Vargens vara eller inte vara?

Hmm, bortsett från att vargen så småningom skulle kunna bli ett jaktbart vilt synes väl inget i listan ovan tala för att det skulle vara bra med vilda vargar i den svenska naturen?
 

avslutad210712

Gäst
Funderar på

om det har dragit igång någon form av lobbyverksamhet för att jaga/utrota vargar för lokaltidningarna hade/har både i går och i dag två olika debattinlägg angående just denna sak.

Personligen anser jag att vi har både plats och råd med vargar men samtidigt skulle jag utan tvekan döda en varg (om jag skulle ha vapen med mig vill säga för annars vore det nog inte så enkelt) som försöker döda min hund och om jag vore i närheten så jag har en chans att göra det.
 
mellpat; sa:
Hmm, bortsett från att vargen så småningom skulle kunna bli ett jaktbart vilt synes väl inget i listan ovan tala för att det skulle vara bra med vilda vargar i den svenska naturen?

jag vet inte om du förstår så här svåra ord.. men kör till..

MÅNGFALD
 
Farm eller levande ekosystem?

Rovdjur ingår i den vilda naturen. Rovdjur är en del av balansen. Tar man bort ett rovdjur så innebär det konsekvenser för andra populationer och för flora vilket kan öka risker för även människa. T ex för älgolyckor, älgskador på skogen etc.

Fjällräven överlever knappast utan stora rovdjur (varg mest).

Allt det här vet du naturligtvis Ingemar. De som inte läst gamla vargtrådar kan läsa det där.

Ytterst är det politik. Det finns en majoritet i Sverige för en livskraftig vargpopulation. Det finns en högljudd minoritet som vill få bort vargen från sina revir. Denna senare åsikt företräds delvis av personer som använder tveksamma debatt och lobbymetoder.

Tjuvjakt på varg är svår att stoppa.

Thure
 
mellpat; sa:
Hmm, bortsett från att vargen så småningom skulle kunna bli ett jaktbart vilt synes väl inget i listan ovan tala för att det skulle vara bra med vilda vargar i den svenska naturen?

Jag förstår ärligt talat inte din inställning alls. Glöm för ett ögonblick att det är den kontroversiella vargen vi pratar om och ta en annan valfri art, vilken som hellst. Jag minns någon tråd där fästingen nämndes till exempel. Varför anser du att biologisk mångfald är onödigt? (Varför vill du bita den hand som föder dig, undrar jag?)
Vad är det som är så svårt att förstå i argumentet att den biologiska mångfalden är viktig för VÅR överlevnad och inte bara för alla dessa arter som "skall bort"?

Jag är uppvuxen i vargområden, jag har aldrig någonsin varit rädd för att vistas i skogen, mer än runt bebyggda områden och i elljusspår där en och annan läbbig gubbe har vistats. Jag har hund och jag har jägare i familjen, jag har stuga i både varg- och björnområde där jag vistas frekvent sommartid och jag vill faktiskt ha rovdjuren omkring mig! Jag är nämligen FÖR en framtid och en hållbar utveckling och FÖR ett hållbart nyttjande av jordens resurser.
 
Vår yngsta dotter kmmmer döpas till Ylva...

Därför att vargen står för två saker jag gillar, styrka och skygghet...
 
Med tanke på hur dålig lönsamheten är för extensiv husdjursskötsel i de bygder där vargen ibland tar får och liknande så tycker jag det finns ytterligare ett argument för vargens existensberättigande i våra marker. Jag tror att man kan tjäna mer pengar på att sälja vargupplevelser än vad man gör på att föda upp får.

När norskarna och islänningarna drog igång sin senaste valslakt så fanns det uppgifter i media om att valskådning och liknande drog in 5-10 ggr så mycket pengar som valjakten skulle göra. Tål att tänka på. Tål ännu mer att tänka på varför man trots detta genomför valslakten. Nationell chauvism: Ingen skall komma till oss och säga vad vi inte får göra?

När en ett spårområde för järnväg genom Manhattan blev tillgängligt så hade naturligtvis den marken ett mycket högt kvadratmeterspris. Vad kunde hindra någon från att bygga på detta? Frivilliga krafter som istället ville bevara spårområdet som en lång, smal "park" lyckades ändå med detta. Metod: Man kunde övertyga de som ägde fastigheter i närheten av spårområdet att värdet på deras fastigheter skulle öka kraftigt om det fanns en trevlig park med promenadstråk i närheten. Istället för bara flera hus.

Det blev alltså ekonomiskt lönsammare, totalt sett, att behålla området som park.

Hur mycket värdefullare skulle ett område vara för turister om man kunde lova att det finns varg i markerna?

Jörgen
 
Jag tycker egentligen inte att det är värt att diskutera "vargfrågan" förutom som ren underhållning.

Vill man diskutera djur som kan vara skadliga eller farliga finns det ju andra som är betydligt mer relevanta att diskutera, till exempel getingar och järvar.
 
Nordesjö; sa:
Jag tycker egentligen inte att det är värt att diskutera "vargfrågan" förutom som ren underhållning.

Vill man diskutera djur som kan vara skadliga eller farliga finns det ju andra som är betydligt mer relevanta att diskutera, till exempel getingar och järvar.

Glöm inte älg!

Peter P.
 
mellpat; sa:
Hmm, bortsett från att vargen så småningom skulle kunna bli ett jaktbart vilt synes väl inget i listan ovan tala för att det skulle vara bra med vilda vargar i den svenska naturen?
Kla´t, de ligger nå´tt i vad du skriver.

Skall man ansluta sig till den tesen kan vi ju tömma vårt luftrum på Kungsörn; havsörn, alla andra örn, falk vråk uggla uv kråkor skator korpar gäss svan.

Småfåglarna som kostar frön under vintern kan vi göra av med också, så slipper vi den kostnaden. Flera hundra för en lång vinter.

Flyttfåglarna kan vi möta med intensiva kanonader på våren, så att de vänder och aldrig mer vågar flyga åt norr. Vad skall vi med dem till? De kan stanna i Italien där de är ät- och jaktbara.

Eller så inför vi skottpengar på allt byte som inte är av intresse för jägare på annat sätt. Eureka, så blir de jaktbara byten de med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.