Intervjuundersökning av darriga skyttar

Vore det inte allra bäst om iaf björnjakt blev gjort med bedövningspilar?! Då blir det iallafall inga skadade björnar! :)
 
Ja tråden startades med anledning av den dåliga björnjakten. Jag har inget emot jakt, men jag har mycket emot dåliga jägare, det borde ställas betydligt större krav på jägarna. Det är ju uppenbart att dåliga jägare som skadeskjuter djur och som skjuter fel djur ger hela jägarkåren dåligt rykte.

Jag raderade i inlägget, men du hann läsa före det. Sorry. Det sista hörde inte till debatten. Du har helt rätt det ställs redan nya krav på jägarna. Det skrev jag i början också:

"Det förväntas av jägarkåren att vi ska hålla nere antalet björnar i naturen, annars så skulle det naturligtvis inte tilldelas några kvoter på jakten. Samtidigt som det saknas erfarenhet och tradition på hur jakten ska bedrivas. Det finns inte heller jakthundar som framavlats som lämpliga för denna jakt."

Jag hoppas att erfarenheten och traditionerna kommer med tiden, det handlar om mycket mer än skjutskicklighet!
 
Det bästa självförsvaret mot björnar är kanske att hålla sig inomhus, vad vet jag. Det jag försöker skriva om är inte självförsvar det är att vi måste jaga björn för att hålla populationen på en nivå som samhället beslutar om. Det är farligt och leder tom till döda jägare. Men vad är alternativet om inte jägare med skjutvapen gör det?? Ska militären sköta beskattningen med stridsvagn? ,eller polisen med automatvapen, eller SJ med påkörningar? Kom gärna med konstruktiva förslag! Googla gärna lite på hur många björnar som blivit påkörda av tåg denna hösten. Det kan bli en överraskning.
Vad tror du om bedövning å låta de sova till döds då?
 
Då kvarstår fortfarande frågan om vem som ska bedriva jakten?
Vad är problemet? Det finns bevisligen i alla fall några hyfsat erfarna skickliga jägare som vet hur björn jagas. Jägarförbundet får väl anlita dem som övningsledare och utbilda fler jägare inom björnjakt. Det borde staten kunna bekosta. Jag kanske själv tar jägarexamen och sedan tränar för bl.a. björnjakt.

Raskesven
 
Jag tycker fortfarande inte att vi har något björnproblem att prata om här i landet. Det är självklart förbannat sorgligt att någon dör, men det dör folk i förbannat sorgliga olyckor varje dag. Vi kan inte förhindra alla olyckor, och om vi ska lägga ner resurser på att förhindra någon typ av olycka är det väl såna olyckor som kostar fler människoliv per år?

Det är mycket möjligt att vi kommer få björnproblem i framtiden, men att folk ser björnar i naturen och blir skraja är inte björnens fel, som jag ser det. Jag blir också småskraj när jag hittar färsk björnspillning, men det betyder inte att jag tycker att vi ska decimera björnstammen.

Och om vi ska ha en massa björnjagande jägare ute i skogen verkare det som om vi behöver en bättre jägarkår. Annars är risken stor att björnjakten dödar fler människor än vad björnarna gör. För även om vådaskjutningar med dödlig utgång är väldigt ovanliga så är de vanligare än rovdjursangrepp med dödlig utgång.

PS. För protokollet är jag för både rovdjur och jakt.
 
Vad är problemet? Det finns bevisligen i alla fall några hyfsat erfarna skickliga jägare som vet hur björn jagas. Jägarförbundet får väl anlita dem som övningsledare och utbilda fler jägare inom björnjakt. Det borde staten kunna bekosta. Jag kanske själv tar jägarexamen och sedan tränar för bl.a. björnjakt.

Raskesven
Bra ide!!
Det är precis så det fungerar!!. Förutom att jag inte vet hur man "tränar" inför björnjakt utan att riskera vare sig skadskjutningar eller svåra eftersök beroende på oerfarna hundar. Jag tror i alla fall inte att man kan träna enbart på skjutbana för att klara av att hantera en puls på 180 och händer som darrar som asplöv när man försöker sikta. Jag vet naturligtvis inte men jag kan tänka mig att det känns så för många förstagångsskyttar vid all jakt. Det är där erfarenhet kommer in och den får man nog inte i skolbänken eller på det här forumet.

Till Fjäderlätt kan jag säga att storleken av problemet eventuellt beror på varifrån man tittar. I min hemkommun har en rektor förbjudit barnen att vistas i skogen nära skolan eftersom man har observerat björnhona med två ungar i närheten. Min kommun ligger dock inte i Stockholms län.
 
Senast ändrad:
Vad avses med jägare i denna tråd? Är de de som skjuter änder med en jycke som simmar ut och hämtar fågeln. Är det de som jagar fågel i skogen med skällande fågelhund? Är de som jagar hare med drivande hund? Det finns så många jägare och skall man tala om björnjakt så får man tala om älgjägare, eller har jag helt fel?

Det finns inte många björnjägare i landet utan det är älgjägare som jagar björn. Det enda som är gemensamt för dessa jakter är ett klass 1 vapen för det är helt skilda jaktformer. Man kan inte säga att jägarna är dåliga jägare utan att jägarna är dåliga björnjägare.

För inte så många år sedan var det en ynnest för en jägare att få skjuta björn. Nu klagas det för att man är "tvungen" att skjuta björn. I likhet med älgjakt och skjutprov borde man även ha utbildning för björnjakt. Bara för att man går ut med 30-06 an några dagar per år och kallar sig jägare betyder det inte att man är jägare, bara att det är en hobby man har.

Som före detta tjuvjägare och jägare kan jag tänka mig att jaga björn. Ge mig bara mark att jaga på så jag slipper smyga för både folk och björn så kan jag ge mig ut med en 30-06 och skjuta så många björnar jag orkar.
 
Största fördelen med björnjakt (å annan jakt oxå, t ex jakt på varg) är ju att det tillfälle till så många sakliga diskussioner här på utsidan... ;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...