Intervjuundersökning av darriga skyttar

God ekologisk intelligens är att leva i och av naturen? Allt jag äter kommer från naturen, jag bor nära en storstad med rådjur runt husknuten men åker iväg till sommarstugan eller fjällen när jag får tid., och anser mig vara ekologiskt påläst men jag ser enbart naturen som en platts för rekreation.

Det är detta som många gånger blir krocken mellan oss som bor ute på landsbygden och ni som bor i storstan. Ni vill ha det så som ni vill så att ni kan få uppleva den "riktiga" naturen när ni är i er stuga eller är uppe och fjällvandrar.
Om det då försvårar för de som bor i området så slår ni er på bröstet och anser att dessa personer inte förstår vad som är bäst för området och dess utveckling utan att det är ni som läser om området och besöker nån gång per år som vet det. Detta betyder att det blir skoterförbudsområden och annat som hindrar lokalbefolkningen att leva det liv de själva vill leva för att ni ska få er "ostörda" natur.

Jag är, som ni säkert förstått vid det här laget, otroligt less på all den centrala styrningen av de natur resurser som finns just nu och som påverkar alla oss som lever i naturen betydligt mycket mer markant än de som besöker naturen då och då. Tyvärr så är allt för många av besluten negativa för lokalbefolkningen.
 
Jag är, som ni säkert förstått vid det här laget, otroligt less på all den centrala styrningen av de natur resurser som finns just nu och som påverkar alla oss som lever i naturen betydligt mycket mer markant än de som besöker naturen då och då. Tyvärr så är allt för många av besluten negativa för lokalbefolkningen.
Ett annat sätt att se på saken är så här: Ni som "lever i naturen" kräver att stora delar av den tas bort för att det skall gå att leva där. De som bor i trygga stan vill kunna uppleva riktig natur på dess egna villkor när de besöker den medan du/ni vill att stadens trygghet och bekvämlighet skall finnas även där du bor på bekostnad av naturen. Ni tror att ni vill leva i naturen men egentligen vill ni leva i stadsparken, eller hur?
 
Ett annat sätt att se på saken är så här: Ni som "lever i naturen" kräver att stora delar av den tas bort för att det skall gå att leva där. De som bor i trygga stan vill kunna uppleva riktig natur på dess egna villkor när de besöker den medan du/ni vill att stadens trygghet och bekvämlighet skall finnas även där du bor på bekostnad av naturen. Ni tror att ni vill leva i naturen men egentligen vill ni leva i stadsparken, eller hur?

Absolut inte, jag vill leva i naturen men jag vill ha rätten att skjuta en björn eller varg som anfaller mina djur eller uppehåller sig för nära byn. Jag vill också kunna köra en skoter för att ta mig från A till B på vintern men det får jag inte eftersom stora områden ska vara skoterförbud så att det är "störningsfritt" för turisterna som kommer från städerna.
Dessa saker är bara två av stor mängd förbud och lagar som påverkar lokalbefolkningen betydligt mer än turisterna.
 
Det är detta som många gånger blir krocken mellan oss som bor ute på landsbygden och ni som bor i storstan. Ni vill ha det så som ni vill så att ni kan få uppleva den "riktiga" naturen när ni är i er stuga eller är uppe och fjällvandrar.
Om det då försvårar för de som bor i området så slår ni er på bröstet och anser att dessa personer inte förstår vad som är bäst för området och dess utveckling utan att det är ni som läser om området och besöker nån gång per år som vet det. Detta betyder att det blir skoterförbudsområden och annat som hindrar lokalbefolkningen att leva det liv de själva vill leva för att ni ska få er "ostörda" natur.

Jag är, som ni säkert förstått vid det här laget, otroligt less på all den centrala styrningen av de natur resurser som finns just nu och som påverkar alla oss som lever i naturen betydligt mycket mer markant än de som besöker naturen då och då. Tyvärr så är allt för många av besluten negativa för lokalbefolkningen.


"God ekologisk intelligens är att leva i och av naturen" Klart vi vill uppleva den riktiga naturen och inte den som är anpassad så att människor skall kunna leva där helt utan påverkan av den, Det försvårar säkert för dig att du inte kan åka med din skoter precis där du vill men om man tex skulle tillåta människor att åka skoter överallt tror du det skulle vara hållbart? Skulle det vara God ekologisk intelligens?
Lever man i naturen får man anpassa sig därefter precis som man får göra i en storstad.

"Detta betyder att det blir skoterförbudsområden och annat som hindrar lokalbefolkningen att leva det liv de själva vill leva för att ni ska få er "ostörda" natur." Om lokalbefokningen skall tillåtas leva det liv dom vill som handlar det ju åter igen inte om God ekologisk intelligens och det heter "VÅR" ostörda natur, eller på vilket sätt vill du störa den?


http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/1909294.stm

http://www.foxnews.com/wires/2008Sep14/0,4670,IndiaLivingwithManEaters,00.html

Ungefär 22 människor dödas av tigar i Sundarban varje år, det är för det mesta fiskare som måste ta sig ut för att skaffa mat, det handlar mer eller mindre om överlevnad men endå så väljer man att försvara tigrarna, tigern är ett smart djur och attackerar nästan alltid människor bakifrån därför bär man trämasker med målade ansikten på bakhuvudet. 22 människor, Här gnäller man över någon jägare som stryker med vart hundrade år eller att tamboskap rivs.

Jag är rätt säker på att om en liten flicka eller pojke skulle dödas av en björn så skulle det bli allmänt uppror och ganska så mycket illegal jagt på eventuella mördarbjörnar men vem bryr sig om ett barn i Indien stryker med? Tigrarna måste ju räddas!

Dom är medvetna om riskerna men tar dom endå efter som dom vet att dom är inne på Tigerns mark, precis som att en surfare vet att han kan bli atackerad av en haj efter som han spelar på hajens planhalva, Björnar lever i skogen, det borde man vara medveten om när man flyttar ditt och att dom sedan inte är farliga som det så tydligt står i DN's artickel kanske man också borde tänka på. Chansen att ditt barn går vilse i skogen och omkommer är betydligt mycket större!

Detta betyder att det blir skoterförbudsområden och annat som hindrar lokalbefolkningen att leva det liv de själva vill leva för att ni ska få er "ostörda" natur.
 
Absolut inte, jag vill leva i naturen men jag vill ha rätten att skjuta en björn eller varg som anfaller mina djur eller uppehåller sig för nära byn.
Men när varje jakthund räknas som "mina djur" och varje hus räknas som "by" så blir det ju inte mycket plats över där rovdjuren får vara.
Jag vill också kunna köra en skoter för att ta mig från A till B på vintern men det får jag inte eftersom stora områden ska vara skoterförbud så att det är "störningsfritt" för turisterna som kommer från städerna.
Nu vet jag inte exakt var du bor men är det ett stort problem? Om du kör bil på sommaren så måste du köra där vägen går och på vintern så får du köra där skoterleden går. Att du kan och får köra ÖVERALLT utom där det är skoterförbud måste väl räknas som en stor bonus!
Är det kanske dessutom så att de skoterfria områdena drar till sig en del turistpengar till komunen så är det ju ett vettigt nyttjande av en naturresurs.
 
Kodiak öarna i Kanada?

Nej, Strömsunds kommun i norra Jämtland. ;)

http://www.jagareforbundet.se/lan/mittnorr/docs/forvaltningsplanz2006.pdf

http://www.jagareforbundet.se/news/stromsund_bjorntatas.asp

http://www.rovbase.se/

Jag är, som ni säkert förstått vid det här laget, otroligt less på all den centrala styrningen av de natur resurser som finns just nu och som påverkar alla oss som lever i naturen betydligt mycket mer markant än de som besöker naturen då och då. Tyvärr så är allt för många av besluten negativa för lokalbefolkningen.

Precis som jag är då...
Måste bara hoppas på att vi ska få regionalt styre i nästan allt.
 

Bilagor

  • PM-bj%F6rninventer-resultat-080414.doc
    59 KB · Visningar: 644
Senast ändrad:
Måste bara hoppas på att vi ska få regionalt styre i nästan allt.

Det kommer ju tyvärr inte att ske eftersom 08:eek:rna och de andra storstadsborna då inte kulle få ha naturen som de vill och kunna åka turskidor i större delen av fjällkedjan utan att störas av "idioterna" på skoter som bor i området och som inte förstår att det endast är på skidor man kan njuta av fjällvärlden.
Det skulle också innebära att det vore den regionala rovdjurskoncentrationen som skulle avgöra om det skulle bli jakt på ett specifikt rovdjur eller ej och det fungerar inte enligt de styrande i storstäderna, enligt dem skulle ju alla rovdjur bli utrotade även om man sätter upp regionala mål på hur stor rovdjurskoncentration man ska ha.


Men du och jag, Christer, kan ju alltid hoppas att vi "idioter" ute i landet får lite att säga till om när det gäller vårt eget område där vi bor och verkar.
 
Annars gäller alltid(!) SGT-metoden... ;)
Och genom att skriva det på ett öppet forum så har du, förutom att uppmana till brott, bekräftat alla "fördomar" om glesbygdsboende vilket är det största skälet till att ni inte får förtroende för någon lokal förvaltning.
Du är jägarnas, glesbygdsbefolkningens och demokratins största problem!
Vakna upp!
 
Det kommer ju tyvärr inte att ske eftersom 08:eek:rna och de andra storstadsborna då inte kulle få ha naturen som de vill och kunna åka turskidor i större delen av fjällkedjan utan att störas av "idioterna" på skoter som bor i området och som inte förstår att det endast är på skidor man kan njuta av fjällvärlden.
Det skulle också innebära att det vore den regionala rovdjurskoncentrationen som skulle avgöra om det skulle bli jakt på ett specifikt rovdjur eller ej och det fungerar inte enligt de styrande i storstäderna, enligt dem skulle ju alla rovdjur bli utrotade även om man sätter upp regionala mål på hur stor rovdjurskoncentration man ska ha.


Men du och jag, Christer, kan ju alltid hoppas att vi "idioter" ute i landet får lite att säga till om när det gäller vårt eget område där vi bor och verkar.

Ingen har kallat er idioter och jag hoppas vi slipper sådana påhopp.

Ursprungligen postat av Huggis
Jag är, som ni säkert förstått vid det här laget, otroligt less på all den centrala styrningen av de natur resurser som finns just nu och som påverkar alla oss som lever i naturen betydligt mycket mer markant än de som besöker naturen då och då. Tyvärr så är allt för många av besluten negativa för lokalbefolkningen.

Kan du ge mig många konkreta exempel på hur ni som bor på glesbyggden blir diskriminerade?
 
Och genom att skriva det på ett öppet forum så har du, förutom att uppmana till brott, bekräftat alla "fördomar" om glesbygdsboende vilket är det största skälet till att ni inte får förtroende för någon lokal förvaltning.
Du är jägarnas, glesbygdsbefolkningens och demokratins största problem!
Vakna upp!

Det måste till radikala metoder för stadsborna att vakna upp... ;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...