Älgjakten är inledd och de skjuter ihjäl varandra!

Re: Man får skämta om allt, men alla behöver inte skratta åt allt.

Nordesjö; sa:
Tommy E; sa:
Tänk på att det finns anhöriga.

Oavsett vilket allvarligt ämne man skämtar om finns det anhöriga. Och om man inte fick skämta om allvarliga ting, varför skämta överhuvudtaget?
(Vill man ha skämt om gulliga och harmlösa saker rekommenderas Icakuriren eller SVD:s seriesida)

Sen är det ju såklart upp till mottagaren att avgöra om det är osmakligt eller inte. Precis som med all annan kommunikation.

Grejen är ju att den utbredda machokulturen inom jägarkåren med ett ständigt prat om den egna dugligheten, i kontrast till de olyckor där jägaren skjuter sig själv när han lastar ur vapnet ur bilen, eller skjuter bärplockare för att han tror att de är älgar, inbjuder till skämt. Skarpa kontraster är nämligen roligt.

Jag har inte mycket på fötterna, men något (min genusneutrala intuition?) säger mig att jägarkårens olycksstatistik ligger över försvarets om man räknar "vådaskott per skarpladdat-vapen-timme". Och då jämför vi mogna familjefäder med snoriga tonårsgrabbar.
Eller är jag ute och cyklar?
Tjöp en moped. Du generaliserar nog en hel del. Men utan generalisering inget skämt. Tål inte jägarkåren skämt - Sälj bössan och gå till kôrkan om söndagarna.
 
Rättigheter och skyldigheter

Det är självklart att man får skämta med jägarkåren. Det är i princip det som majoriteten jakttrådarna handlar om. Den biten berör mig inte alls även om jag jagar. Det är hanteringen av enskilda människor i allmänna ordalag som jag reagerade på.

Men ibland bör man även visa hänsym mot medmänniskor också. I ett flertal dödsolyckor i andra sammanhang här på utsidan (klättrare har nämnts tidigare här) så finns det en förlöjligande ton i en del kommentarer om bristande kompetens (här vapenvett) etc som är rena spekulationer. I ett dödsfall som diskuterats här på utsidan vet jag att anhöriga har tagit mycket illa vid sig av vad som skrivits här, dels pga faktafel och dels av humana skäl. Det är bla därför jag reagerar. Och de har inte varit sugna på att ta den debatten på utsidan för att få de svar som jag visste att jag skulle få (lite skämt måste man ju tåla, yttrandefrihet etc.). Det är ju ungefär så som kvällspressen brukar resonera när de skriver på bekostnad av andra. Formellt sett har de rätt. och även de som tycker att jag överreagerar. Det är ytterst ett personligt etiskt ställningstagande när ens egen frihet slutar och skyldighet gentemot andra börjar. Min gräns passerades ungefär här. Andra vill gå längre.

God fortsättning

Tommy
 
Re: Rättigheter och skyldigheter

Tommy E; sa:
Det är självklart att man får skämta med jägarkåren. Det är i princip det som majoriteten jakttrådarna handlar om. Den biten berör mig inte alls även om jag jagar. Det är hanteringen av enskilda människor i allmänna ordalag som jag reagerade på.

Men ibland bör man även visa hänsym mot medmänniskor också. I ett flertal dödsolyckor i andra sammanhang här på utsidan (klättrare har nämnts tidigare här) så finns det en förlöjligande ton i en del kommentarer om bristande kompetens (här vapenvett) etc som är rena spekulationer. I ett dödsfall som diskuterats här på utsidan vet jag att anhöriga har tagit mycket illa vid sig av vad som skrivits här, dels pga faktafel och dels av humana skäl. Det är bla därför jag reagerar. Och de har inte varit sugna på att ta den debatten på utsidan för att få de svar som jag visste att jag skulle få (lite skämt måste man ju tåla, yttrandefrihet etc.). Det är ju ungefär så som kvällspressen brukar resonera när de skriver på bekostnad av andra. Formellt sett har de rätt. och även de som tycker att jag överreagerar. Det är ytterst ett personligt etiskt ställningstagande när ens egen frihet slutar och skyldighet gentemot andra börjar. Min gräns passerades ungefär här. Andra vill gå längre.

God fortsättning

Tommy
Nej, nu tycker jag allt att du målar allt i svart!
Får du betalt för att skriva här eller?
Med tanke på jämförelsen med pressen!
 
Re: Rättigheter och skyldigheter

Tommy E; sa:
Det är hanteringen av enskilda människor i allmänna ordalag som jag reagerade på.

Där håller jag med dig. När det handlar om enskilda utpekade människor bör man se till att hamna på rätt sida i balansen.

Oftast används dock de enskilda människornas öden som exempel på något mer generellt.
Till exempel är kvinnan som blir dödad av ett tåg - för att hon kliver under bommarna och samtidigt inte hör tåget för att hon har hörlurar - ett exempel på "självmarkerande dumhet" som man väl måste få skämta om? Eller till och med bör skämta om så att andra slipper dö?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=579987&rss=1400

(Med en brasklapp om att vi naturligtvis inte vet allt i fallet)
 
Re: Re: Re: Skäms!

-PaTRiC-; sa:
gwaihir; sa:
Håller med...Jag undrar vilka reaktioner man skulle få, om man startade en tråd som förlöjligar klättrare som dödsstörtar.

ser inte problemet med att skoja om döda klättrare..
Jag brukar hålla just de skämten inom min vänkrets. Min personliga ståndpunkt är att somliga väljer att illustrera sannolikhetsprincipen med hjälp av sina kroppar, vilket i vissa kretsar leder till nåt slags martyrskap. Själv tar jag bara mesiga risker (typ lägger laptopen på biltaket och kör runt i 30 km/tim) för att få spänning i mitt liv.

Fast ska ni skämta om dödsolyckor så måste väl nån nämna Krokodiljägarens tragiska (my ass!) död? Oj, nu gjorde jag det.

Angående den där älgtjurens självmord, så var det väl ingenting mot de infamt korkade björnarna som årligen kastar sig över karlar med laddade magnumbössor på "älgjakt", istället för mesiga bärplockare med cockerspaniels. T o m Janne Guillou har uppmärksammat detta faktum (troligen för att han aldrig blivit utsatt för ett liknande björnsjälvmord och är avis!)

Och vem var det som sa att småviltjakt är ofarligt? Citerar samma SvD-artikel som sist:

"Så sent som i somras fälldes en tysk jägare av hovrätten för nedre Norrland för vållande till annans död. Mannen dömdes till villkorlig dom och 60 dagsböter. Det var hösten 2003 som jägaren sköt en kamrat när de jagade ripa."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10737171.asp

En gubbe från farsans barnsdomsby (50- eller 60-talet) sköt sig själv när han jagade skogsfågel. Satt och kokade kaffe och skulle dra till sig bössan, tog tag vid mynningen och drog, varvid nån kvist hakade i hanen och BOM, så hade han en hagelsvärm i bröstet-magen. Lyckades släpa sig de tre kilometrarna genom skogen till en väg, fick skjuts och klarade sig efter operation. Var detta tragiskt eller komiskt, tycker ni?
 
Re: Re: Re: Re: Skäms!

Strykarräven; sa:
Och vem var det som sa att småviltjakt är ofarligt? Citerar samma SvD-artikel som sist:

"Så sent som i somras fälldes en tysk jägare av hovrätten för nedre Norrland för vållande till annans död. Mannen dömdes till villkorlig dom och 60 dagsböter. Det var hösten 2003 som jägaren sköt en kamrat när de jagade ripa."
´

Hur lyckas du koppla det där till det här?

Han var ju tysk.
 
Olyckor militär Gu respektive jägare. Inte helt jämförbart till att börja med då vpl lär sig att rikta och skjuta, med fredstidsutrustning, mot mänskliga opponenter. Jägare får inte den utbildningen (heller...).
Men den militära dubbelutbildningen, rikta bara på det du vill förstöra och rikta på kamrater skapar av förståliga skäl konflikter....
Antalet vpl vapenolycker per vapentimme är väldigt låg, hur många vapentimmar som jägarkåren presterar per år vet jag inte, men jag är övertygad om att tillämpningen av säker vapenhantering är lägre i jägarkåren, för att hanteringen är enskild och att jaktledaren inte kan se och kontrollera för bara trän... Varje vapenolycka är givetvis onödig, tragisk och i de flesta fall traumatisk för den som drar i spaken.... De fåtal militära vapenolycker jag har studerart på nära håll handlade i samtliga fall utom en av operatörsfel, i undantaget var det mekaniska fel...De jaktolyckor jag på nära håll hört talats om och i två till fällen varit nära, handlade om klanterier och skjutning utan bakstopp. Jakttorn gör nytta... Mot klanterier gällar vare sig regler eller bestämmelser tyvärr...
 
Re: Re: Re: Re: Skäms!

Strykarräven; sa:
"Så sent som i somras fälldes en tysk jägare av hovrätten för nedre Norrland för vållande till annans död. Mannen dömdes till villkorlig dom och 60 dagsböter. Det var hösten 2003 som jägaren sköt en kamrat när de jagade ripa."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10737171.asp

Jag undrar när hovrätten började ta sig sådana friheter. men det är klar. Om en jägare kan fälla en älg, så kan ju hovrätten fälla tillbaka. Satte de upp hans huvud på väggen sen?
 
Möte med med två jägare och en död älg

Jag tog en promenad i Svartedalen idag. Jag ville kolla in ett stenhuset från 1800-talet som renoverats och till och med bebos periodvis. Bohusledens sträckning mellan Bottenstugan och Grandalen.

Efter fullgjort värv satte jag mig vid Bopttenstugans vindskydd och fikade. En bil med släp kommer körande på vägen. Kör förbi avtagsvägen, stannar och börjar backa in på grusplanen framför mig. Efter två misslyckade försök fortsätter den på vägen in i skogen. Efter en stund kommer den tillbaka. Någonstans har föraren funnit en vändplan. En passagerare stiger ur.
- Kör man bil med släp bör man nog lära sig backa med ekipaget, säger jag brett leende åt gubbtjyven jag mötte.
- När man blir gammal och stel får man svårt att vrida på huvudet, svarar han och visar genom att vrida överkroppen för att kunna se bakåt.
- Ja, kanske det sa jag i ett anfall av snällhet.

Fan tänkte jag, gubbar med keps skall inte köra bil. Vet han inte ens vad han skall ha de utvändiga speglarna till? Ser han nånsin i dem?

På släpet låg en död älg. En liten en. Antagligen en kalv.

Vad har nu detta med älggjakten att göra? Inte sjutton vet jag men nog bör folk som bara kan köra bil framåt lämna in sitt körkort. Kan man inte röra sig och se sig om när man är i skogen bör man inte vara beväpnad.

Så gamlingar i min ålder och äldre bör pröva sina körkort med jämna mellanrum. Samma sak med jägarexamen.

Någon gång måste man inse att man inte är ung längre.

//Zeek

PS. Vet någon hur man trimmar sin EU-moppe?
 
Re: Möte med med två jägare och en död älg

Zeeke; sa:
Jag tog en promenad i Svartedalen idag. Jag ville kolla in ett stenhuset från 1800-talet som renoverats och till och med bebos periodvis. Bohusledens sträckning mellan Bottenstugan och Grandalen.

Efter fullgjort värv satte jag mig vid Bopttenstugans vindskydd och fikade. En bil med släp kommer körande på vägen. Kör förbi avtagsvägen, stannar och börjar backa in på grusplanen framför mig. Efter två misslyckade försök fortsätter den på vägen in i skogen. Efter en stund kommer den tillbaka. Någonstans har föraren funnit en vändplan. En passagerare stiger ur.
- Kör man bil med släp bör man nog lära sig backa med ekipaget, säger jag brett leende åt gubbtjyven jag mötte.
- När man blir gammal och stel får man svårt att vrida på huvudet, svarar han och visar genom att vrida överkroppen för att kunna se bakåt.
- Ja, kanske det sa jag i ett anfall av snällhet.

Fan tänkte jag, gubbar med keps skall inte köra bil. Vet han inte ens vad han skall ha de utvändiga speglarna till? Ser han nånsin i dem?

På släpet låg en död älg. En liten en. Antagligen en kalv.

Vad har nu detta med älggjakten att göra? Inte sjutton vet jag men nog bör folk som bara kan köra bil framåt lämna in sitt körkort. Kan man inte röra sig och se sig om när man är i skogen bör man inte vara beväpnad.

Så gamlingar i min ålder och äldre bör pröva sina körkort med jämna mellanrum. Samma sak med jägarexamen.

Någon gång måste man inse att man inte är ung längre.

//Zeek

PS. Vet någon hur man trimmar sin EU-moppe?

Bra och tänkvärd berättelse. Men det kan vara nog så svårt att komma till insikt på egen hand när hela ens liv kretsar kring en företeelse. Det kan behövas en spark i ändan, men jägare är också människor och kan vara nog så blödiga och inte ha hjärta. Det är ju individuellt det där med förfallets hastighet, men det skulle vara intressant med en sammanställning på åldern över jägare som skjutit på fel objekt. Det finns säkert någonstans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Älgjakten närmar sig :) Jakt 99
lsjonsson Minskad avskjutning under älgjakten 2019 Jakt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...