Älgjakten är inledd och de skjuter ihjäl varandra!

Denna vecka startade älgjakten i Södra Sverige, och hittills är 3st funna dödade i samband med jakten (en i Känred och två st i närheten av Åmål). Det skjuts ju snart lika många människor som jakthundar! Men än så länge verkar de nöja sig med att skjuta andra jägare, men det beror nog främst på att allmänheten har vett att hålla sig inomhus.
 
tja, det finns en massa dårar med vapen, en gång om året ska dom jaga med i princip ingen träning eller något.. jag är inte förvånad..
 
KLAGER; sa:
Men än så länge verkar de nöja sig med att skjuta andra jägare, men det beror nog främst på att allmänheten har vett att hålla sig inomhus.
Ja, det beror på att de flesta med någon sorts självbevarelsedrift som inte själva jagar håller sig inomhus den första månaden av älgjakten (när avtryckarna är som mest välsmorda och hala). Inte fasen att jag plockar en endaste svamp då, det får vänta tills skotten glesnat något mellan gran och fur. Sen får man väl dra på sig räddningsfilten och gå ut.
 
Fast dessa aktuella fall handlar kanske om att kriminella, t ex djurrättsaktivister, överfallit och dödat jägare på deras pass för att komma åt vapen.
 
Det var ju en som 'lyckades' skjuta sig själv också samt att det tydligen var ett misstänkt mord i anlslutning till älgjakten. Ingå någon av de där i de uppräknade fallen?
 
mellpat; sa:
Fast dessa aktuella fall handlar kanske om att kriminella, t ex djurrättsaktivister, överfallit och dödat jägare på deras pass för att komma åt vapen.

Jag hoppas att det här är ironi... Avsaknad av smileys kan iofs tyda på att det inte är det... Om det inte är ironi, så undrar jag vad tusan konstig logik detta är? Om de vill ha vapen finns det väl ändå lättare sätt än att döda jägare.

Föresten har jag aldrig hört talas om djurrättsaktivister som dödar folk. Det låter jättekonstigt, och fördomsfullt.

Jag stödjer INTE djurrättsaktivister! <--- OBS!
 
mellpat; sa:
Fast dessa aktuella fall handlar kanske om att kriminella, t ex djurrättsaktivister, överfallit och dödat jägare på deras pass för att komma åt vapen.

det är betydligt mycket vanligare att det är inkompetenta jägare som skjuter varandra än kriminella som sticker ut i skogen och dödar för att stjäla vapen..
 
-PaTRiC-; sa:
det är betydligt mycket vanligare att det är inkompetenta jägare som skjuter varandra än kriminella som sticker ut i skogen och dödar för att stjäla vapen..

Eller grannar eller släktingar som tvingas tillsammans en vecka/år och inte klarar av så lång tid tillsammans.
 
KLAGER; sa:
Denna vecka startade älgjakten i Södra Sverige, och hittills är 3st funna dödade i samband med jakten (en i Känred och två st i närheten av Åmål). Det skjuts ju snart lika många människor som jakthundar! Men än så länge verkar de nöja sig med att skjuta andra jägare, men det beror nog främst på att allmänheten har vett att hålla sig inomhus.

Här i skåne har antalet älgar minskat ordentligt på senaste året. Kanske är det så att det då är lättare att få korn på en jägare än en älg?

/g
som vägrar att hålla sej inomhus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Älgjakten närmar sig :) Jakt 99
lsjonsson Minskad avskjutning under älgjakten 2019 Jakt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.