Vargens vara eller inte vara?

OK tyck till eftersom många tycker. Men snälla håll er ifrån att märka ord och kasta skit på varandra.

Jag gillar vargen. Har alltid haft svårt med hur vargen utmålats som ond i sagor osv.. Har tyckt för stark produktiv vargstam ibland och mot ibland. Vargen VAR före oss i naturen. Vargen HAR samma rätt(eller mer) att få finnas.
Men debatten blir mer och mer infekterad av båda sidors trångsynthet och rent fientliga uttalanden florerar allt oftare i media och oss jägare emellan.

Är ju själv ägare till en potentiell vargavec i form av en tax. Skulle bli ledsen och förbannad om hon strök med i skogen p.g.a varg. Men jag skulle bli lika ledsen och än mer förbannad om någon skulle skjuta henne eller köra över henne. Men det KAN hända det oxå.. man kan aldrig vara beredd på det.

Bor och verkar i just nu vargfria områden men jag känner att jag inte önskar vargen hit heller. Känner att det räcker med potentiella skador på hunden om jag nu ska envisas med att ha henne i skog och mark och döda andra djur för att jag kan och vill. Vill kunna jaga, utan varg om jag är självisk och det är jag ju, är ju människa. Så nu säger jag till slut att det får gärna finnas varg i Stockholmsområdet och längs asfalterade inlinesleder i "skogarna" däri kring men inte på min jaktmark. Om sedan vargen är lika välkommet inslag bland politikerna efter 5 år så lägger jag ned min röst...

Fatta vad en stark vargstam skulle kosta svenska folket om de etablerade sig i renskötselområden förresten??
 
Jag rekommenderar den utmärkta sök-funktionen som finns här på forumet. Jag tror att du kan hitta alla svaren på din fråga i någon befintlig tråd.
 
jag har ännu inte sett ett enda vettigt argument för att vi inte skall ha en välmående och välkontrollerad vargstam i sverige..
 
Mina föräldrars generation, inkluderat statens ledning, behövde inte argumentera för utrotningen och skottpengarna på varg i jordbruks- och renskötselområden, dvs hela landet. Frågan var okontroversiell. Det är dom som nu vill ha varg i dessa områden som har bevisbördan. Upp till bevis!

Om vargen vore utrotningshotad vore det tokigt att som nu låta den ströva fritt i dom farliga svenska skogarna.
 
-PaTRiC-; sa:
hörru mellis, jag lämnade "bevis" i förra tråden men istället för att bemöta dom valde du att fortsätta med dina fjantinlägg utan substans..

Hmm, jag är gammal och har lite dåligt minne. Kan du vara vänlig att sammanfatta bevisen, helst inom ramen för trådskapare Johans önskemål om att inte märka ord eller kasta skit.
 
mellpat; sa:
Mina föräldrars generation, inkluderat statens ledning, behövde inte argumentera för utrotningen och skottpengarna på varg i jordbruks- och renskötselområden, dvs hela landet. Frågan var okontroversiell. Det är dom som nu vill ha varg i dessa områden som har bevisbördan. Upp till bevis!

Om vargen vore utrotningshotad vore det tokigt att som nu låta den ströva fritt i dom farliga svenska skogarna.
Var det samma generation som var ansvariga för skotten i Ådalen?

Skottpängar låter inge vidare.
 
*suck*

1. vargen är relativt ofarlig för människan, detta är den samlade vetenskapen överens om.. Älgar däremot är skitfarliga..

2. vargen utgör inget hot mot jakthundar om inte hundförarna envisas med att släppa hundarna lösa, det är i princip bara här man väljer att släppa hundarna vind för våg, det finns massor av jaktsätt med hund vilket är i det närmaste 100% säkert mot varg.

3. tamboskap är inte heller hotat av vargen om djurägarna skulle stängsla enligt tidigare given instruktion. detta fungerar ypperligt mot leopard i Afrika så jag misstänker att det skulle funka på vargen här speciellt om man ser till hur el-känsliga hunddjur är.

4. hjärnspöken, vissa lider tydligen av en desillusionerad bild av vargen andra har torgskräck eller fobi för spindlar.. detta går att bota med terapi..

5. renskötsel, eftersom renskötseln är i det närmaste fullständigt betald av skattemedel så får dom snällt rätta sig efter den som betalar för deras skotrar och helikoptrar..

6. Med riktad avel så väljer man vilka individer och hur deras egenskaper bör vara, detta gör att vi ganska lätt genom att skjuta bort oskygga individer kan få en skygg vargstam vilket gagnar alla.. Detta är ett välkänt och väl fungerande sätt att avla fram en stam som passar samhället och det används med stor framgång i södra Sverige på vildsvin.

7. Vargen skall precis som lo och björn vara ett jaktbart vilt när stammen bär detta, det ger jägarna mer kunskap och större förståelse för vargen, man hör sällan samma debatt med björn och lo trots att björnen är ett betydligt mycket farligare djur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.