inget nytt under solen

ajn; sa:
öringen; sa:
ajn; sa:
1. Max 2% betskador på tall (för att nå hit kan man ha max 3-5 älgar per tusen hektar i vinterstam enl SkogForsk)
2. En jaktbar älgstam så stor så att jakten blir meningsfull, dvs ger skapligt med kött till jägarna.
3. En frisk vargstam med det antal djur som krävs.

Få se nu... det ena är en industri som föder halva landet, det andra är ett fritidsnöje och det tredje är ett vilt och levande djur.... ;)

Hade det bara varit ett fritidsnöje så hade inte problemet varit så stort idag. Men det är det att jakten är en livsstil som komplicerar det hela, och den som inte förstår det kommer ingenstans i debatten.

Oj, hade ingen aaaaaning om att det var en livstil! Jamen, då är det ju solklart att vargarna måste utrotas och att skogsindustrin får lägga ner. Vi vill ju inte inverka på någons livsstil, det vore ju förödande!!
 
ajn; sa:
Antar att du är ironisk.

Men för de som inte fattat så är det minskat antal kg älgkött i frysboxen och minskad skottchans som är anledningen. Och älgstammen är inte skenande utan på stark tillbakagång bla pga krav från skogsbolagen.

Ja, jag var ironisk. Eller till och med sarkastisk.

Argument om "kött i frysen" och "livsstil" skulle man kanske kunna lyssna på om inte jägarna under många år försökt få oss att tro att landets yta skulle täckas av miljontals älgar om det inte vore för de ädla jägarna som tvingas ge sig ut i regnet och hålla älgarna i schack.

Man har helt enkelt kastat lite för mycket sten i glashuset.

Dessutom lär den tillbakagående älgstammen ligga i nåns frys, och det är knappast vargarnas.

Till protokollet: jag har inget emot jakt eller jägare, har många jagande bland släkt och vänner, och kan tänka mig att själv jaga. Men jag har en hel del emot vissa jägares hyckleri.
 
Aardwolf; sa:
Tarra; sa:
Så kan det naturligtvis vara. Viltskadecenter har experimenterat en del med det. I och för sig med hundar tränade för att spåra lite olika typer av vilt, men ändå. Man kom inte helt oväntat fram till att hundarna var intresserade av spåren.

Man har försökt att göra hundar vargrena med förbjudna metoder som elhalsband...

För att ta reda på om vargar söker upp hundar åtlade man varg med levande hund i bur (även det förbjudet) samtidigt som man pejlade märkta vargar i hägn. Slutsats: Vargarna var inte intresserade av hundar.

Att så gott som alla hundar som dödats av varg har föföljts av vargen innan angreppet saknar tydligen betydelse i sammanhanget...

Vid både försöken med elhalsband och med hund i bur så fanns det tillstånd. Så det var inte förbjudet att använda för gemene man är det. Vid dom senaste försöken på Hundcampus så användes positiv belöning när hundarna inte intresserade sig för varg.

Hmmmmm vargen förföljer hunden. Så långt är jag med dig. Men vad har hänt innan.

Jag säjer inte att det aldrig har hänt att vargar aktivt har uppsökt hundar. Men att det är så i alla fall köper jag inte.

Ringvattnetvargen som tyvärr blev skjuten under skyddsjakt(Var viktiga gener i den vargen). Hade bl.a dödat en hund. Men samtidigt lekt med en annan hund på isen. Men där verkar det vara könsrelaterat.
[Ändrat av Aardwolf 2006-08-03 kl 10:44]

Tillstånd, javisst. När det gäller vargforskning verkar alla medel finnas tillgängliga... utom att lösa de faktiska problem som regeringens, och samarbetspartiernas rovdjurspolitik orsakar.

Eftersom det enligt dig är hundarnas fel att de blir attackerade skulle jag gärna få förklarat för mig hur det kommer sig att björnen som är nästan 20 gånger vanligare endast skadade 2(två!) hundar under förra året. Detta trots att nästan varenda jägare med skällande hund kan vittna om att hundarna då och då skäller björn. Dessutom används hund vid björnjakt. Om inte vargen har en benägenhet att söka upp hundar borde väl siffrorna se annorlunda ut?? Som jag ser det orsakar vargen mycket mer skada per individ än alla andra rovdjur tillsammans. Det medför ett ansvar som jag menar att politiker och de ansvariga på de berörda myndigheterna inte tar på ett bra sätt.

Eftersom du nämner Ringvattnet borde du veta att vargen orsakade stora skador där. Trots detta var det först efter tredje ansökan om skyddsjakt som vargen sköts. Dessutom ställer jag mig tveksam till pratet om enskilda genetiskt betydelsefulla vargindivider. Mot bakgrund av debatten om utplanterade vargar verkar det vara det självklaraste i världen att det formligen väller in vargar över gränserna i öster.
 
Nordesjö; sa:
ajn; sa:
Antar att du är ironisk.

Men för de som inte fattat så är det minskat antal kg älgkött i frysboxen och minskad skottchans som är anledningen. Och älgstammen är inte skenande utan på stark tillbakagång bla pga krav från skogsbolagen.

Ja, jag var ironisk. Eller till och med sarkastisk.

Argument om "kött i frysen" och "livsstil" skulle man kanske kunna lyssna på om inte jägarna under många år försökt få oss att tro att landets yta skulle täckas av miljontals älgar om det inte vore för de ädla jägarna som tvingas ge sig ut i regnet och hålla älgarna i schack.

Man har helt enkelt kastat lite för mycket sten i glashuset.

Dessutom lär den tillbakagående älgstammen ligga i nåns frys, och det är knappast vargarnas.

Till protokollet: jag har inget emot jakt eller jägare, har många jagande bland släkt och vänner, och kan tänka mig att själv jaga. Men jag har en hel del emot vissa jägares hyckleri.

Älgstammen har de senaste hundra åren med viss framgång förvaltats av jägareförbundet. Värmlands älgstam har halverats under de senaste 10 åren. Under samma tid har vargstammen i samma område mer än fördubblats...
 
ajn; sa:
Hade det bara varit ett fritidsnöje så hade inte problemet varit så stort idag. Men det är det att jakten är en livsstil som komplicerar det hela, och den som inte förstår det kommer ingenstans i debatten.

Och går man ändå djupare så grundar sig inställning till rovdjur på inställningen till naturen. Dvs ska naturen brukas av oss eller ska vi titta på från sidan.

Hur mycket livsstil det än är det fortfarande ett fritidsnöje. Jag citerar gärna en annan flitig forum skribent "jag hävdar att jakten inte är en rättighet utan en förmån, den förmånen kan beskattas efter naturen har gjort sin beskattning" punkt slut!

Det var en mycket märklig inställning till naturen! En inställning som grundar sig på att man "plockar" bort det som inte passar. Jo, hmmm det verkar sunt. Jag vet nog vad det är som ska bort.

/mattias
 
Tarra; sa:
Tillstånd, javisst. När det gäller vargforskning verkar alla medel finnas tillgängliga... utom att lösa de faktiska problem som regeringens, och samarbetspartiernas rovdjurspolitik orsakar.

Eftersom det enligt dig är hundarnas fel att de blir attackerade skulle jag gärna få förklarat för mig hur det kommer sig att björnen som är nästan 20 gånger vanligare endast skadade 2(två!) hundar under förra året. Detta trots att nästan varenda jägare med skällande hund kan vittna om att hundarna då och då skäller björn. Dessutom används hund vid björnjakt. Om inte vargen har en benägenhet att söka upp hundar borde väl siffrorna se annorlunda ut?? Som jag ser det orsakar vargen mycket mer skada per individ än alla andra rovdjur tillsammans. Det medför ett ansvar som jag menar att politiker och de ansvariga på de berörda myndigheterna inte tar på ett bra sätt.

Eftersom du nämner Ringvattnet borde du veta att vargen orsakade stora skador där. Trots detta var det först efter tredje ansökan om skyddsjakt som vargen sköts. Dessutom ställer jag mig tveksam till pratet om enskilda genetiskt betydelsefulla vargindivider. Mot bakgrund av debatten om utplanterade vargar verkar det vara det självklaraste i världen att det formligen väller in vargar över gränserna i öster.

Vari ligger det svåra att förstå att det är både hund och varg som går på varandra sen att hunden inte har mycket att sätta emot är en annan femma.

Älgjakten pågår under en längre tid än vad björnjakten gör och dom hundar som används vid björnjakt är tränade i att möta björn. Vilket än så länge inte många hundar är att möta varg.

Ang det genetiska materialet. Har du hört talas om det Norrländska filtret? Jag vet om alla turerna runt Ringvattnet vargen.

Och går inte in i den evinnerliga diskussione om uplanteringens vara eller icke vara.
 
Tarra; sa:
Som jag ser det orsakar vargen mycket mer skada per individ än alla andra rovdjur tillsammans. Det medför ett ansvar som jag menar att politiker och de ansvariga på de berörda myndigheterna inte tar på ett bra sätt.

Vargarnas skada bleknar i jämförese med vad jägarna orsakar med ex vådaskott!

Jag har inget emot jakt men vissa jägare har allt annat än rent mjöl i påsen tyvärr.

/mattias
 
norpan_; sa:
Det var en mycket märklig inställning till naturen! En inställning som grundar sig på att man "plockar" bort det som inte passar. Jo, hmmm det verkar sunt. Jag vet nog vad det är som ska bort.

/mattias

Må så vara, men där är pudelns kärna i vargfrågan.
Synsättet på naturen, brukas eller beskådas.
 
ajn; sa:
norpan_; sa:
Det var en mycket märklig inställning till naturen! En inställning som grundar sig på att man "plockar" bort det som inte passar. Jo, hmmm det verkar sunt. Jag vet nog vad det är som ska bort.

/mattias

Må så vara, men där är pudelns kärna i vargfrågan.
Synsättet på naturen, brukas eller beskådas.

Bruka naturen? Jag skulle kalla det missbruka när man vill utrota en djurart bara för att få ha sina hundar i fred när man för sitt höga nöjes skull skjuter en annan djurart... Å det oavsett om ursäkten man har är att det är en livsstil.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...