våra politiker orkar stå emot trycket om ökad jakt eller t.o.m. utrotning ur svensk fauna?

Själv tycker jag det vore bra om vi hade så mycket varg att vi kunde bedriva jakt på den precis som på lo och björn idag. För jakt blir det på varg när stammen ökat till hundratals eller med tiden kanske tusen djur. Vilken nivå som är bäst vet jag inte. Forskare på genetiska området säger minst 500 djur, nuvarande riksdagsbeslut säger 200 djur. Men ingen pragmatisk eller realistisk person vill se någort rovdjur löpa amok och bara öka. I balansen ingår människan som en konkurrent till vargen. Så har det varit och så kommer det att förbli. Tänk istället positivt, att om vi väl kan bedriva en regelbunden jakt på varg är det för att vi har så gott om dem. Fram till dess hoppas jag dock det blir fortsatt restriktivt med fokus enbart på problemdjur. Enda sättet att nå långsiktig acceptans, och det gäller övriga stora rovdjur också.

Det kan förefalla paradoxalt, men vill vi ha livskraftiga rovdjursstammar måste de också jagas.

Raskesven
 
Jag väljer att bara gå in på det grammatiska och inte kommentera dina åsikter eftersom jag har ett viktigt prov imorgon som jag vill vara utsövd till.

Kom tillbaka när du gjort dina första nationella prov (om du klarar dem).

//Mikael

Hej Micke. Det där var ett helt onödigt inlägg va? KLanka ner på någon för detta? Vad är så speciellt med nationella prova att de ger dig rätt att klanka ner på folks sätt att skriva. För allt vad du vet kan pantera vara en dyslektiker som precis lärt sig svenska (och om det är så är du mest en tölp va?)

Christian
 
Jag är själv för en större vargstam än vad vi har idag. Men det är absolut nödvändigt att vargen just lär sig att människan är farlig. I annat fall kommer vargen när den ökar i antal att utgöra ett allt större hot mot människors hundar, andra tamdjur och i värsta fall gentemot människan själv.

Vargen är ingen idiot utan lär sig vad som är farligt och inte farligt för den. En ensam varg kan t.ex klara en älg helt själv, men det ska till en nödsituation för att den ska försöka sig på det. Bara att välja, skjut problemvargar och låt en för människan skygg vargstam sakta växa sig större, eller så blir det ingen acceptans för vargen och då hjälper inga lagar utan vargen kommer att tjuvjagas i så stor utsträckning att den inte växer till sig. Det kan förefalla paradoxalt, men vill vi ha livskraftiga rovdjursstammar måste de också jagas.

Raskesven

precis, jag tycker alltid att det är otäckt med nyanserade inlägg av den här typen som påstår att allt inte är svart och vitt.. men, jag håller med, bra skrivit!! aktivt urval fungerar väl, det är ingen nyhet, vi har hjälpt det naturliga urvalet i tusentals(nu låter jag som triss anden) år med våra tamdjur..
 
Ni anklagar mig för personangrepp. Men jag undrar vilka som sysslar med sådant här på forumet. Om inte en hel del av er som svarat på denna tråd.
 
Ni anklagar mig för personangrepp. Men jag undrar vilka som sysslar med sådant här på forumet. Om inte en hel del av er som svarat på denna tråd.

hörru trollet, många har hoppat på dig för en massa saker men ingen anklagar dig för att ge dig på personangrepp, på den punkten är du oskyldig..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :( Jakt 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.