inget nytt under solen

öringen; sa:
Bruka naturen? Jag skulle kalla det missbruka när man vill utrota en djurart bara för att få ha sina hundar i fred när man för sitt höga nöjes skull skjuter en annan djurart... Å det oavsett om ursäkten man har är att det är en livsstil.

Ett bättre ord kanske är en resursorienterad naturuppfattning - naturen är till för människan och människan är till för naturen.

Läs tips för den som vill förstå varför det låser sig i debatten hela tiden:
http://www.cefos.gu.se/digitalAssets/107631_cefosrapp2006_01.pdf
 
öringen; sa:
ajn; sa:
norpan_; sa:
Det var en mycket märklig inställning till naturen! En inställning som grundar sig på att man "plockar" bort det som inte passar. Jo, hmmm det verkar sunt. Jag vet nog vad det är som ska bort.

/mattias

Må så vara, men där är pudelns kärna i vargfrågan.
Synsättet på naturen, brukas eller beskådas.

Bruka naturen? Jag skulle kalla det missbruka när man vill utrota en djurart bara för att få ha sina hundar i fred när man för sitt höga nöjes skull skjuter en annan djurart... Å det oavsett om ursäkten man har är att det är en livsstil.

Vem har sagt att det handlar om utrotning...
 
Tarra; sa:
Vem har sagt att det handlar om utrotning...

De som illegalt har skjutit vargar och på andra sätt visat i handling att de inte vill ha en vargstam överhuvudtaget har redan bevisat vad de vill. Det behöver ingen av dom säga rent ut. Hade de velat ha en reglerad vargstam hade de inte planlöst skjutit alla vargar de kommit åt. Utan att veta vad hur stort uttag av stammen det går att göra, så är det bara planlös utrotning det handlar om.
 
öringen; sa:
Tarra; sa:
Vem har sagt att det handlar om utrotning...

De som illegalt har skjutit vargar och på andra sätt visat i handling att de inte vill ha en vargstam överhuvudtaget har redan bevisat vad de vill. Det behöver ingen av dom säga rent ut. Hade de velat ha en reglerad vargstam hade de inte planlöst skjutit alla vargar de kommit åt. Utan att veta vad hur stort uttag av stammen det går att göra, så är det bara planlös utrotning det handlar om.

Vem har förespråkat tjuvjakt i den här debatten?
 
tyvärr är hela den här debatten satans osaklig och man hör bara två sidor av den, antingen skall alla vargjävlar döden dö eller så ska vi fylla varenda kvadratmeter skog i Sverige med varg.. jag e lika trött på jägarlobbyn som bara ska skjuta allt som rör sig som jag e på socialfalls romantikerna i Ståkkholm som vill ha en massa vargar runt i skogarna "på säkert avstånd".. debatten behöver nyanseras, jägarna liksom ståkkholmarna (alla som bor i tätorter dragna över en kam) behöver utbildning..
 
Tarra; sa:
öringen; sa:
Tarra; sa:
Vem har sagt att det handlar om utrotning...

De som illegalt har skjutit vargar och på andra sätt visat i handling att de inte vill ha en vargstam överhuvudtaget har redan bevisat vad de vill. Det behöver ingen av dom säga rent ut. Hade de velat ha en reglerad vargstam hade de inte planlöst skjutit alla vargar de kommit åt. Utan att veta vad hur stort uttag av stammen det går att göra, så är det bara planlös utrotning det handlar om.

Vem har förespråkat tjuvjakt i den här debatten?

Vet ej, jag skrev illegal jakt.
 
öringen; sa:
Tarra; sa:
öringen; sa:
Tarra; sa:
Vem har sagt att det handlar om utrotning...

De som illegalt har skjutit vargar och på andra sätt visat i handling att de inte vill ha en vargstam överhuvudtaget har redan bevisat vad de vill. Det behöver ingen av dom säga rent ut. Hade de velat ha en reglerad vargstam hade de inte planlöst skjutit alla vargar de kommit åt. Utan att veta vad hur stort uttag av stammen det går att göra, så är det bara planlös utrotning det handlar om.

Vem har förespråkat tjuvjakt i den här debatten?

Vet ej, jag skrev illegal jakt.

Tycker du att det ska vara illegalt, d.v.s belagt med fängelsestraff att freda sina tamdjur mot vargangrepp?
 
-PaTRiC-; sa:
tyvärr är hela den här debatten satans osaklig och man hör bara två sidor av den, antingen skall alla vargjävlar döden dö eller så ska vi fylla varenda kvadratmeter skog i Sverige med varg.. jag e lika trött på jägarlobbyn som bara ska skjuta allt som rör sig som jag e på socialfalls romantikerna i Ståkkholm som vill ha en massa vargar runt i skogarna "på säkert avstånd".. debatten behöver nyanseras, jägarna liksom ståkkholmarna (alla som bor i tätorter dragna över en kam) behöver utbildning..

Fast det är tur det finns två sidor och inte bara en ond sida:). Absolut, uppnår man en hållbar stam på varg så behöver även den regleras i form av jakt. 200 vargar (som jag tror det uppskattas att det finns i sverige) är väl ingen hållbar stam precis och ändå vill en del decimera eller rent av ta bort den.

Ärligt talat är man så fruktansvärt befriad i skallen att man släpper sin tokdyra avelshund lös med vetskapen att det kan finnas varg i området får man skylla sig själv!

/mattias
 
Jakt kommer att ske förr eller senare på varg. Men som jag skrev innan så är det lite genetikst problem. Vargstammen vi har härstammar alla från 3 vargar. Och problemet är att om den ska överleva på längre sikt så behöver den komma upp i min 500 vargar. Om det inte kommer in nya gener norrifrån.

För tillfället finns runt 120 vargar kvar här dog en del i vintras genom lite olika anledningar. Därav två genom skyddsjakt.

Det som behövs i denna debatten är myndigheterna lyssnar mer på folk i rovdjurstäta områden och ser till att dom får den hjälp dom behöver. För detta med för eller emot varg kommer alltid att finnas tyvärr och aldrig mötas dom två.
 
norpan_; sa:
Ärligt talat är man så fruktansvärt befriad i skallen att man släpper sin tokdyra avelshund lös med vetskapen att det kan finnas varg i området får man skylla sig själv!

Varför det?
Risken är som sagt ganska liten att hunden blir dödad av vargar.

Själv ser jag egentligen ingen mening med att lyfta den enstaka vargdödade hunden till ett problem för någon annan än den enstaka hundägaren.

Rovdjursriven tamboskap är i så fall ett större problem. Som tur är blev färre djur rivna 2005 än året före.

Ett annat problem är hundar som anfaller boskap och människor. ;)
 
jag är för det demokratiska beslutet att vi skall ha varg i Sverige, jag tycker att jägarna borde se över jakten med löshund.. MEN vi ska bane mig inte ha varg till vilket pris som helst.. Jag vet inte var smärtgränsen går men...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.