Intervjuundersökning av darriga skyttar

Hur är det med strandskyddet och allemansrätten tex efter väg 222 till Värmdö?
"Jag gör som jag vill på min mark" finns, och ökar i omfattning vare sig vi vill eller inte.
Jag hävdar inte på något sätt att det är önskvärt eller bra, men utvecklingen går åt det hållet.
Landskapsbilden förändras och vindsnurrorna växer som svampar ur jorden, den biologiska enfalden sprider sig, natur och rekreation har blivit en industri.
Sedan får Du och juristerna säga vad ni vill.
Återigen, det är inget jag försvarar eller önskar jag bara ser utvecklingen. Sedan kan jägare och jaktmotståndare, stadsbor och glesbygdsbor, använda hur mycket tid eller bokstäver i detta forum som helst i sitt verbala krig, men när vi lyfter blicken från tangentbordet så har allemansrätt, strandskydd och allmänhetens förmåner försvunnit till förmån för vinstintresse och privat ägande. Kanske vi borde se det som förenar och kämpa för det vi har gemensamt i stället för att ödsla tid och energi på att motarbeta varann. Bara ett förslag!!


Så vad är det som vi har gemensamt?
Och vad ser man för exempel längs väg 222 till värmdö???
 
Betula pendula: Så vad är det som vi har gemensamt?

Kärlek till naturen och ett intresse av att vistas på "utsidan"?

Och vad ser man för exempel längs väg 222 till värmdö???

Varenda avtagsväg har en skylt där det står enskild väg, längs stränderna står lyxvillorna på rad. Nedanför dom ligger privata kajer och båthus. Där har allmänheten inget utrymme. Man ser på regeringsnivå över lagstiftningen angående strandskydd. Syftet med lagen påstås vara att man "stärker strandskyddet på områden där exploateringstrycket är stort" samtidigt som man inför "lättnader där tillgången till orörda stränder är god och exploateringstrycket är lågt. "

Miljödepartementet: Stränder har en stark dragningskraft på människor. I områden med god tillgång till fria strandområden bör det kunna vara möjligt för en kommun att använda en mindre andel av strandområdena för anläggningar eller verksamheter som långsiktigt gagnar och stärker landsbygdens utveckling, genom att de till exempel bidrar till ökad sysselsättning. Det kan röra sin om anläggningar för besöks- och turismnäringen, till exempel uppförande av campingstugor eller en servering. Men det kan också vara uppförande av en- och tvåbostadshus i anslutning till befintlig bebyggelse.

Mitt citat: Landskapsbilden förändras och vindsnurrorna växer som svampar ur jorden, den biologiska enfalden sprider sig, natur och rekreation har blivit en industri.

Vi har redan idag stora områden där allmänheten inte har möjlighet att vistas, man ser över lagstiftningen för att lätta på restriktionerna även inom andra områden. Människor med gott om pengar ska få köpa sig en havsutsikt. För varje såld utsikt så försvinner motsvarande del av vår gemensamma natur eller vårt gemensamma landskap eller landskapsbilden.

Jag kan inte förklara tydligare än så här vad som borde ena oss som vill vistas i naturen oavsett om vi är där för att fotografera, jaga, vandra, fågelskåda eller vadsomhelst.

Medan vi käbblar så försvinner det vi käbblar om!!
 
Kärlek till naturen och ett intresse av att vistas på "utsidan"?



Varenda avtagsväg har en skylt där det står enskild väg, längs stränderna står lyxvillorna på rad. Nedanför dom ligger privata kajer och båthus. Där har allmänheten inget utrymme. Man ser på regeringsnivå över lagstiftningen angående strandskydd. Syftet med lagen påstås vara att man "stärker strandskyddet på områden där exploateringstrycket är stort" samtidigt som man inför "lättnader där tillgången till orörda stränder är god och exploateringstrycket är lågt. "





Vi har redan idag stora områden där allmänheten inte har möjlighet att vistas, man ser över lagstiftningen för att lätta på restriktionerna även inom andra områden. Människor med gott om pengar ska få köpa sig en havsutsikt. För varje såld utsikt så försvinner motsvarande del av vår gemensamma natur eller vårt gemensamma landskap eller landskapsbilden.

Jag kan inte förklara tydligare än så här vad som borde ena oss som vill vistas i naturen oavsett om vi är där för att fotografera, jaga, vandra, fågelskåda eller vadsomhelst.

Medan vi käbblar så försvinner det vi käbblar om!!

Jag håller med till fullo, men vad skall man göra åt problemet? Vi vanliga människor har väl knappast något att sätta emot kapitalisternas stora bankkonton och deras tillgång till lobbyister?

Skog och strandtomter är pengar, pengar är status och status är viktigt i dagens ytliga samhälle. Vi människor har ju bevisligen nästintill noll förmåga att inse och åtgärda problemen innan dom redan skett.
 
Jag håller med till fullo, men vad skall man göra åt problemet? Vi vanliga människor har väl knappast något att sätta emot kapitalisternas stora bankkonton och deras tillgång till lobbyister?

Skog och strandtomter är pengar, pengar är status och status är viktigt i dagens ytliga samhälle. Vi människor har ju bevisligen nästintill noll förmåga att inse och åtgärda problemen innan dom redan skett.

En sak man kan göra är väl att vända agiterandet utåt, i stället för att som jägare försöka omvända en jakt motståndare eller tvärtom, så kan vi väl försöka påverka det som är en gemensam motståndare. Vi har ännu demokrati i Sverige så det finns massor med möjligheter att påverka samhällsutvecklingen, men inte om man blir en fanatiker som använder all sin tid till att försöka omvända andra fanatiker. Använd energin i ett sammanhang där den kan bli konstruktiv i stället.
Nu har några av oss som är jaktintresserade debatterat i ett antal trådar mot Dig och några fler jaktmotståndare. Till vilken nytta? Om vi hade använt energin och orden politiskt i stället så kanske vi hade kunnat förändra världen en smula.
 
En sak man kan göra är väl att vända agiterandet utåt, i stället för att som jägare försöka omvända en jakt motståndare eller tvärtom, så kan vi väl försöka påverka det som är en gemensam motståndare. Vi har ännu demokrati i Sverige så det finns massor med möjligheter att påverka samhällsutvecklingen, men inte om man blir en fanatiker som använder all sin tid till att försöka omvända andra fanatiker. Använd energin i ett sammanhang där den kan bli konstruktiv i stället.
Nu har några av oss som är jaktintresserade debatterat i ett antal trådar mot Dig och några fler jaktmotståndare. Till vilken nytta? Om vi hade använt energin och orden politiskt i stället så kanske vi hade kunnat förändra världen en smula.


Problemet för mig där är att den svenska byråkratin är så enormt långsam och en helt vetenskap, till ilket department/tjänasteman skall man vända sig osv, Dessutom har jag (förmodligen lite väl fördomsfullt) för mig att dom som äger stora strandtomter med lyxbåtar snarare skulle engagera sig mot det vi vill och även den mäktiga skogsindustrin som har en hel delpengar att spendera på lobbyister, eller så är jag bara lat :( Men att för'ndra världen en smula skulle kännas bra, väldigt bra!!!!!
 

avslutad210712

Gäst
Där ser man hur det blir när man inte har tid att häcka på utsidan så mycket som man skulle behöva *host host*

Läste de två första sidorna där det handlade om björnjakt, hoppade till sista sidan (just nu i alla fall för det lär knappast stanna vid den här sidan) och fick läsa om strandskyddets vara eller icke vara :)
 
Där ser man hur det blir när man inte har tid att häcka på utsidan så mycket som man skulle behöva *host host*

Läste de två första sidorna där det handlade om björnjakt, hoppade till sista sidan (just nu i alla fall för det lär knappast stanna vid den här sidan) och fick läsa om strandskyddets vara eller icke vara :)

japp.... "de" har hoppat en ganska bra bit från topic... ;)
 
japp.... "de" har hoppat en ganska bra bit från topic... ;)

Det är utveckling grabbar. Vi har gått vidare från "darriga skyttar" det blev liksom färdigutrett. Nu pratar vi viktiga grejer här!
Arntur. vänd dig inte till en tjänsteman, bli politiker. Det behövs människor som brinner för sina åsikter i alla partier. Politik är inte tillåtet i forumet så jag säger bara: demokratin behöver "vanliga" människor som har åsikter och tror på saker, det verkar Du göra.
 
Det är utveckling grabbar. Vi har gått vidare från "darriga skyttar" det blev liksom färdigutrett. Nu pratar vi viktiga grejer här!
Arntur. vänd dig inte till en tjänsteman, bli politiker. Det behövs människor som brinner för sina åsikter i alla partier. Politik är inte tillåtet i forumet så jag säger bara: demokratin behöver "vanliga" människor som har åsikter och tror på saker, det verkar Du göra.

bara det... det kan bli farligt för politikerna då... ;)

Men själv så ska man ju bli nån som jobbar med jakt och natur... tror jag...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.