"cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips,

Tjena!
Har för ett bra tag nu följt ett antal lånfärdscyklingar och nu blivit sugen på en egen!
Färdvägen Sverige till Kina lockar, så nu letar jag efter en go resekamrat som vill följa med!
Så om du är sugen på ett cykeläventyr nästa år(ca mars -) så skicka mig ett mail.
Är nybörjare inom området så jag mottar gärna tipsoch råd från erfarna långfärdscyklare.
Själv är jag en aktiv 22årig kille från Jönköping.
Min e-mail; soun_d@hotmail.com
 
Se hit!

Tjena!
Har för ett bra tag nu följt ett antal lånfärdscyklingar och nu blivit sugen på en egen!
Färdvägen Sverige till Kina lockar, så nu letar jag efter en go resekamrat som vill följa med!
Så om du är sugen på ett cykeläventyr nästa år(ca mars -) så skicka mig ett mail.
Är nybörjare inom området så jag mottar gärna tipsoch råd från erfarna långfärdscyklare.
Själv är jag en aktiv 22årig kille från Jönköping.
Min e-mail; soun_d@hotmail.com

Tjena!

Vad kul,jag har ett liknande projekt på gång 2008,tänkte iofs dra iväg först i maj men kan vara flexibel.Maila mig för vidare info om du vill.

sourund2001@yahoo.se


Har kört diverse långturer förut ensam men denna gång tycker jag det vore skoj ha en kollega att dela upplevelsen med.

En riktig långfärdscyklist som du kan få goda råd av är Stellan Johansson.Han genomför just nu en långcykling till Kina.

Ett gott tips - kolla hans sida!


http://www.sandstorm.se/
 
Samma här

Men 2008 blir för tidigt, snarare start feb-mars 2009. Funderar just nu på resväg. Vill absolut inkludera Karakorum highway, men kanske skippa Baluchistan i Pakistan och snarare komma norrifrån. Funkar nordöstra Afghanistan och övriga -stanländer?
Det finns 3 alternativ:
- genom Europa, Turkiet, Iran, Pakistan.
- genom Östeuropa, Ryssland, Georgien, Azerbadzjan, Iran osv.
- genom Baltstaterna, Ryssland, Kasakhstan och mot övriga -stanländer. Denna ska dock bli svår pga. visumet genom Kasakhstan, någon som vet något om detta?

Hade tänkt cykla själv med utbyter gärna åsikter.
 
Är också på G att cykla den vägen. Tänkte bara höra om ni tror att de senaste nyheterna, ang. Al Qaida's hot med en svensk konstnär. UD avråder starkt från resor till mellanöstern för oss svenskar, något man ska tänka på eller är det bara att köra på tror ni? :)

För våran del så skulle vi för övrigt helst köra via -stanländerna, men visum kan ju krångla. Får helt enkelt se vad det blir när vi kommer ner!
 
Olägligt

Jag tillsammans med två grabbar beger oss iväg mot destination Kina 1oktober, ungefär två veckor kvar. Och man får ju säga att dessa rondellhundar kom ganska olägligt. Vi hade tänkt köra östeuropa ner till Iran och Pakistan vidare in mot Kina med slutmål Beijing.

Vi anländer till Iran någonstans i början av 2008, frågan är ju då om detta ämnet har svanlnat av en del tills dess. Kanske helt och hållet får angripa Kina från någon annan flank?
 
Visum

- genom Baltstaterna, Ryssland, Kasakhstan och mot övriga -stanländer. Denna ska dock bli svår pga. visumet genom Kasakhstan, någon som vet något om detta?

Hade tänkt cykla själv med utbyter gärna åsikter.

Visum till Kazakstan ska inte vara några problem. Träffade flera cyklister och motorister i Bishkek för mindre än 3 veckor sedan som hade kommit in via Kazakstan. Det är dock ett stort och dammigt land att ta sig igenom var de flesta spontana kommentarerna.

Dock har jag hört att det ska vara förjävligt med ryskt visum för typ cykling? Kan någon konfirmera det? Jag var där en kortare period och det var högst byråkratiskt, krångligt och dyrt.

Stefan
 
Fick tipset av Daniel på scutisorex.se som cyklat genom Ryssland att det bästa alternativet var att köpa "jobbvisum" för den perioden man tänkt vara där. Finns tydligen flera företag som erbjuder sådant.
 
Borde skriva naagra rader i denna traad...

Albin85: Jag cyklade till Kina 2002-03 saa om du vill ha naagra tips saa aer det bara att skicka mail. Cyklade daa den norra rutten, Baltikum-Vitryssland-Ryssland-Stan-laenderna-Kina. Aer aeven paa vaeg till Kina igen paa cykel och startade i Egypten denna gaang och cyklade Egypten-Mellanoester-Turkiet-Kaukasus-Iran daer jag aer nu. Kommer troligtvis att dra genom Stan-laenderna in till Kina naesta aar. Maaste var tillbaka i Sverige i november i aar men kommer att aaka ut igen i januari naesta aar. Blir daa lite vintercykling innan vaaren kommer... Har tillgaang tll telefon i Sverige saa om du har maanga fraagor saa aer det bara att ringa.

onak: Cyklade genom Ryssland och Stan-laenderna tidigare och det var lite kaensligt med visum 2002-03 men det gick att ordna. Laettare att fixa dem paa plats aen att faa dem fraan Sverige. Har du ett ryskt visum saa borde du kunna faxa resten i Moskva om du koer den norra rutten. Dra du soederut saa gaar det att plocka upp visumen i Turkiet eller i Kaukasus och daa aer Tbilisi i Georgien ett bra staelle. Fixade visum till Azerbajdzjan och Iran daer och det finns aeven fler ambassader i staden. Kommer att vara i Yerevan i Armenien om naagra veckor och kommer att kolla vad som gaeller foer visum till Stan-laenderna. Graensen Ryssland-Kaukasus aer staengd...

Linyah: Linn, du kan kaenna dig saeker... Aer nu i Iran och ingen haer har naemnt naagot om rondelhundarna. Naer man naemner att man aer svensk i Iran som blir det bara bra miner. Sverige raeknas som ett paradis i Iran.

erken: Rodellhundarna aer redan svala i Iran. Har varit i Iran de senaste tvaa veckorna och ingen har paapekat naagot om konstverken. Har varit paa TV haer saa folk vet att jag aer svensk men ingen negativ reaktion fraan folket.

straylight: Borde vara laett att fixa visum till Kazakhstan. Har varit daer tre gaanger tidigare och helt klart mitt favoritland naer det gaeller cykling. Kommer troligtvis att spendera naesta sommar i landet. Hoppas att jag kan fixa ett tre-maanaders visum eller aennu baettre foer ett halvt aar... Visst aer det dammigt paa sommaren men paa vintern aer det snoe...

Vinter i Kazakhstan
kaz_2003_02.jpg


Vaar i Kazakhstan
kaz_2003_06.jpg


Sommar i Kazakhstan
kaz_2002_02.jpg


Hoest i Kazakhstan
kaz_2002_08.jpg


/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Stellan: Nar ar du tillbaka i centralasien? Undrar om inte jag ska ta en svang dit sent i var och sommaren...Far vakl se om det bluir nagot givande Norgejobb nar jag kommer hem:))

/Lars

Tar det lungt och glider bara runt med cykeln för tillfället. Väntar in nästa år och sedan blir det hård cykling till Centralasien från Armenien. Fungerar det som jag vill med visum, snö och annat så kommer jag att vara i Turkmenistan i slutet av mars. Har tanke på att dra Armenien, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadjikistan, Kirgistan, Kasakstan och Kina. Efter Kina vet jag inte. Kanske cyklar hem igen...

/Stellan
www.sandstorm.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
greendanger "Lång" cykling Långcykling 4
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
Anki56 Sällskap sökes cykling jul-nyår Långcykling 1
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
santiago Cykling Holland-Ö-vik Långcykling 4
Ha st Cykling i Italien Palermo - Como Långcykling 0
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
niking Hög tid att satsa på infrastruktur för cykling Långcykling 10
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
henrik_faming Cykling i Kroatien juni 2011 Långcykling 4
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Sailorboy81 cykling ca 5-7dar slutet på juni början av juli Långcykling 0
bogdanescu Cykling och vandring Långcykling 3
kimsjö Cykling NY-Vancouver Långcykling 3
ChristianSvensson2 Erfarenhet av cykling i Väst och Centralafrika Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
Emil_S Cykling till Gibralta. Hur lång tid? Långcykling 2
basti Hörlurar för cykling! Långcykling 17
jamo Turtips för långweekend-cykling max 12 timmar bilresa från Stockholm? Långcykling 15
kajhaj cykling i Istrien/Kroatien Långcykling 7
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
miyata cykling i norra tyskland Långcykling 5
hjan Cykling på södra och västra Teneriffa Långcykling 0
StefanP- Skor för cykling och vandring Långcykling 5
LeifP Cykling i Portugal? Långcykling 3
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
herr lejon cykling i Provence Långcykling 0
j_stellan Cykling i Spanien Långcykling 7
bikerider Studiecirkel om cykling Långcykling 0
igs cykling i nordamerika Långcykling 3
avslutatmedlemskap0601 Cykling 2006 Stockholm > Kapstaden – reskamrat sökes! Långcykling 6
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11
chrille_g Cykling i Sydostasien Långcykling 8
gunnarmongard Cykling i november Långcykling 9
tony5811 Cykling Skellefteå-Kebnekaise-Nordkap t.o.r 2006 Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.