Älgjakten är inledd och de skjuter ihjäl varandra!

Möjligen kan folk tillämpa "skjut, gräv, tig" på jagande gubbar i grannskapet några veckor före jakten så att de känner sig trygga i skogen.

(är det här man ska klämma in en smilis?)
 
mellpat; sa:
Fast dessa aktuella fall handlar kanske om att kriminella, t ex djurrättsaktivister, överfallit och dödat jägare på deras pass för att komma åt vapen.
Jag vet att du har mycket låga tankar om kriminella djurrättsaktivister, men är inte den beskyllningen lite av ett långskott? Jag menar, är det inte mer sannolikt att det är iranska armén som skaffar sig vapen sedan Nordkorea rusat ifrån i kärnvapenracet?

De jägare som årligen dör i älgjakten kan naturligtvis falla offer för mordiska anti-jägare. Eller meteoritregn eller UFOn. Polisen är i a f så mutade av djurrättsaktivisterna (kom igen nu, alla vet att det är så) att de oftast misstänker någon jägare, citerar SvD från ifjol:

"Så sent som i somras fälldes en tysk jägare av hovrätten för nedre Norrland för vållande till annans död. Mannen dömdes till villkorlig dom och 60 dagsböter. Det var hösten 2003 som jägaren sköt en kamrat när de jagade ripa.

Året innan sköt en 80-årig jägare ihjäl en bärplockare i skogarna utanför Sundsvall. Mannen dömdes till villkorlig dom och 120 dagsböter av Sundsvalls tingsrätt."
...
"Älgjaktspremiären var inte många timmar gammal när beskedet om dödsskjutningen kom. Olyckan inträffade vid lunchtid i trakterna kring Dannemora i norra Uppland.

Jaktlaget i färd med att söka efter en älg som skjutits när en av jägarna, en 39-årig man bosatt i Uppland, blev skjuten. Polis och ambulanshelikopter skickades dit, men mannen avled på platsen.

Enligt polisen är det känt vem som avlossade det dödande skottet, men i nuläget är ingen misstänkt för något brott."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10737171.asp

Ojdå, glömde jag smilisarna?
 
KLAGER; sa:
Denna vecka startade älgjakten i Södra Sverige, och hittills är 3st funna dödade i samband med jakten (en i Känred och två st i närheten av Åmål). Det skjuts ju snart lika många människor som jakthundar! Men än så länge verkar de nöja sig med att skjuta andra jägare, men det beror nog främst på att allmänheten har vett att hålla sig inomhus.
Tycker det tyder på bra träning på skjutbanan
Det finns ju ändå för mycket jägare.
Stammen bör hållas nere.
 
mellpat; sa:
Fast dessa aktuella fall handlar kanske om att kriminella, t ex djurrättsaktivister, överfallit och dödat jägare på deras pass för att komma åt vapen.
Det skulle man isåfall kunna se lätt.
Avtryck efter en wokpanna i bakhuvudet syns ganska väl.
 
I utsidans mest slitna klyscha "Människan är det farligaste djuret" ingår fanimej också djurrättsmuppar, inte bara jägare.

Men kanske buset hittat ett enklare sätt att skaffa sig kompletta vapen snarare än att bryta sig in efter fastlåsta okompletta vapendelar. Det låter ju inte så särskilt vettigt men med människor vet man fan aldrig.
 
RamboRambo; sa:
mellpat; sa:
Fast dessa aktuella fall handlar kanske om att kriminella, t ex djurrättsaktivister, överfallit och dödat jägare på deras pass för att komma åt vapen.
Det skulle man isåfall kunna se lätt.
Avtryck efter en wokpanna i bakhuvudet syns ganska väl.

veganer är för svaga och sjukliga för att slå ihjäl någon med något, dom orkar nog inte ens gå ut till passet i skogen..
 
veganer är för svaga och sjukliga för att slå ihjäl någon med något, dom orkar nog inte ens gå ut till passet i skogen.. [/QUOTE]
Dom kanske var kvar där sedan en trädkramaraktion ett par år tidigare?
 
Omringad!

Min lilla koja är omringad av tre jakttorn. Tror ni jag är nervös? Tror ni jag håller mig innen tills mitt på dagen?

08,30 i måndags small två skott och väckte mig. Jaktlaget hade skjutit sin första älg. Jag hoppas de inte hade fler älgar på sin licens.
 

avslutad210712

Gäst
Det är ingen fara för allmänheten att vara i skogen under älgjakten brukar det heta.

Som småviltjägare kan jag säga att det skall mycket till för att jag skall sätta min fot i skogen under älgjakten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Älgjakten närmar sig :) Jakt 99
lsjonsson Minskad avskjutning under älgjakten 2019 Jakt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.