Älgjakten är inledd och de skjuter ihjäl varandra!

Skäms!

Att de flesta som skriver inte har så mycket övers för jakt må vara hänt och det ska självklart respekteras. Men att göra sig löjlig över för er okända människors hädangång utifrån deras intressen på ett publikt forum är direkt osmakligt.

Tänk på att det finns anhöriga. Och jägare är nog mer friluftsintresserade än genomsnittet idet här landet så möjligheten är rätt stor att anhöriga, nära eller långt borta, kan ta del av vad ni skriver.

Debattera gärna för eller emot jakt. Men gör det med hänsyn.

/Tommy
 
Re: Skäms!

Tommy E; sa:
Att de flesta som skriver inte har så mycket övers för jakt må vara hänt och det ska självklart respekteras. Men att göra sig löjlig över för er okända människors hädangång utifrån deras intressen på ett publikt forum är direkt osmakligt.

Tänk på att det finns anhöriga. Och jägare är nog mer friluftsintresserade än genomsnittet idet här landet så möjligheten är rätt stor att anhöriga, nära eller långt borta, kan ta del av vad ni skriver.

Debattera gärna för eller emot jakt. Men gör det med hänsyn.

/Tommy
Här inne skäms ingen och det är väl just idén med fritt forum.
Sen är det ju ett faktum att ett stort antal av jägarna är direkt olämpliga att hantera vapen.
Många av dom är dessutom inte så naturintresserade utan bara snåla typer som ska ha billigt kött.
Sagt med största hänsyn.
 
Re: Skäms!

Tommy E; sa:
Att de flesta som skriver inte har så mycket övers för jakt må vara hänt och det ska självklart respekteras. Men att göra sig löjlig över för er okända människors hädangång utifrån deras intressen på ett publikt forum är direkt osmakligt.

Tänk på att det finns anhöriga. Och jägare är nog mer friluftsintresserade än genomsnittet idet här landet så möjligheten är rätt stor att anhöriga, nära eller långt borta, kan ta del av vad ni skriver.

Debattera gärna för eller emot jakt. Men gör det med hänsyn.

/Tommy

många av oss är själv jägare.. det är inte enskilda personer som diskuteras utan företeelsen att det varje år dör folk under älgjakten, jag vet inte sist jag hörde någon dödsolycka på ripjakt..
 
Re: Skäms!

Tommy E; sa:
Att de flesta som skriver inte har så mycket övers för jakt må vara hänt och det ska självklart respekteras. Men att göra sig löjlig över för er okända människors hädangång utifrån deras intressen på ett publikt forum är direkt osmakligt.

Tänk på att det finns anhöriga. Och jägare är nog mer friluftsintresserade än genomsnittet idet här landet så möjligheten är rätt stor att anhöriga, nära eller långt borta, kan ta del av vad ni skriver.

Debattera gärna för eller emot jakt. Men gör det med hänsyn.

/Tommy

Hur stort kan friluftsintresset vara när man åker bil; traktor fyrhjuling eller scoter till passet?
 
Man får skämta om allt, men alla behöver inte skratta åt allt.

Tommy E; sa:
Tänk på att det finns anhöriga.

Oavsett vilket allvarligt ämne man skämtar om finns det anhöriga. Och om man inte fick skämta om allvarliga ting, varför skämta överhuvudtaget?
(Vill man ha skämt om gulliga och harmlösa saker rekommenderas Icakuriren eller SVD:s seriesida)

Sen är det ju såklart upp till mottagaren att avgöra om det är osmakligt eller inte. Precis som med all annan kommunikation.

Grejen är ju att den utbredda machokulturen inom jägarkåren med ett ständigt prat om den egna dugligheten, i kontrast till de olyckor där jägaren skjuter sig själv när han lastar ur vapnet ur bilen, eller skjuter bärplockare för att han tror att de är älgar, inbjuder till skämt. Skarpa kontraster är nämligen roligt.

Jag har inte mycket på fötterna, men något (min genusneutrala intuition?) säger mig att jägarkårens olycksstatistik ligger över försvarets om man räknar "vådaskott per skarpladdat-vapen-timme". Och då jämför vi mogna familjefäder med snoriga tonårsgrabbar.
Eller är jag ute och cyklar?
 
Re: Skäms!

Tommy E; sa:
Att de flesta som skriver inte har så mycket övers för jakt må vara hänt och det ska självklart respekteras. Men att göra sig löjlig över för er okända människors hädangång utifrån deras intressen på ett publikt forum är direkt osmakligt.

Tänk på att det finns anhöriga. Och jägare är nog mer friluftsintresserade än genomsnittet idet här landet så möjligheten är rätt stor att anhöriga, nära eller långt borta, kan ta del av vad ni skriver.

Debattera gärna för eller emot jakt. Men gör det med hänsyn.

/Tommy

Håller med...Jag undrar vilka reaktioner man skulle få, om man startade en tråd som förlöjligar klättrare som dödsstörtar.

För egen del ska jag ut och jaga älg till helgen, så vi får väl se om jag blir skjuten och kan spä på fördommarna ytterligare.

[Ändrat av gwaihir 2006-10-12 kl 11:02]
 
Re: Re: Skäms!

-PaTRiC-; sa:
jag vet inte sist jag hörde någon dödsolycka på ripjakt..

Det var väl bra nära när vicepresidenten Cheny? i USA var pâ rapphönsjakt, (lika mycket jakt som att döda fisk i en tunna med hjälp av dynamit)och sköt sin kompis?
 
Re: Re: Re: Skäms!

gundj; sa:
-PaTRiC-; sa:
jag vet inte sist jag hörde någon dödsolycka på ripjakt..

Det var väl bra nära när vicepresidenten Cheny? i USA var pâ rapphönsjakt, (lika mycket jakt som att döda fisk i en tunna med hjälp av dynamit)och sköt sin kompis?

tja, det är väl undantaget som bekräftarn regeln..

intressant är om Martin's teory om värnpliktiga och jägare stämmer..
 
Re: Re: Re: Skäms!

gundj; sa:
-PaTRiC-; sa:
jag vet inte sist jag hörde någon dödsolycka på ripjakt..

Det var väl bra nära när vicepresidenten Cheny? i USA var pâ rapphönsjakt, (lika mycket jakt som att döda fisk i en tunna med hjälp av dynamit)och sköt sin kompis?

Hämtat "informationen" här?
http://www.unconfirmedsources.com/?itemid=1502

(edit) Sorry, läste fel. "bra nära" är inte samma som "bara när". Det är lättare att skriva än att läsa. Skäms på mig.
[Ändrat av mellpat 2006-10-12 kl 12:09]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Älgjakten närmar sig :) Jakt 99
lsjonsson Minskad avskjutning under älgjakten 2019 Jakt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.