Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig?

Mezzner; sa:
Jag tror dessvärre att det ligger en hel del i trådstartarens inlägg.

Jag säger inte att resonemanget saknar brister, men att oljan kommer att förbrukas och att ingen kommer att vidta relevanta globala åtgärder innan den börjar ta slut är också uppenbart.
Varje dl jag sparar kommer att konsumeras av andra, och ex av andra med sämre emissionsvärden på sina motorer.

Man kan blanda in moral i detta också. Det är sannolikt ett effektivt sätt att göra en prognos som inte över huvud taget är verklighetsförankrad.

Det där är precis den gravallvarliga tanken som ligger bakom mina argument. Jag tror inte att moralen har en chans att hinna ikapp oljeförbrukningen. Renast möjliga förbränning är möjligheten. Och där likväl som på moralens rätta område behövs föregångare med katalysator som gör allt de kan för att hindra sämre förbränning. Samåk inte - tänk på att varje liter du använder i Sverige sparar en liter nånannanstans på jorden - större jämnfördelning av föroreningar kring hela atmosfären hindrar riktigt destruktiva förtätningar av sotpartiklar!!!

Inte gör det mig speciellt glad att behöva ironisera över detta.
 
Att våldta kan väl ändå inte ses som ett slag för miljön. Kanske om du åker bil till brottsplatsen - helst då ett bensinslukande fyrhjulsdrivet monster med avgasrening. Far du till en annan stad för att begå brottet blir ju det relativa miljövärdet större. Men det blir ju förstås inte miljömässigt sämre att bara ta bilen till svampskogen. Likvärdiga mil blir ju lika många räddade bensinlitrar ur en tredjevärldenmoped i slutändan. Åker du sen dit för våldtäkten så blir du ju fängslad och hur skall du då kunna bidra till kolväte förbrukningen?
 
öringen; sa:
Nirrebosse; sa:
större jämnfördelning av föroreningar kring hela atmosfären hindrar riktigt destruktiva förtätningar av sotpartiklar


Du har naturligtvis fakta att backa upp detta påstående med. Länk?

Jaha hörrudu. Att backa upp nåt sånt här med fakta blir väl inte lätt. Jag kan mycket väl vara den som kom på det här först. Man behöver arbeta upp en nattsvart människosyn för att ro det här i land. Men om man bortser från moral och bara ser till den slutgiltiga förbrukningen av en ändlig tillgång och kryddar in sin sjukaste svarta humor tillsammans med en fullständig ovilja att tro på andra lösningar och bygger in lite lekmannakvackarkvasifakta så blir det här sant.
 
Jag kanske är cynisk eller tråkigt realistisk i min syn. Men att jämföra med våldtäkt är ju bara patetiskt.

Det finns ju massor av kvinnor som inte våldtas, och bara för att jag skulle ha gjort det, så skulle de ju inte klara sig från framtida våldtäkter.
Ingen trevlig jämförelse, det var inte jag som tog upp den, men den visar ju att du inte tänkt efter på riktigt Martin.

Jag tycker det är skitkorkat att använda oljan till att elda upp den så som vi gör idag. Men frågan är ju inte vad som känns fint för stunden, utan vad som kan göras så att det får verklig effekt.

Det önskvärda vore ju att vi hinner ändra vår konsumtion innan oljan på allvar börjar ta slut. Jag tror dock att vårt samhälle saknar mekanismer för detta. Och då menar jag inte på partinivå.
 
Mezzner; sa:
Jag kanske är cynisk eller tråkigt realistisk i min syn. Men att jämföra med våldtäkt är ju bara patetiskt.

Det var ett sätt att ta tanken "om inte jag gör det på ett halvdåligt sätt så gör nån annan det på ett värre sätt" ett steg till för att visa på dess grundläggande brister.

Låt säga att vi ser till att på miljövänligast sätt förbruka all olja. Vad kommer jordens fattiga att använda för bränsle och drivmedel då?

Vore det inte lite smartare att vi betalar för att utveckla bränslen som kan förnyas?
Just vad gäller bilar så har väl fyra företag i landet som är världsduktiga på just motorer. Vore det inte hyfsat bra för Sverige om vi kunde utveckla och exportera miljövänligare motorer till exempelvis Indien och Kina?
Bättre än att köpa varsin v8-jänkare och sladda åttor på Ica Maxis parkering?

Att påstå att vi inte har mekanismer för miljövänlig konsumtion tycker jag är lite konstigt. Har du studerat Saabs försäljningssiffror för spritbilar på sistone?
 
Nirrebosse; sa:
Globalt sett är det ju vad jag hört lite för mycket avgaser. Varje jägare har som sann miljövän ett ansvar för att förbränna så mycket kolväte som möjligt! Jag tänker så här - Oljan är begränsad - det miljövänligaste är att den tar slut - Varje man med en stor katalysatorrenad motor måste ta sitt ansvar - varje liter vi inte använder kommer en mopedburen tvåtaktarindier att använda med större skada för miljön - Lägg era pengar på bensin i naturens bästa intresse. Tänk även på att nylonkläder och oåterlämnade petflaskor är ett litet steg i rätt riktning.

Du tänker nog på Göteborgare och Stockholmare, Jägare kör inte jeepar, det e folk från stan som gör det. Visst finns det säkert någon Jägare med Jeep men dom flesta är nog stadsbor som aldrig är ute i det fria.. Så för att nå ut till jeep-ägarna så skall du nog skriva en insändare i expressen eller i jeep-ägarnas klubbtidning, dagens industri..

[Jägare med sprit-saab]

.
 
Men Jag Undrar. Är spritbilar verkligen miljöbra? Finns det föroreningar/konsgödsel etc inblandat i råvaruanskaffningen/tillverkningen? Är spritbilarna verkligen 100%rena? Annars vetefan om de är bra. Oljan tar ju i alla fall slut men ett förnyelsebart bränsle ger ju ingen slutpunkt i konsumtionen. Kanske skall spriten istället drickas i sån mängd att vi förlorar intresset att förflytta oss? Måste tredje världen ha drivmedel eller vi för den delen? Vad som är bäst för människan sammanfaller inte altid med vad som är bäst för världen/totalexistensen.
 
-PaTRiC-; sa:
Visst finns det säkert någon Jägare med Jeep men dom flesta är nog stadsbor som aldrig är ute i det fria..

Det är ju faktiskt vanligare med lantisar som kör jeepar (om man med det menar terrängpersonbilar/SUV/stadsjeepar och inte det gamla varumärket) än stadsbor som gör det. Sådeså.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Varsamt men bestämt avvisa grävling från tomten, har? Jakt 13
carlhunting Någon som har erfarenhet av NOBS eller Kleiner Münsterländer? Jakt 3
Åsa-Nietzsche Stora mänger fåglar har blyhagel i kroppen Jakt 19
niklastrogen Vilken förstoring har kikarsiktet egentligen? Jakt 3
Mineral Ska idka viltvård och har därmed köpt 10 minkfällor Jakt 33
Rimfrost_i_skägget Dött rådjur, vem har varit framme tro? Jakt 8
arntur Vem har rätt och vem har fel? Jakt 15
Jockemeister Nu har det hänt igen.... Jakt 1
Thomas999 Dakota jaktställ - Någon som har provat Jakt 0
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.