F.d hundägare

Vår älskade glade energiske Ricko finns inte längre. Vår goa lilla gråhund dödades och hittades halvt uppäten igår. Han släpptes för att jaga älg i ett område där det tidigare aldrig funnits varg, igår fanns dom där. Tyvärr skiljer sin inte vår historia ifrån mängden.

Jag sörjer min träningskompis och vän, men jag sörjer också en förlorad känsla av lugn ro och glädje som jag tidigare alltid känt i skogen. Jag sörjer den trygghet jag en gång kände.

Glädjen och gemenskapen i skogen genom jakten med hunden, det som jag och många med mig längtat "hem" till, det finns inte längre.

Plantera granskog på våra ängar, låt fäbodstigarna växa igen, låt kolarkojorna förfalla. Låt oss bo kvar här i storstäderna och på våra studieorter. Låt det "gamla gardet" där hemma knyta nävarna i fickorna och kämpa förgäves. Det är en ny tid och jag sörjer
 
Det är för jävligt rent ut sagt.

Du har då åtminstone min medkänsla. Jag har svårt att se tjusningen med varg i skogarna, just på grund av sådana här händelser...
 
Re: Det är för jävligt rent ut sagt.

Tarra; sa:
Du har då åtminstone min medkänsla. Jag har svårt att se tjusningen med varg i skogarna, just på grund av sådana här händelser...
Svagt att försöka slå mynt av händelser där någon drabbats av en sorg. Jag anser inte att vargen ska bort för att det sker sådana sorgliga saker, eller ens att björnen ska bort för att den kan skada och rentav döda en människa.

Du har min medkänsla också Marroska.

Raskesven
 
Jättetrist, jag själv är hundägare och har min hund lös när jag är ute i markerna och jag skulle bli förkrossad om något hände henne. Faktum är ju att en lös hund riskerar att råka ut för en del farligheter; varg, förlupna kulor från jägare (vanligare än varg...), trafik (ännu vanligare...) etc... .

Så vi ska naturligtvis inte göra oss av med av vargen för den skull, då vore vi ju tvungna att sluta med jakt och bilkörning också.
 
Re: Re: Det är för jävligt rent ut sagt.

Raskesven; sa:
Tarra; sa:
Du har då åtminstone min medkänsla. Jag har svårt att se tjusningen med varg i skogarna, just på grund av sådana här händelser...
Svagt att försöka slå mynt av händelser där någon drabbats av en sorg. Jag anser inte att vargen ska bort för att det sker sådana sorgliga saker, eller ens att björnen ska bort för att den kan skada och rentav döda en människa.

Du har min medkänsla också Marroska.

Raskesven

Slå mynt...??? Vem har sagt att vargen ska bort?? Vi kan ju se fram emot minst 3 gånger så mycet varg som vi har nu, enligt den rovdjurspolitik som föreligger. Jag har överhuvudtaget inte nämnt björnen i sammahanget. Vänligen tillskriv mig inte åsikter jag inte yttrat, och kalla mig inte svag. Du har ingen aing om vem jag är eller hur stark eller svag jag är. Jag delgav min medkänsla, och skrev att jag har svårt att se tjusningen med varg i skogarna. That's it! Jag har själv haft varg efter min hund, så jag vet att det inte är särskit roligt...
 
Tarra; sa:
Nä, då ska man snällt söka bidrag hos länsstyrelsen till ett högt elstängsel bakom vilket man sedan lever sitt liv så att naturromatiker kan komma ut på sin semester och titta på naturen, för det är ju det den är till för, eller hur..?

Nä, då ska man snällt utrota vissa vilda djur för att jaktromantiker ska kunna komma ut på sin semester och skjuta andra djur, för det är ju det den är till för, eller hur..?
 
öringen; sa:
Tarra; sa:
Nä, då ska man snällt söka bidrag hos länsstyrelsen till ett högt elstängsel bakom vilket man sedan lever sitt liv så att naturromatiker kan komma ut på sin semester och titta på naturen, för det är ju det den är till för, eller hur..?

Nä, då ska man snällt utrota vissa vilda djur för att jaktromantiker ska kunna komma ut på sin semester och skjuta andra djur, för det är ju det den är till för, eller hur..?

Utrota...??? Var har du fått det ifrån? För övrigt finns det faktiskt folk som bor i områden med vargförekomst, även då de inte har semester... För många av oss som bor nära naturen är det självklart att naturen är en resurs som bör nyttjas på ett klokt sätt. Inte bara som åskådare...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.