Nya prylar för säsongen 07/08?

liten men naggande god nyhet

hittade i alla fall en nyhet på klubbens mässa,dubbar som man enkelt skruvar i pjäxorna.har testat dem och de ger ett djävuskt bra grepp.på hal is.köpte dem av pikmakarn
 
Samma Stefan Skyllermark

Skyllermarks skridskodel har namn efter grundaren och tidigare huvudägaren Stefan Skyllermark i Nacka. Han sålde för några år sedan huvuddelen av skridskoverksamheten till Devex ett verkstadsbolag som ligger i Skarpnäck. Skridskodelen drivs av Ragnar Wijkström med ett förflutet på Friluftsmagasinet, som också är skridskoledare i FoS och tidigare aktiv ledare i SSSK samt medlem här på Utsidan.

Stefan Skyllermark satsade på elprylar till fritidsbåtar och numera tydligen även på gröna aktier och småskalig elproduktion (han är vd i Skyllermarks elproduktbolag http://www.skyllermarks.se/content/verksamhet.html)

Thure

Jag fick något ”prospekt” med någon tidning att köpa aktier (nyemission) i Skyllermarks för dom ska satsa på något med vindkraft.

http://www.skyllermarks.se/content/grona.html

Men det kanske är ett annat Skyllermarks, för Skyllermarks skridskor har domännamnet .com
http://www.skyllermarks.com/

Per Brune
 
Pikmakaren hade en nyhet - pjäxdubbar

Glömde i hastigheten att nämna att Pikmakarn har tagit fram dubbar för hala pjäxor, nytt för mig i alla fall. Det är 2*6 skruvar med ett huvud i form av en dubb (jfr dubbdäck på bil) som man skruvar fast under sina hala pjäxor så att man slipper halka på hala berghällar o d. Har inte hunnit testa än.
 
Skyllermarks skridskodel har namn efter grundaren och tidigare huvudägaren Stefan Skyllermark i Nacka. Han sålde för några år sedan huvuddelen av skridskoverksamheten till Devex ett verkstadsbolag som ligger i Skarpnäck. Skridskodelen drivs av Ragnar Wijkström med ett förflutet på Friluftsmagasinet, som också är skridskoledare i FoS och tidigare aktiv ledare i SSSK samt medlem här på Utsidan.

Stefan Skyllermark satsade på elprylar till fritidsbåtar och numera tydligen även på gröna aktier och småskalig elproduktion (han är vd i Skyllermarks elproduktbolag http://www.skyllermarks.se/content/verksamhet.html)

Thure


Det ante mig att det hängde ihop på det viset, men jag var inte säker. Skyllermarks elgrejer har jag sett på båtmässan i Älvsjö och hos den lokala båttillbehörsfirman (Hjertmans), och Ragnar (SkridskoRagnar) har jag träffat några gånger IRL dels på mässor i Älvsjö och dels på den lokala Naturkompanietbutiken i Västerås.

Per Brune
 
Kitesegling

på is har försökts under några år. I Stockholmstrakten är det ingen hit så här långt kanske för att vindarna ofta är rätt byiga vintertid.

Men i och med att kiteseglingen vuxit så mycket sommartid och vintertid i fjällen och i arktiska trakter kanske kunskap och utrustning nu finns som gör det lättare att lära sig?

Tror att en kurs är värdefull även om man bara tänker hålla till på is.

Någon som vet mer?

Jag kan inte avgöra om Stadiums modell är någon riktig nyhet. Gissar att det är lämpligt med mindre kite på is än på snö och framför allt på vatten. Är den prisvärd?

Thure
 
En annan "nyhet"

i Stadiums utbud är ett paket:

Skridskopaket - Everest Freeheel Pilot för 1999:-

Långfärdsskridskon Everest Freeheel Pilot (ord. pris 999:), pjäxan Salomon Active 8 Skate (ord. pris 1499:) och boken När Isen Lockar (ord.pris 99:) för 1999:-.

Är det någon av er som har längre erfarenhet av Pilotskor och Pilotbindningar på reguljära skridskoturer. Är det bra med återfjädringen av skridskon mt sulan? Är skorna bra? Håller sulorna på asfaltpromenader? Fryser bindingarna fast i frysande slaskföre?

Thure
 
Jag kan inte avgöra om Stadiums modell är någon riktig nyhet. Gissar att det är lämpligt med mindre kite på is än på snö och framför allt på vatten. Är den prisvärd?

Thure
Svårt att svara på, men motsvarande storlek (2-3m) övningskite brukar kosta mellan 1300 och 1500. Men då är de gjorda i dacron, eller någon billigare polyester, och har bara två linor utan något riktigt säkerhetssystem. Linorna brukar vara gjord i nylon. Enligt texten på Stadium så verkar den vara gjord av samma material och tekniker som "riktiga" kiter (Teijin Nylon), anväda Dyneema i linorna och ha en extralina för säkerhet (då kan man säkert backa upp kiten också).
Billig är den inte, men den känns nog prisvärd.
 
Kit och skridskor

Jag fick ett mail, troligen någon inspirerad av denna tråd som kikat i mitt fotoalbum och sett mina kitebilder med skridsko där. Mitt svar kanske kan vara av allmänt intresse.

"Jag har mest kört kite med skidor på sjöis i östersund (telisar). Med långfärdsskridskor har jag bara testat en gång och det är vad du ser på bilden. Det blåste väldigt lite men gick ändå rätt fort om jag jobbade med kiten. Min kite är på 5 kvadrat och det är en Ozon samurai. Funkar bra med skidor om det är hyffsad vind. Till skridskor är den för stor om det blåser lite mer skulle jag tro. Sen tror jag inte man bara kan gå på storleken utan modellen är nog avgörande för effekten per kvadratmeter så att säga.

Jag körde med löshälskridskor (skatepjäxa för skateskidåkning) på bilden du ser. Jag kände att det skulle varit svårt om det blåst mer varför jag skaffade en 50 cm skridsko som jag kan ha tillsammans med mina plastpjäxor för telis (låga plastpjäxor). Har inte testat eftersom det inte funnits is men jag tror det kan funka hyffsat.

Vad gäller val av kite skulle inte jag köpa någon på stadium. Bättre att gå en kurs hos någon som kan kiteing och få en känsla för vad för kite du vill ha. Att lära sig hantera kiten rätt är nog också väldigt värdefullt.

Sen ska man nog vara jäkligt försiktig med kite och långfärdsskridskor. Det kan gå ruggigt snabbt. Jag mätte med GPS någon gång när vi körde med skidor och jag minns inte resultatet, men det var inget man berättade för mamma. ;) Med skridskor kan det nog gå brutalt snabbt och dessutom får man lite drag uppåt. Då är man snabbt ute på is som är så tunn att den inte bär att ta sig upp på igen. Sen om du kör utan ryggsäck har du ingen flythjälp. Kortsagt det är nog rätt farligt. Dessutom svårt att ha en kompis med nära till hands. Således kan man inte se kiten som något använda på en skridskotur utan bara något att använda föratt köra runt på ett isparti som man redan åkt över och pikat."

Detta är i alla fall mina tankar i frågan... Om någon i Småland eller dess närhet ska köra i vinter så hånger jag mer än gärna på!

6e3c7571090217afee9d59af55103b69.jpg

Kite på skridskor

/Ala
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...