Älgjakten är inledd och de skjuter ihjäl varandra!

jag kan av erfarenhet säga att den svenska jägarkåren är ungefär lika brokig som en omålad ko, alltså förhllande vis brokig. dels är delar av jägarkåren mer konservativa än påven. vilket gör att utvecklingen går lika snabbt framåt som en skadeskjuten snigel. t.ex tog det jag vet inte hur många år innan folk så smått började inse att syntetmaterial i kolvar och stockar faktiskt är smartare än trä, det håller bättre och är mer väderbeständigt. samma sak gäller de flsta material och utrsutningsfrgåor som har me djakt att göra. inställningen verkar vara " har det funkat i 70 år gör det det fortfarande och det finns ingen anledning att byta".

jag har även träffat jägare som knappt klarar skytteproven för älgjakt(i de jaktlag där det är obligatoriskt), som senare skjutit 9 skott mot samma älg utan att den lagt sig. dyligt beteende är självklart inte acceptabelt, och jag förstår sjalv inte hur man kan sikta mot ett vilt om man vet med sig att man är så dålig som skytt.

det finnsäven gubbar som är ute i skogen som man tror att de hämtat från hemmet kört ut med helikopter och hämtar hem vid 5-tiden igen.

MEN större delen av de jag träffat är seriösa jägare som är utmärkta skyttar, har fysik som en friidrottare och har mkt hög vapensäkerhet.

vad kan man då tolka av det här? kanske att kontrollen av svenska jägare är väldigt slapp och svår att sköta.
och hur man då ska lösa det här, vet jag inte...jag bara sitter här och tycker.
 
b_luthman; sa:
vad kan man då tolka av det här? kanske att kontrollen av svenska jägare är väldigt slapp och svår att sköta.
och hur man då ska lösa det här, vet jag inte...jag bara sitter här och tycker.

God tajming, Bengt. Jag lyssnade just på nyheterna. En representant för Jägarförbundet nämnde att ålder och nedsatt förmåga bland jägare är ett problem inom jaktlagen. Det är inte alltid lätt för jaktkamraterna att be någon sluta jaga. Jag lyssnade bara med mitt blinda öga och missade det mesta. Men jag fick intrycket att Jägarförbundet jobbar på problemet.
 
Ducka!

Denna Fredag ska man hålla sig inomhus. Halvblinda skjuttokiga jägare i kombination med Fredag och den 13:e. Dessutom kan dom inte backa en bil med släp. Vart är vi på väg? Huk er i bänkarna, nu laddar han om! Som T.E sa......
 
Re: Ducka!

RamboRambo; sa:
Denna Fredag ska man hålla sig inomhus. Halvblinda skjuttokiga jägare i kombination med Fredag och den 13:e. Dessutom kan dom inte backa en bil med släp. Vart är vi på väg? Huk er i bänkarna, nu laddar han om! Som T.E sa......

Men ja måste te bolaget. Min starkpilsner e ju slut. E de säkrare att åka med en röd bil?
 
b_luthman; sa:
MEN större delen av de jag träffat är seriösa jägare som är utmärkta skyttar, har fysik som en friidrottare och har mkt hög vapensäkerhet.

haha, jag vet inte var du jagar men jag har träffat få jägare med den beskrivningen, de flesta man träffar är medelålders män med normalfysik, inte några friidrottare prexis..
 
Re: Re: Skäms!

gwaihir; sa:
Tommy E; sa:
Att de flesta som skriver inte har så mycket övers för jakt må vara hänt och det ska självklart respekteras. Men att göra sig löjlig över för er okända människors hädangång utifrån deras intressen på ett publikt forum är direkt osmakligt.

Tänk på att det finns anhöriga. Och jägare är nog mer friluftsintresserade än genomsnittet idet här landet så möjligheten är rätt stor att anhöriga, nära eller långt borta, kan ta del av vad ni skriver.

Debattera gärna för eller emot jakt. Men gör det med hänsyn.

/Tommy

Håller med...Jag undrar vilka reaktioner man skulle få, om man startade en tråd som förlöjligar klättrare som dödsstörtar.

För egen del ska jag ut och jaga älg till helgen, så vi får väl se om jag blir skjuten och kan spä på fördommarna ytterligare.

[Ändrat av gwaihir 2006-10-12 kl 11:02]

Jag kunde inte sagt det bättre...
/BN
 
-PaTRiC-; sa:

Jag blir så arg när jag läser sådant!! Det är så jävla vidrigt att skjuta på "något" man inte riktigt ser. På skuggor. På rörelser.
Hade han redan tagit sig en sup?
Eller var han bara allmänt lättsinnig?

Hur ofta händer sådant utan att det hamnar i tidningen?

Jag fattar absolut inte, absolut inte hur man på allvar kan föra en rovdjursdebatt så länge som sådant händer om och om igen. Gamla män som tyvärr har möjlighet att mångdubbla sina kroppsligt-visuella brister på ett obeskrivligt tragiskt sätt.

Rovdjur skulle aldrig kunna begå sådana misstag.

Jag tycker att rovdjursdebatten är präglad av en bottenlös hyckleri. Just precis från jägarkårens sida.
 
sachsaren; sa:
-PaTRiC-; sa:

Jag blir så arg när jag läser sådant!! Det är så jävla vidrigt att skjuta på "något" man inte riktigt ser. På skuggor. På rörelser.
Hade han redan tagit sig en sup?
Eller var han bara allmänt lättsinnig?

Hur ofta händer sådant utan att det hamnar i tidningen?

Jag fattar absolut inte, absolut inte hur man på allvar kan föra en rovdjursdebatt så länge som sådant händer om och om igen. Gamla män som tyvärr har möjlighet att mångdubbla sina kroppsligt-visuella brister på ett obeskrivligt tragiskt sätt.

Rovdjur skulle aldrig kunna begå sådana misstag.

Jag tycker att rovdjursdebatten är präglad av en bottenlös hyckleri. Just precis från jägarkårens sida.

nu blandar du äpplen och päron hej vilt.. problemet med att jaktlagen inte tar ansvar och hindrar för gamla jägare att deltaga i jakten har inget med rovdjurspolitiken att göra, det är ett socialt problem som är ganska vårt att hantera, man skall inte heller glömma alla duktiga, seriösa och kompetenta jägare som sysslar med viltvård och även hjälper samhället vid viltolyckor och liknande. problemet är enkom ett socialt problem som måste lösas på jaktlagsnivå.
 
-PaTRiC-; sa:
sachsaren; sa:
-PaTRiC-; sa:

Jag blir så arg när jag läser sådant!! Det är så jävla vidrigt att skjuta på "något" man inte riktigt ser. På skuggor. På rörelser.
Hade han redan tagit sig en sup?
Eller var han bara allmänt lättsinnig?

Hur ofta händer sådant utan att det hamnar i tidningen?

Jag fattar absolut inte, absolut inte hur man på allvar kan föra en rovdjursdebatt så länge som sådant händer om och om igen. Gamla män som tyvärr har möjlighet att mångdubbla sina kroppsligt-visuella brister på ett obeskrivligt tragiskt sätt.

Rovdjur skulle aldrig kunna begå sådana misstag.

Jag tycker att rovdjursdebatten är präglad av en bottenlös hyckleri. Just precis från jägarkårens sida.

nu blandar du äpplen och päron hej vilt.. problemet med att jaktlagen inte tar ansvar och hindrar för gamla jägare att deltaga i jakten har inget med rovdjurspolitiken att göra, det är ett socialt problem som är ganska vårt att hantera, man skall inte heller glömma alla duktiga, seriösa och kompetenta jägare som sysslar med viltvård och även hjälper samhället vid viltolyckor och liknande. problemet är enkom ett socialt problem som måste lösas på jaktlagsnivå.

Min ihopblandning handlar om hur jägarna eller jägarlobbyn eller jägarkåren uppträder i vissa frågor.
Självklart är de flesta jägarna både duktiga och seriösa och kompetenta. Självklart. Men just d ä r f ö r skulle jag förvänta mig att de uttalar sig seriöst och kompetent i rovdjursdebatten.
Men det enda jägarkåren har att säga i rovdjursfrågan är det där eviga tjatet om rovdjurens enorma farlighet.
Det stämmer ju inte. Absolut inte.
Det finns ingen som helst fakta som stöder skrämselpropagandan om rovdjuren.
Ändå bedriver kåren en systematisk anti-rovdjurs-propaganda.

Men jaktolyckorna. Äldre män som i princip varje år fäller eller åtminstone skadeskjuter kamrater, bär- och svampplockare, vandrare.

Och alla dessa andra jägare, de seriösa och kompetenta, majoriteten alltså -- bedriver de en systematisk kampagn för skarpa och konsekventa säkerhetsprov? Nej, det gör de inte.

Olyckor händer.
Det finns ingen absolut säkerhet.
Varken i traffiken, ute på gatan.
Eller i skogen, på jakten.
Shit happens, sådant är livet.
Det kan inte jägarna ändra på.

Men kan du eller någon annan förklara för mig, varför jägarna accepterar den allmänna livs- och jaktrisken å ena sidan -- och å andra sidan bedriver en nästan hysterisk och fanatisk rovdjurspropaganda som baserar på ingenting??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Älgjakten närmar sig :) Jakt 99
lsjonsson Minskad avskjutning under älgjakten 2019 Jakt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.